تبیان، دستیار زندگی
در شرایطی که حتی غرب با آن همه در هم تنیدگی سیستم بانکداری در نرخ بهره و بروز بحران مالی به کارآمدی بانکداری اسلامی معترف است، افغانستان سعی دارد با اجرای قوانین بانکداری اسلامی مشکلات اقتصاد خود را حل کند. بد نیست که توضیحات زیر را فارغ از تجربه کشور در
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظام بانکی اسلامی در افغانستان


 در شرایطی که حتی غرب با آن همه در هم تنیدگی سیستم بانکداری در نرخ بهره و بروز بحران مالی به کارآمدی بانکداری اسلامی معترف است، افغانستان سعی دارد با اجرای قوانین بانکداری اسلامی مشکلات اقتصاد خود را حل کند. بد نیست که توضیحات زیر را فارغ از تجربه کشور در اجرای بانکداری مرور کنیم

خبرگزاری صدای افغان(آوا) اعلام کرد: تاسیس هیات مشورتی شریعی که در آن علمای دین مبین اسلام و کارشناسان بانکداری حضور دارند، با گسترش بانکداری اسلامی می خواهد مشکل بی خانگی هموطنان را کاهش دهد.

پول افغانستان

شهروندان می توانند به جای پرداخت اجاره، در قالب شرط تملیک، خانه یا آپارتمان بخرند و پس از چند سال مالک خانه شوند.

نورالله دلاوری، ترویج بانکداری اسلامی، تسریع فرآیند جمع آوری قرضه کابل بانک، تقویت ظرفیت نظارتی جهت حفظ امانات در بانک ها، اعاده اعتماد و نظارت از بانکها، معرفی و استفاده از محصول و ابزار های جدید بانکی را از الویت های کاری خود اعلام کرد.

دلاوری رئیس عمومی بانک مرکزی افغانستان در یک نشست خبری در کابل گفت : با وجود اینکه ملت افغانستان مسلمان و پایبند به شریعت اسلامی است، از این رو گسترش بانکداری اسلامی یکی از اولویت های کاری ما در نظام بانکی کشور به شمار می رود.

وی گفت : در قالب بانکداری اسلامی می توانیم با استفاده از عقد و قراردادهای اسلامی و شرعی بسیاری از مشکلات مردم را درعرصه مالی شان کاهش دهیم .

وی تصریح کرد : مسئولان بانک مرکزی افغانستان با درک اهمیت اسلامی وشرعی و نقش آن در دسترسی هر چه بیشتر مردم به خدمات مالی و بانکی بدون تشویش از آلودگی به ربا اقدامات خوبی را روی دست گرفته است .

به گفته دلاوری، تاسیس یک واحد مستقل بانکداری اسلامی در امر نظارت مالی بانک مرکزی افغانستان و تدوین قوانین بانکداری اسلامی از مواردی است که راهنمای عملی در بانکداری کامل اسلامی است.

از آن جا که ملت افغانستان مسلمان و پایبند به شریعت اسلام است، گسترش نظام بانکی اسلامی یکی از اولویت های نظام بانکی این کشور به شمار می رود

وی خاطرنشان کرد: با تاسیس بورد مشورتی شریعی که در آن علمای دین مبین اسلامی و کارشناسان بانکداری حضور دارند با گسترش بانکداری اسلامی می خواهیم مشکل بی خانگی هموطنان را کاهش دهیم و شهروندان می توانند به جای پرداخت اجاره در قالب شرط تملیک خانه یا آپارتمان بخرند و پس از چند سال مالک خانه شوند.

دلاروی می گوید: هدف عمده دیگر از ترویج بانکداری اسلامی کمک به بخش زراعت است چرا که هنوز هم اقتصاد افغانستان متکی به بخش زراعت است، بانکداری اسلامی سبب خواهد شد تا کشاورزان، مالک اسباب و وسایل زراعت مانند تراکتور شوند .

رئیس بانک مرکزی افغانستان افزود: تسریع پروسه جمع آوری قرضه کابل بانک ، تسویه حساب این بانک که مطابق به حکم ماده 72 قانون بانکداری افغانستان منحیث یک اداره نو تاسیس به تاریخ 30 حمل(فروردین) 1390 به منظور جمع آوری قروض و دارایی های کابل بانک ایجاد شد.

هدف عمده بانکداری اسلامی کمک به بخش زراعت است، بانکداری اسلامی سبب خواهد شد تا کشاورزان، مالک اسباب و وسایل زراعت مانند تراکتور شوند

دلاوری گفت: این اداره با وجود کمبود نیرو ، تراکم بیش از حد کار ، مشکل بودن قضایا، پراکنده بودن داراییها و حسابهای کابل بانک بزرگترین مشکل را ایجاد کرده است.

دلاروی تاکید کرد: بانک مرکزی به منظور اعاده اعتماد به نظام بانکی و کاهش خطر سقوط ورشکستگی بانکها یک برنامه جدید و مناسب را با استفاده از تجربیات کابل بانک تهیه و تدوین نموده است.

وی اضافه کرد: با تطبیق این برنامه، آوردن اصلاحات و تعدیل در قوانین بانکی امیدوارم تجربه کابل بانک تکرار نشود و اعتماد سپرده گذاران به نظام بانکی احیا و نظم بانکی در کشور به عنوان بستر مالی رشد و توسعه اقتصادی سر بلند نماید.

بخش اقتصاد تبیان


منبع : تابناک