تبیان، دستیار زندگی
چگونگی برخورد انسان با موجودات فرازمینی سابقه ای به قدمت حیات بشر دارد. این موضوع در طول دوره های مختلف، محل بحث و گفتگوهای بسیاری در میان مردم بوده که تا عصر امروز نیز ادامه دارد. موضوع فرازمینی ها اینقدر جذاب است که در تمام شایعات سال های اخیر می توان..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موجودات فرازمینی در راه زمین


چگونگی برخورد انسان با موجودات فرازمینی سابقه ای به قدمت حیات بشر دارد. این موضوع در طول دوره های مختلف، محل بحث و گفتگوهای بسیاری در میان مردم بوده که تا عصر امروز نیز ادامه دارد. موضوع فرازمینی ها اینقدر جذاب است که در تمام شایعات سال های اخیر می توان ردی از آن ها پیدا کرد. 2012 و حواشی پیرامون آن هم برای عقب نماندن از این قافله دست به دامن آدم فضایی ها شده اند تا بتوانند خود را بیشتر مطرح کنند.

موجودات فرازمینی در راه زمین

حیات فرازمینی یا موجود فرازمینی؟

عده بسیاری این دو عبارت را با یکدیگر اشتباه می گیرند. تلاش برای یافتن جایی که بشر در آن بتواند به حیات خود ادامه دهد با تلاش برای یافتن موجودات فرازمینی دو مبحث کاملا متفاوت هستند.  حتما تا به حال خبرهای مربوط به کشف شدن سیارات فراخورشیدی یا زمین مانند را توسط تلسکوپ فضایی کپلر شنیده اید. این تلسکوپ وظیفه دارد سیاراتی را پیدا کند که به دور سایر ستارگان در حال گردش هستند. البته با این شرط که سیاره کشف شده شرایطی نزدیک به شرایط زمین داشته باشد.

در منظومه شمسی خودمان هم اکتشافات بسیاری بر روی اقمار سیاراتی نظیر زحل و مشتری برای یافتن چنین شرایطی انجام می شود. حتی ماه و مریخ هم یکی از کاندیدهای مهم و جدی برای ایجاد حیات محسوب می شوند. اخیرا نیز بحث های داغی جهت بررسی سیارک های منظومه شمسی برای میزبانی بشر مورد توجه قرار گرفته است. در واقع ما به دنبال مکان هایی در فضا هستیم که بتوانیم شرایط زندگی خود را در آن جا فراهم کنید و این موضوع کاملا با جستجوی موجودات فرازمینی تفاوت دارد.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم این است که منظور از سیارات "زمین مانند" سیاراتی دقیقا مشابه زمین کنونی ما با جنگل و دریای آبی نیست! قرار گرفتن در کمربند حیات ستاره، داشتن ساختاری مناسب جهت استقرار فیزیکی بر روی سیاره، سرعت و جهت گیری مناسب چرخش ، میزان گرانش، داشتن جو، میانگین دمای سیاره و ... همه مواردی هستند که در اعطای واژه "زمین مانند" به سیاره نقش دارد.

فضایی ها چه شکلی هستند؟!

"موجودات فرازمینی، بیگانگان فضایی، ای تی، آدم فضایی و ..."

اکثر مردم با شنیدن این عناوین یکی از حالات زیر را در ذهن خود مجسم می کنند:

موجودی سبزرنگ و لزج! که با چشمان درشت سیاه خود به آن ها خیره شده است، موجودی خاکستری، قد بلند و لاغراندام که با انگشتان کشیده و باریک خود به سمت آن ها اشاره می کند، رباتی کاملا مکانیکی که با اشعه قرمز رنگ خود مشغول اسکن کردن بدن آن هاست!

برخلاف تمام اخباری که تا به حال ممکن است با آن ها مواجه شده باشید باید بگویم که تا این لحظه هیج مدرکی مبنی بر وجود موجودات فضایی این چنینی وجود ندارد. پس وقتی مدرکی وجود ندارد هیچ اطلاعاتی هم از تاریخ حمله آن ها به زمین وجود ندارد

همان طور که مشخص است دید مردم نسبت به این موضوع کاملا نشات گرفته از مواردیست که منابع محیطی، علی الخصوص سینما به آن ها القا می کند. برای مثال تمام سه حالت بالا شخصیت هایی هستند که در فیلم های علمی_تخیلی به عنوان موجودات فرازمینی برای ما به نمایش درآمده اند. به نظر نمی رسد ذهنیتی هم که شما از یک فرازمینی داشته باشید خارج از سه حالت بالا باشد. اگر در تمام فیلم های این چنینی یک موجود فضایی را شی ای کروی و نارنجی نشان می دادند یقینا تصور امروز شما نسبت به این قضیه با سه حالت بالا تفاوت داشت!

اگر فرض کنیم که فرازمینی ها واقعا وجود دارند در این صورت یک موجود فضایی می تواند هر شکلی داشته باشد. از یک باکتری یا موجود تک سلولی گرفته تا یک موجود هوشمند به همراه تمدنی فراتر از تمدن امروزی بشر.

فضایی ها، فضایی ها کجایید؟!

بسته به این که چه تصوری از فرازمینی ها داشته باشیم استراتژی ما برای جستجوی آن ها متفاوت است. اگر آن ها را تعدادی موجود تک سلولی تصور کنیم پس هیچ گاه به سراغ ما نخواهند آمد و این ما هستیم که باید به سراغشان برویم. اگر آن ها تنها موجوداتی زنده و فاقد شعور باشند ( مانند یک گیاه!) باز هم فرقی نمی کند و مثل حالت قبل آن ها هیچ گاه به محدوده ما تجاوز نخواهند کرد. اما قضیه وقتی مهم می شود که برای آن ها شعوری نظیر آن چه برای خود در نظر می گیریم متصور باشیم. اگر آن ها شعوری معادل شعور ما داشته باشند همان طور که ما اکنون نتوانسته ایم به محدوده آن ها تجاوز کنیم. آن ها هم نمی توانند به محدوده ما تجاوز کنند. تنها در حالتی که تمدن و تکنولوژی آن ها ورای تصور ما باشد ممکن است حق داشته باشیم از وجود آن ها در کائنات احساس خطر کنیم.

موجودات فرازمینی در راه زمین

خوب یا بد، مساله این است؟!

تا این جای کار معتقدین به  2012  فرض کرده اند فضایی ها وجود دارند. بعد از آن هم فرض کرده اند که آن ها موجوداتی بسیار پیشرفته هستند. اما چه دلیلی وجود دارد که آن ها تمدنی غارتگر باشند. افراد بسیاری نظیر هاوکینگ بر این عقیده اند که فرازمینی ها تنها برای چپاول منابع انرژی زمین به سیاره ما حمله خواهند کرد و وجود یا عدم وجود ما برای آن ها اهمیتی نخواهد داشت. وی معتقد است:" اگر موجودات فضایی، ما را ملاقات کنند به گمان من نتیجه چنین ملاقاتی بسیار مشابه اولین سفر کریستف کلمب به آمریکا خواهد بود. نتیجه ای که چندان به نفع بومی های آمریکا تمام نشد." با این حال افراد بسیاری نیز معتقدند که فرازمینی ها ممکن است بسیار بشردوست! باشند. یعنی همان طور که ما در مواجه اولیه با یک موجود فضایی رفتاری مهربانانه نسبت به او خواهیم داشت او نیز در تعامل با ما رفتار مناسبی از خود نشان خواهد داد.

کی به ملاقات ما خواهند آمد؟

اگر فرض کنیم فرازمینی ها وجود داشته باشند و اگر فرض کنیم آن ها موجوداتی بسیار هوشمند باشند و اگر باز هم فرض کنیم آن ها موجوداتی خشونت طلب باشند باز هم هیچ دلیلی وجود ندارد که برای رویارویی با آن ها زمان تعیین کنیم. برخلاف تمام اخباری که تا به حال ممکن است با آن ها مواجه شده باشید باید بگویم که تا این لحظه هیج مدرکی مبنی بر وجود موجودات فضایی این چنینی وجود ندارد. پس وقتی مدرکی وجود ندارد هیچ اطلاعاتی هم از تاریخ حمله آن ها به زمین وجود ندارد.

این فضایی های جذاب

فرازمینی ها اینقدر موضوع جذابی هستند که سازمان ملل سفیری را برای خوشامدگویی به آن ها انتخاب کرده است و یک کشیش کلیسا نیز حاضر شده است آن ها را غسل بدهد. سازمان ملل متحد برای انجام این ماموریت خطیر و مهم یک اختر فیزیکدان مالزیایی را به کار گرفته است.«مزلان اوثمن» فردیست که اگر روزی یک فرازمینی به زمین بیاید و بگوید مرا پیش رئیستان ببرید باید او را به عنوان رئیس زمین معرفی کنیم. به فاصله بیست روز از این انتخاب هم یکی از دانشمندان ارشد واتیکان اعلام کرد امکان وجود شکلهای ماورایی حیات در فضا وجود دارد و کلیسا بدون توجه به تعداد دست و پاهای آنها به این موجودات خوشامد خواهد گفت! البته کاملا واضح است که کاربرد تبلبیغاتی این موضوع در رسانه ها مدنظر ارائه دهندگان این مطلب است.

موجودات بیگانه همیشه تاریخ موضوعی برای افراد مختلف جهت بحث های چالشی بوده اند و به نظر می رسد بهترین کار برای رسیدن به آن ها صبر کردن جهت دیدارشان باشد!

م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان