تبیان، دستیار زندگی
دست های خود را جلوی بینی و دهان خود بگیرید و هوای دهان خود را بیرون دهید. چه بویی حس می کنید؟ اگر بوی بدی حس کردید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 علت اصلی بوی بد دهان


در صورتی که دهان شما خشک باشد، پلاک ها شروع به رشد بر روی دندان ها می کنند. علاوه بر این، به تدریج مشکلات بیشتری نیز برای دندان های شما به وجود می یند که نهایتاً بوی بد دهان را نیز باعث می شوند.


بوی بد دهان

دست های خود را جلوی بینی و دهان خود بگیرید و هوای دهان خود را بیرون دهید. چه بویی حس می کنید؟ اگر بوی بدی حس کردید، ممکن است دلیل آن مربوط به غذایی باشد که خورده اید. همه می دانند که پس از خوردن پیاز، سیر، ترشی، ساندویچ و برخی غذاهای دیگر، ممکن است دهان‌مان بوی بدی داشته باشد.

اما غیر از غذایی که خورده اید، دلایل زیادی وجود دارند که ممکن است عامل این بوی بد دائمی باشند.

ممکن است، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، به طور غلط مسواک زدن و یا مصرف سیگار، عامل این بوی بد باشد.

در این مطلب، هفت علت اصلی بوی بد دهان توضیح داده شده است و سعی شده روش های جلوگیری از بوی بد و راه های بهبود آنها نیز گفته شود.

مسواک زدن زبان و کشیدن نخ دندان

تمیز نگه نداشتن دهان و دندان

شاید باور نکنید، اما بسیاری از افراد حتی قبل از خواب هم دندان های خود را مسواک نمی زنند! همچنین اغلب آنها، در طول روز فقط برای یک وعده و آن هم برای 10 ثانیه دندان های خود را مسواک می زنند.

در واقع لازم است که حداقل روزی دو بار دندان های خود را به خوبی مسواک بزنید. تمیز کردن بین دندان ها با نخ دندان و همینطور پاک کردن سطح زبان با استفاده از مسواک و زبان‌پاک‌کن نیز توصیه می شود.

باقی مانده مواد غذایی در بین دندان ها و روی زبان، نه تنها بوی بد دهان را باعث می شود، بلکه منجر به بروز مشکلات جدی تری مانند پلاک و بیماری های لثه و دندان نیز می شود.

کار دندانپزشکی

مشکلات دندانی

در صورتی که دندان ها و یا لثه های شما مشکل دارند، در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کرده و  مشکلات را درمان دهید. تقریباً هر ضایعه دندانی می تواند به بوی بد دهان در آینده منجر شود.

یک دندان عقل نیمه درآمده که تمیز کردن باقیمانده مواد غذایی از کناره های آن مشکل است و یا یک آبسه ساده دندان می تواند در مدتی کوتاه تبدیل به یکی از مهم ترین دلایل بوی بدن دهان شما شود.

یکی دیگر از مهمترین دلایل بوی بد دهان، بیماری های لثه هستند. بسیاری از افراد تا وقتی که متوجه بوی بد دهان خود نشوند، از ضایعاتی که در لثه شان در حال وقوع است، آگاهی ندارند.

مراجعه مکرر و منظم به دندانپزشک در فواصل زمانی مشخص ( مثلا هر شش ماه یک بار)، سلامت دهان و دندان و پیشگیری از بوی بد دهان، را برای شما به ارمغان می آورد.

نوشیدن آب

خشکی دهان

بزاق دهان، اثرات غذاهای باقیمانده در بین دندان ها و همچنین باکتری هایی که از هوا وارد دهان می شوند را پاک می کند. در صورتی که دهان شما خشک باشد، پلاک ها شروع به رشد بر روی دندان ها می کنند. علاوه بر این، به تدریج مشکلات بیشتری نیز برای دندان های شما به وجود می آیند که نهایتاً بوی بد دهان را نیز باعث می شوند.

تنفس، مصرف برخی داروها و بیماری های غدد بزاقی، ممکن است از دلایل خشکی دهان باشند.

اگر می خواهید دهانی خوشبو داشته باشید، باید مراقب خشکی دهان خود باشید. مصرف مایعات -خصوصاً پس از صرف غذا- بسیار توصیه می شود. در صورتی که احساس می کنید، خشکی دهان شما غیرعادی است، بهتر است به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید.

لوزه

مشکلات سینوس، مخاط بینی و لوزه ها

چنانچه مشکلات سینوسی دارید، ممکن است مخاط آلوده به گلو برسد و در اثر تنفس در آنجا انباشته شود. در این صورت، این ترشحات انبار شده، بوی بسیار بدی را از گلو به دهان انتقال می دهند.

مواد غذایی و باکتری هایی که در لوزه های شما گیر می کنند نیز می توانند از عوامل بوی بد دهان باشند. در این صورت ممکن است اثرات التهاب و ورم لوزه ها قابل مشاهده باشد که لازم است برای معالجه، هر چه زودتر به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

درد شکمی

ناراحتی های معده

بازگشت اسید معده به سمت بالا (مری) و ورود آن به دهان یکی از دلایل بوی بد دهان است. ریفلاکس معده می تواند علاوه بر بوی بد دهان، منجر به حساسیت دندان ها در برابر سرما و گرما و همچنین بیماری های سینوسی شود.

غذاخوردن قبل از خواب و بد خوابیدن از عواملی هستند که می توانند منجر به ریفلاکس معده شوند.

اگر موارد مشکوکی در این زمینه وجود دارند که شما را آزار می دهند، بهتر است برای حل مشکل به یک متخصص گوارش مراجعه کنید.

کشیدن سیگار

کشیدن سیگار

بوی سیگار، به اندازه کافی بد هست، اما نقش سیگار در بوی بد دهان، بسیار زیاد است. وقتی سیگار اینقدر برای ریه های شما مضر است، تصور کنید چه مشکلاتی را می تواند برای دهان و دندان های شما به وجود آورد.

دهان شما اولین جایی است که دود سیگار به آن وارد می شود و همین مساله آسیب های زیادی را به دهان شما وارد می کند که از جمله آنها می توان به خشکی دهان، بیماری های لثه و عفونت های دهانی و سینوسی اشاره کرد.

اگر شما در حال ترک سیگار هستید، بد نیست که از دندانپزشک خود، در مورد دریافت برنامه هایی در خصوص ترک سیگار و درمان های ضدسیگار، کمک بخواهید.

دندان مصنوعی

دندان های مصنوعی

دندان های مصنوعی، اغلب در بوی بد دهان نقش دارند. اما در اغلب موارد، دلیل این بوی بد، عدم مراقبت صحیح از این دندان ها است.

دندان مصنوعی، هرگز جایگزین دندان های طبیعی نمی شوند و می توانند محل مناسبی برای رشد قارچ ها، پلاک ها و باکتری ها باشند.

در خصوص نحوه نگهداری از دندان های مصنوعی، از دندان پزشک خود سوال کنید. علاوه بر آن باید توجه داشته باشید که لازم است هر پنج تا هفت سال یکبار، دندان های مصنوعی خود را عوض کنید.

بخش سلامت تبیان


منبع : سالم زی

مطالب مرتبط:

بوی بد دهان، مشکلی اجتماعی

رفع بوی بد دهان با 13 توصیه آسان

بوی بد دهان در روزه داران

راه جدید برای رفع بوی‌ دهان

میكروب ها و بوی بد دهان

چطور از بوی بد دهان خلاص شویم؟

علت بوی بد دهان چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.