تبیان، دستیار زندگی
طالع بینی یا پیش گویی آینده بر اساس وضعیت کواکب یکی از مواردیست که در طول تاریخ سعی شده است با استناد به آن، از برخی اتفاق ها به عنوان یک نقطه سرنوشت ساز یاد شود. در سراسر این کره خاکی همیشه رویدادهای مختلفی را از طریقی با طالع بینی گره زده اند تا...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طالع بینی در خدمت 2012


طالع بینی یا پیش گویی آینده بر اساس وضعیت کواکب یکی از مواردیست که در طول تاریخ سعی شده است با استناد به آن، از برخی اتفاق ها به عنوان یک نقطه سرنوشت ساز یاد شود. در سراسر این کره خاکی همیشه رویدادهای مختلفی را از طریقی با طالع بینی گره زده اند تا برای آن اتفاق، توجیحی به ظاهر علمی ساخته شود. سال 2012 و جنجال پشت سر آن هم از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه به بررسی بعضی از مواردی که طالع بینی در آن ها نقش دارد می پردازیم تا ببینیم آیا می شود آن را به عنوان یک دلیل علمی به حساب آورد یا خیر...


سال 2012

احتمالا تاکنون با سایت ها و یا کتاب هایی برخورد داشته اید که انواع طالع بینی ها در آن ها مطرح شده باشد. طالع بینان معتقدند می توانند از روی حرکات و موقعیت اجرام سماوی زندگی و آینده ی ما را پیش بینی کنند! آنها می گویند اجرام سماوی دارای تأثیری طبیعی یا غیرطبیعی روی زندگی ما هستند و این تأثیر بسیار هم جدی است. معمولا اساس این نوع طالع بینی ها صور فلکی منطقه البروج و قرارگیری سیارات منظومه شمسی در موقعیت های خاص است.

آشنایی با چند اصطلاح

"صور فلکی" و "منطقه البروج" دو اصطلاحی هستد که اساس کار طالع بینان واقع شده اند. صور فکلی اشکالی فرضی در آسمان هستند که از متصل کردن ستارگان مجاور هم در آسمان با خطوط فرضی تشکیل شده اند.

برای مثال از دید ما 4 ستاره به گونه ای در آسمان قرار گرفته اند که اگر آن ها را به یکدیگر متصل کنیم شکل یک صلیب تشکیل خواهد شد.

برای تعریف منطقه البروج ابتدا باید دایره البروج را تعریف کنیم.اگر مسیر حرکت ظاهری خورشید در آسمان در طول یک سال را رسم کنیم، دایره ای فرضی به وجود می آید که به آن دایره البروج گفته می شود.  بر طبق این تعریف، منطقه البروج ناحیه ای فرضی در بالا و پایین دایره البروج است که حرکت ظاهری سیارات ، ماه و خورشید درون 12 صورت فلکی (برج) این ناحیه صورت می گیرد.

خورشید نزدیکترین ستاره به ما صبح ها طلوع می کند مسیری ظاهری را در آسمان می پیماید و در غرب غروب می کند، به علت حرکت زمین به دور خورشید، هر ماه خورشید در طی این مسیر ظاهری خود مهمان یکی از صورت های فلکی منطقه البروج است که همراه آن صورت فلکی طلوع کرده، آسمان را می پیماید و سپس غروب می کند. صورت فلکی میزبان خورشید در آن ماه را به ماه و متولدین آن ماه نسبت می دهند. برای مثال در خرداد ماه، خورشید در صورت فلکی جوزا قرار دارد و به این دلیل جوزا را به خرداد ماه نسبت می دهند.

سال 2012

رد یک اصل اساسی در طالع بینی

برخی افراد امروزه از طالع بینی به عنوان سرگرمی استفاده می کنند اما هستند انسان هایی که برای انجام امور مهم زندگی خود به این طالع بینی ها رجوع کرده و سرنوشت زندگی خود را به جای عقل و بررسی توانایی های خود ، به دست طالع بینی می سپارند. دلایل بسیاری برای نقض این نوع طالع بینی ها وجود دارد که یکی از آن ها حرکت تقدیمی زمین است. زمین دارای حرکت های مختلفی از قبیل حرکت وضعی(حرکت به دور خود) ،حرکت انتقالی(حرکت به دور خورشید) و حرکت تقدیمی است که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

دایره البروج با استوای سماوی در آسمان زاویه 23.5 درجه می سازد. یعنی اگر از استوای زمین صفحه ای گذر دهیم و زمین را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کنیم و همین کار را نیز برای خورشید انجام دهیم آنگاه صفحه گذرنده از استوای زمین و خورشید با هم زاویه 23.5درجه ای می سازند. این موضوع باعث می شود محور چرخش زمین نیز به صورت مایل و با انحراف 23.5درجه ای نسبت به صفحه قرارگیری زمین و خورشید به دور خود بچرخد. امتداد محور چرخش زمین در نیمکره شمالی به سمت ستاره جدی در صورت فلکی دب اصغر قرار گرفته است. به تغییر آرام راستای محور چرخش زمین در فضا که بر اثر عوامل مختلفی نظیر نیروی گرانش خورشید و سیارات هر 26000سال یک مخروط را در فضا طی می کند، حرکت تقدیمی زمین گفته می شود. حرکتی دقیقا شبیه به حرکت یک فرفره.

سال 2012

حرکت تقدیمی زمین باعث بوجود آمدن تغییراتی در منظره آسمان ما می شود از جمله: تغییر ستاره قطبی و همچنین تغییر مکان حرکت ظاهری خورشید. در زمان ما امتداد محور چرخش زمین از موقعیتی که هزاران سال پیش بوده ( و طالع بینان به آن استناد می کنند) تغییر مکان داده است. برای مثال هم اکنون اگر کسی در اوایل اردیبهشت ماه متولد شود دیگر خورشید در صورت فلکی  ثور ( صورت فلکی نسبت داده شده به این ماه) قرار ندارد بلکه در صورت فلکی حمل که آن را به فروردین نسبت می دهند، قرار گرفته است! و این خود دلیلی بر نقض طالع بینی های رایج امروزیست که خصوصیات مختلف را برای متولدین ماه های مختلف بیان می کنند.

صور فلکی از افسانه تا واقعیت

در تعریف صورت های فلکی بیان شد در گذشته ستاره ها را در تصور خود به هم متصل می کردند و اشکال قهرمانان افسانه ای خود را به آن صورت های فلکی نسبت می دادند. کمی فکر کنید این یعنی چه؟

یعنی اینکه طالع بین ها بر اساس قرار گرفتن سیارات در صورت فلکی خاصی به پیش گویی می پردازند و حال آنکه این صور فلکی زاده ذهن انسان های دوران باستان هستند و می توانستند امروزه اینگونه نباشند! اگر انسان های گذشته به جای اینکه چند ستاره را به هم متصل کنند و صورت فلکی اسد ( شیر ) را به وجود آورند ستارگان دیگری را به هم متصل می کردند دیگر صورت فلکی های امروزی را نداشتیم و شکل آنها تغییر می کرد و احتمالا بر این اساس سرنوشت تمام انسان ها نیز تغییر می کرد!!!!

تاثیر نیروی گرانشی سیارات و ماه بر زمین اگرچه موضوع غیر قابل انکاریست اما به نظر نمی رسد به جز تاثیراتی نظیر جزر و مد بر افزایش حقوق ما نیز اثرگذار باشند!

نیروهای ماورایی در خدمت طالع بینی

طالع بینان توجه خاصی به نیروهایی که از آسمان بر روی ما اثر می گذارند دارند. اما جالب است که بدانید در منشأ نیروها نیز با یکدیگر اختلاف نظر دارند و هر کدام نیروی خاصی را بر سرنوشت انسان زمینی مؤثر می‌دانند. بعضی آن نیرو را نیروی گرانشی می‌دانند، بعضی دیگر نیروی الکترومغناطیسی و بعضی دیگر می‌گویند نیرویی که بر سرنوشت انسان تأثیر می‌گذارد، نیرویی است که قابل اندازه‌گیری نیست! اما تمامی طالع‌ بین‌ها منشأ این نیروها را سیارات و ستاره‌ها (صورت‌های فلکی) می‌دانند. تاثیر نیروی گرانشی سیارات و ماه بر زمین اگرچه موضوع غیر قابل انکاریست اما به نظر نمی رسد به جز تاثیراتی نظیر جزر و مد بر افزایش حقوق ما نیز اثرگذار باشند!

بر اساس موارد مطرح شده در متن فوق به ضد و نقیض های بسیاری در حوزه طالع بینی برخورد می کنیم که احتمال خطا بودن پیشگویی ها را بسیار بالا می برد. بر این اساس چگونه می توان مطمئن بود که تمام پیشگویی های اقوام مایا در مورد نابودی زمین در سال 2012 بر اساس وضعیت کواکب و سیارات درست از آب در خواهد آمد.

زهرا بنواری

بخش دانش و زندگی تبیان