تبیان، دستیار زندگی
در تمام ادیان و مذاهب مختلف جهان از مصلحی كه در آخرالزمان ظهور خواهد نمود و به جنایت ها و خیانت های انسان ها خاتمه خواهد داد و شالوده حكومت واحد جهانی را بر اساس عدالت و آزادی واقعی بنیان خواهد نهاد، سخن به میان آمده و تمام پیامبران و سفیران الهی در این ز
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منجی در ادیان و ملل دیگر

امام زمان

انتظار ظهور یك مصلح بزرگ آسمانی و امید به آینده و استقرار صلح و عدل جاویدان، امری فطری و طبیعی است كه با ذات و وجود آدمی سر و كار داشته و با آفرینش هر انسانی همراه است؛ زمان و مكان نمی شناسد و به هیچ قوم و ملتی نیز اختصاص ندارد؛ بنابراین همه افراد طبق فطرت ذاتی خود مایلند روزی فرا رسد كه جهان بشریت در پرتو ظهور رهبری الهی و آسمانی و با تأیید و عنایت پروردگار، از ظلم ظالمان و ستم ستمگران نجات یابند، شور و بلوا در جهان پایان پذیرد، انسان ها از وضع فلاكت بار موجود نجات یابند و از نابسامانی و ناامنی و تیره روزی خلاص شوند و سرانجام به كمال مطلوب و زندگی شرافتمندانه ای كه شایسته انسان است، نایل آیند.

به همین دلیل، در تمام ادیان و مذاهب مختلف جهان از مصلحی كه در آخرالزمان ظهور خواهد نمود و به جنایت ها و خیانت های انسان ها خاتمه خواهد داد و شالوده حكومت واحد جهانی را بر اساس عدالت و آزادی واقعی بنیان خواهد نهاد، سخن به میان آمده و تمام پیامبران و سفیران الهی در این زمینه به مردم با ایمان جهان، نویدهایی داده اند.

اما سیری كوتاه در افكار و عقاید ملل مختلف جهان مانند مصر باستان، هند، چین، ایران و یونان و نگرش به افسانه های دیگر اقوام مختلف بشری نیز بیانگر این حقیقت است كه همه اقوام مختلف جهان با آن همه اختلاف آرا، عقاید و اندیشه های متضادی كه با یكدیگر دارند، در انتظار مصلح موعود جهانی به سر می برند.

ایرانیان باستان معتقد بودند كه «گرزا سپه» قهرمان تاریخی آنان زنده است و در «كابل» خوابیده و صد هزار فرشته او را پاسبانی می كنند تا روزی كه بیدار شود و قیام كند و جهان را اصلاح نماید.

همه افراد طبق فطرت ذاتی خود مایلند روزی فرا رسد كه جهان بشریت در پرتو ظهور رهبری الهی و آسمانی و با تأیید و عنایت پروردگار، از ظلم ظالمان و ستم ستمگران نجات یابند، شور و بلوا در جهان پایان پذیرد، انسان ها از وضع فلاكت بار موجود نجات یابند و از نابسامانی و ناامنی و تیره روزی خلاص شوند

گروهی دیگر از ایرانیان می پنداشتند كه «كیخسرو» پس از تنظیم كشور و استوار ساختن شالوده فرمانروایی، دیهیم پادشاهی به فرزند خود داد و به كوهستان رفت و در آنجا آرمیده تا روزی ظاهر شود و اهریمنان را از گیتی براند.

نژاد اسلاو بر این عقیده بودند كه از مشرق زمین یك نفر برخیزد و تمام قبایل اسلاو را متحد سازد و آن ها را بر دنیا مسلط گرداند.

نژاد ژرمن معتقد بودند كه یك نفر فاتح از طوایف آنان قیام نماید و «ژرمن» را بر دنیا حاكم گرداند.

اهالی صربستان انتظار ظهور «ماركو كرالیویچ» را داشتند.

برهمائیان از دیر زمانی براین عقیده بودند كه در آخر زمان «ویشنو» ظهور نماید و بر اسب سفیدی سوار شود و شمشیر آتشین بر دست گرفته و مخالفین را خواهد كشت، و تمام دنیا «برهمن» گردد و به این سعادت برسد.

ساكنان جزایر انگلستان، از چندین قرن پیش آرزومند و منتظرند كه «آرتور» روزی از جزیره «آوالون» ظهور نماید و نژاد «ساكسون» را در دنیا غالب گرداند و سعادت جهان نصیب آن ها گردد.

اسن ها معتقدند كه پیشوایی در آخرالزمان ظهور كرده، دروازه های ملكوت آسمان را برای آدمیان خواهد گشود.

سلت ها می گویند: پس از بروز آشوب هایی در جهان، «بوریان بور ویهیم» قیام كرده، دنیا را به تصرف خود درخواهد آورد.

اقوام اسكاندیناوی معتقدند كه برای مردم دنیا بلاهایی می رسد، جنگ های جهانی اقوام را نابود می سازد، آنگاه «اودین» با نیروی الهی ظهور كرده و بر همه چیره می شود.

اقوام اروپای مركزی در انتظار ظهور «بوخص» می باشند.

اقوام آمریكای مركزی معتقدند كه «كوتزلكوتل» نجات بخش جهان، پس از بروز حوادثی در جهان، پیروز خواهد شد.

چینی ها معتقدند كه «كرشنا» ظهور كرده، جهان را نجات می دهد.

زرتشتیان معتقدند كه «سوشیانس» (نجات دهنده بزرگ جهان) دین را در جهان رواج دهد، فقر و تنگدستی را ریشه كن سازد، ایزدان را از دست اهریمن نجات داده، مردم جهان را هم فكر و هم گفتار و هم كردار گرداند.

قبایل «ای پوور» معتقدند كه روزی خواهد رسید كه در دنیا دیگر نبردی بروز نكند و آن به سبب پادشاهی دادگر در پایان جهان است.

در تمام ادیان و مذاهب مختلف جهان از مصلحی كه در آخرالزمان ظهور خواهد نمود و به جنایت ها و خیانت های انسان ها خاتمه خواهد داد و شالوده حكومت واحد جهانی را بر اساس عدالت و آزادی واقعی بنیان خواهد نهاد، سخن به میان آمده و تمام پیامبران و سفیران الهی در این زمینه به مردم با ایمان جهان، نویدهایی داده اند

گروهی از مصریان كه در حدود 3000 سال پیش از میلاد در شهر «ممفیس» زندگی می كردند، معتقد بودند كه سلطانی در آخرالزمان با نیروی غیبی بر جهان مسلط می شود، اختلاف طبقاتی را از بین می برد و مردم را به آرامش و آسایش می رساند.

گروهی دیگر از مصریان باستان معتقد بودند كه فرستاده خدا در آخرالزمان در كنار خانه خدا پدیدار گشته، جهان را تسخیر می كند.

ملل و اقوام مختلف هند مطابق كتاب های مقدس خود، در انتظار مصلحی هستند كه ظهور خواهد كرد و حكومت واحد جهانی را تشكیل خواهد داد.

یونانیان می گویند «كالویبرگ» نجات دهنده بزرگ، ظهور خواهد كرد و جهان را نجات خواهد داد.

یهودیان معتقدند كه در آخر زمان «ماشیع» (مهدی بزرگ) ظهور می كند و ابدالآباد در جهان حكومت می كند؛ او را از اولاد حضرت اسحاق علیه السلام می پندارند، در صورتی كه «تورات» كتاب مقدس یهود، او را صریحاً از اولاد حضرت اسماعیل علیه السلام دانسته است.

نصارا نیز به وجود حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف قائلند و می گویند او در آخرالزمان ظهور خواهد كرد و عالم را خواهد گرفت، ولی در اوصافش اختلاف دارند.(1)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پی نوشت:

1. ر.ک: هاشمی شهیدی، سید اسداللّه، ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از دیدگاه اسلام و مذاهب و ملل جهان، ص 11ـ 6؛ مهدی پور، علی اکبر، او خواهد آمد، ص 88 ـ 87.

مطلب مربوط می شود به بخش: مهدویت > موعود شناسی > موعود در مکاتب غیر الهی

زهرا رضائیان

بخش مهدویت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.