تبیان، دستیار زندگی
طبق شواهد، به نظر می رسد، دنیا در سال های آینده کاملا فشرده خواهد شد و انسان به جایی می رسد که خودش را هم فشرده و کم حجم کند! روزی نمی بینیم که طرحی یا اختراعی مبنی بر کوچک شدن وسیله یا تکنولوژی در آن روز ارائه نشود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح جمع آوری شیرهای خانگی!

تازه هایی از دنیای دانش و فناوری (19)


در این مطلب در ادامه قسمت های  (1) و (2)  و (3) و (4) و (5) و (6) و (7) و (8) و (9) و (10) و (11) و (12) و (13)  و (14) و (15) و (16)  و (17) و (18) به تازه ترین اخبار هفته دنیای علم و فناوری می پردازیم.

طرح جمع آوری شیرهای خانگی!

طبق شواهد، به نظر می رسد، دنیا در سال های آینده کاملا فشرده خواهد شد و انسان به جایی می رسد که خودش را هم فشرده و کم حجم کند! روزی نمی بینیم که طرحی یا اختراعی مبنی بر کوچک شدن وسیله یا تکنولوژی در آن روز ارائه نشود. در این مطلب، نیز قصد معرفی دستشویی خانگی داریم که فاقد شیر است و مکانیزم کار متفاوتی با دیگر دستشویی ها دارد. برای کنترل میزان آب خارج شونده از سنگ، گرداننده ای در بخش بالایی سنگ وجود دارد که به صورت چرخشی توسط مصرف کننده آب را سرد یا گرم می کند.

طرح جمع آوری شیرهای خانگی!

******************

موستان را یک بار شارژ کنید و دو سال استفاده کنید

شرکت اچ پی دو موس جدید بی سیم به نام های X5000 و X4000 وارد بازار کرده که می گوید در طول عمر باطری جزو محصولات بی نظیر بازار هستند. کافی است آنها را یک بار شارژ کنید تا بیش از 2 سال برای شما کار کنند.

موستان را یک بار شارژ کنید و دو سال استفاده کنید

مدل X5000 دارای اسکرول لمسی است و با دو باطری قلمی تا دو سال برای شما کار می کند. مدل X4000 طول عمر باطری بیشتری هم دارد و اچ پی می گوید با یک بار شارژ برای شما تا 30 ماه کار می کند. هر دو مدل از طریق امواج بی سیم 2.4GHz و یک گیرنده یو اس بی به کامپیوتر شما متصل می شوند.

حساسیت این موس های لیزری 1600dpi است و برای کارهای روزانه کاملا مناسب به حساب می آیند. وقتی به قیمت هم می رسیم اوضاع خوشحال کننده است. چرا که این دو محصول با قیمت 29 دلار برای مدل X4000 و 39 دلار برای X5000 به بازار ارایه شده اند.

******************

حل یک معمای 150 ساله توسط دانشمندان علم شیمی

تیمی از شیمیدانان توانسته‌اند راز 150 ساله قابلیت انتقال موج جریان در باتری خودرو را حل کنند.

باتریهای اسید سرب به دلیل رسانایی الکتریکی بالای ماده آند باتری یا همان دی‌اکسید سرب، قادر به انتقال جریانهای بزرگ مورد نیاز برای روشن کردن یک خودرو هستند. با این حال اگرچه این باتریها در سال 1859 اختراع شده‌اند، اما تا کنون دلیل اساسی رسانایی بالای دی‌اکسید سرب برای دانشمندان مانند یک معما باقی‌مانده بود.

محققان دانشگاه آکسفورد، دانشگاه باث، کالج ترینیتی دوبلین برای اولین بار به توضیح دلیل بنیادی این میزان بالای رسانایی در دی‌اکسید سرب پرداخته‌اند که در مجله Physical Review Letters منتشر شده است.

به گفته دانشمندان، این قابلیت منحصربفرد باتریهای اسید سرب برای انتقال موج جریانهای بیش از 100 آمپر جهت روشن کردن موتور خودرو به شدت بر این حقیقت تکیه دارد که دی‌اکسید سرب که به ذخیره انرژی شیمیایی در آند باتری می‌پردازد، از رسانایی بسیار بالای الکتریکی برخوردار بوده، از این رو به جریانات بزرگ اجازه عبور می‌دهد.

این در حالیست که منشا رسانایی در اکسید سرب هنوز یک موضوع بحث‌برانگیز باقیمانده است؛ چرا که سایر اکسیدها با ساختار مشابه مانند دی‌اکسید تیتانیوم عایق الکتریکی هستند.

این محققان با ترکیب شیمی محاسباتی و انکسار نوترونی نشان داده‌اند که دی‌اکسید سرب ذاتا یک عایق با یک شکاف باند کوچک الکترونیکی بوده اما همواره به دلیل از دست دادن اکسیژن از شبکه می‌تواند از الکترون سرشار شده که منجر به رسانا شدن فلزی آن می‌شود

محققان بر این باورند که این بینش‌ها می‌تواند مسیرهای جدیدی را برای انتخاب مواد بهبود یافته در فناوری‌های باتری مدرن باز کند.

******************

نخستین «تراشه مغزی جهان» ساخته شد!

نخستین «تراشه مغزی جهان» ساخته شد!

دانشمندان آی‌بی‌ام اعلام کردند که توانسته‌اند گامی اساسی در ترکیب دنیای رایانه و مغز بردارند.

این شرکت فناوری موفق به تولید دو پیش‌ساخت تراشه شده که به گفته محققان می‌توانند اطلاعات را شبیه مغز پردازش کنند.

این تراشه‌ها نتیجه شش سال تلاش 100 محقق بوده که حدود 41 میلیون دلار برای سازمان پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا هزینه دربرداشته است.

این پیش‌ساخت‌ها، شواهد بیشتری را از اهمیت روزافزون پردازش همزمان یا انجام همزمان چند وظیفه توسط رایانه‌ها نشان می‌دهد.

این کار از اهمیت زیادی برای نمایش گرافیکی و تجزیه مقادیر زیاد اطلاعات برخوردار است.

کاربری‌های کنونی از این تراشه در سطح بسیار ساده مانند فرمان دادن به خودرو برای عبور از پیچ یا بازی‌هایی مانند پینگ‌پونگ است.

به گفته محققان برای ورود این تراشه‌ها به آزمایشگاه و بعد در محصولات بیش از یک دهه زمان لازم است.

به گفته دانشمندان آنچه در این بین مهم است نه کار این تراشه‌ها که چگونگی انجام آن است.

قابلیت این تراشه‌ها برای انطباق با گونه‌های اطلاعاتی که برای آنها برنامه‌ریزی نشده بودند، بسیار قابل توجه است.

محققان فناوری‌ از مدتها پیش به دنبال ساخت رایانه‌هایی با توانایی یادگیری انسانی بودند اما شیوه‌های اکتشافی شرکت آی‌بی‌ام و سایر شرکتها در مورد «محاسبات شناختی» می‌تواند به ساخت تراشه‌هایی با قابلیت انطباق‌پذیری بهتر به اطلاعات دور از انتظار منجر شود.

این تراشه‌ها می‌توانند به صورت بالقوه به پردازش علائم دنیای واقعی مانند دما یا صوت یا حرکت کمک کرده و آنها را برای رایانه‌ها قابل احساس کنند.

به گفته سازندگان، این تراشه از بخش‌هایی تشکیل شده که مانند نورونها و سیناپسهای دیجیتالی رفتار کرده و آنها را از سایر تراشه‌ها متفاوت می‌کند.

فرآوری:محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: روزنامه هموطن سلام،نارنجی، قندون.آی آر