تبیان، دستیار زندگی
های ریز و درشت تلویزیون گم می‌شود كارگردان مستند «لبه تیغ» بچه‌های حاصل از ازدواج‌های زنان ایرانی با اتباع بیگانه را انگیزه اولیه شكل‌گیری این مستند دانست. فرزاد توحیدی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مستندهای اجتماعی در سریال‌های ریز و درشت تلویزیون گم می‌شود

كارگردان مستند «لبه تیغ» بچه‌های حاصل از ازدواج‌های زنان ایرانی با اتباع بیگانه را انگیزه اولیه شكل‌گیری این مستند دانست.

فرزاد توحیدی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران با اشاره به شروع كار تحقیقاتی این مستند با مریم گلدوزیان (كار شناس ارشد حقوق بین الملل ) گفت: گلدوزیان قبلا بر روی مقوله بچه‌های بدون شناسنامه كار كرده بود و پس از آن ما كار تحقیق را در محدوده‌ی تهران، كرمان، قم و خراسان شروع كردیم.

وی با اشاره به نقش موثر صدا و سیما در بیان معضلات اجتماعی و تاثیرگذاری بر مخاطب اظهار كرد: جای مستندهای اجتماعی در تلویزیون خالی است و معمولا از سوی شبكه‌ها با استقبال مواجه نمی‌شود.

كارگردان مستند «لبه تیغ» با بیان این كه البته دو سال پیش جای مستند اجتماعی خالی تر از امروز بود گفت: مركز مستندسازی سیما به عنوان مركز ستادی خارج از شبكه‌های تلویزیون در ارتباط با مقولاتی كه به آن ارایه می‌شود راحت‌تر برخورد كند.

توحیدی از این كه دریچه پرداخته به معضلات اجتماعی از نگاه مستند باز شده ابراز خوشحالی كرد و افزود: یك چنین مجموعه‌هایی در سریال‌های ریز و درشت تلویزیون گم می‌شود و ما تمام تلاش خود را برای اطلاع رسانی این مستند كردیم تا بر روی افراد هر رده‌ای تاثیرگذار باشد.

وی درباره خط قرمزهای مستند «لبه تیغ» توضیح داد: خط قرمزها در همه رسانه‌ها وجود دارد و در تلویزیون به خاطر گستردگی مخاطب این حساسیت‌ها بیشتر است.

كارگردان مستد لبه تیغ گفت: عمده پلان‌های گرفته شده در مستند «لبه تیغ» با دوربین روی دست گرفته شده تا با شخصیت‌های مقابل دوربین راحت‌تر ارتباط برقرار كند.

توحیدی با بیان این مطلب كه در مستند «لبه تیغ» قصد نداشتم یك دانای كل ماجرا را برای مخاطب روایت كند گفت: برای برخورد بی واسطه مخاطب با موضوع از گفتار متن و حتی در مونتاژ از برانگیختن احساسات مخاطب پرهیز شده است.

وی در پاسخ به این پرسش ایسنا كه در مستند «لبه تیغ» تا چه اندازه به ابعاد هنری كار توجه داشته‌اید اظهار كرد: تصویربردار انتخاب شده برای مستند لبه تیغ از بهترین تصویربرداران آشنا به مدیوم ویدئو است و دوربین به گو‌نه‌ای انتخاب شده بود كه نور طبیعی صحنه، نور مسلط باشد.

توحیدی در پایان ساختار مستند «لبه تیغ» را كاملا متفاوت از ساختار گزارش خبری دانست.