تبیان، دستیار زندگی
چند دستورالعمل برگزیده از آثار امام خمینی قدس سره
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مایه عروج در جان تو نهفته است

امام ره

چند دستورالعمل برگزیده از آثار امام خمینی قدس سره

مطلبی که پیش روی داریم، چند دستورالعمل برگزیده از آثار امام خمینی قدس سره است که در شماره 49 مجله حوزه به چاپ رسیده است. (1)

دلم سخت است مگر یار شود لطف اله           ور نه انسان نبرد صرفه شیطان رجیم

غفران ذنوب لازمه مقامات و مدارج است زیرا که هر موجودی دراین عالم است ولیده همین نشاه ملکیه و ماده جسمانیه است و دارای تمام شوون ملکی حیوانی و بشری وانسانی است بعضی بالقوه و برخی بالفعل.

پس اگر بخواهد از این عالم به عالم دیگر واز آن جا به مقام قرب مطلق سفر کند بایداین مدارج را طی کرده واز منازل متوسطه کوچ نماید. و به هر مرتبه ای که رسد در آن مرتبه مغفور شود ذنوب مرتبه سابق تا در تحت تجلیات ذاتیه احدیه تمام ذنوب مغفور گردد و ذنب وجودی که مبداء و منشا تمام ذنوب است.

در ظل کبریای احدی مستور گردد. واین غایت عروج کمال موجوداست. و در این مقام موت و مفنای تام دست دهد و لهذا وقتی که آیه شریفه: « اذا جاء نصرالله و الفتح » نازل شد رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «این سوره خبر موت من است» والله العالم. (2)

بانگ بیداری صلای رحیل بلنداست.

هان ای دل غافل! از خواب برخیز و مهیای سفر آخرت شو: « فقد نودی فیکم بالرحیل» (3) صدای رحیل و بانگ کوچ بلنداست. عمال حضرت عزرائیل در کارند و تو را در ه رکن به سوی عالم آخرت سوق می دهند و باز غافل و نادانی:

اللهم انی اسئلک التجافی عن دارالغرور والانابه الی دارالسرور و الاستعداد للموت قبل حلول الفوت (4)

بارخدایا ازت مسالت دارم که به من دوری از خانه غرور و مستی و بازگشت به دار سرور و آمادگی قبل از حلول فرصت عنایت فرمایی. (5)

به درآی تا ببینی طیران آدمیت

ای عزیز! با آن که این عالم دار جزا نیست و محل بروز سلطنت حق نیست و زندان مؤمن است اگر تو از اسارت نفس بیرون آیی و به عبودیت حق گردن نهی و دل را موحد کنی و زنگار دوبینی را از آیینه روح بزدایی و قلب را به نقطه مرکزیه کمال مطلق متوجه کنی در همین عالم آثار آن را بالعیان می یابی.

به درای تا ببینی طیران آدمیت چنان وسعتی در قلب حاصل می شود که محل ظهور سلطنت تامه الهیه شود و از تمام عوالم سعه آن بیشتر گردد: « لا یستعنی ارضی ولا سمائی بل یسعنی قلب عبدی المؤمن» زمین و آسمانم وسعت تحمل مرا ندارند بلکه قلب بنده مؤمنم آن وسعت را دارد.

و چنان غنا در آن ظاهر گردد که تمام ممالک باطن و ظاهر را به پشیزی نشمری و چنان اراده ایت قوی گردد که متعلق به ملک و ملکوت نگردد و هر دو عالم را لایق خود نداده اند. (7)

طیران مرغ دیدی تو زپای بند شهوت          به در آی تا ببینی طیران آدمیت (6)

پیامبر و آل او را خجل و شرمسار مکن

جناب رسول خد صلی الله علیه و آله فرمود: « شیبتنی سورة هود لمکان هذه الآیة» یعنی آیه «فاستقم کما امرت و من تاب معک» (7) یعنی پیر کرد مرا سوره هود، به علت وجود این آیه در آن.

شیخ عارف کامل شاه آبادی روحی فداه فرمود: « با این که این آیه شریفه در سوره شوری نیز وارداست ولی بدون «و من تاب معک» جهت این که حضرت سوره هود را اختصاص به ذکر داده اند برای آن است که خدای تعالی استقامت امت را نیزاز آن بزرگوار خواسته است و حضرت بیم داشت که ماموریت انجام نگیرد و الا خود آن بزرگوار استقامت داشت بلکه آن حضرت مظهر اسم حکیم عدل است».

پس ای برادر من! اگر تو خود را از متابعان آن حضرت می دانی و مورد ماموریت آن ذات مقدس بیا و نگذار آن بزرگوار دراین ماموریت خجل و شرمسار شود به واسطه کار زشت و ناهنجار تو. خود ملاحظه کن اگر اولادد یا سایر بستگان تو کارهای زشت و نامناسب کنند که با شؤون تو مخالف باشند چقدر پیش مردم خجل و شرمسار و سرشکسته می شوی.

بدان که رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیر المؤمنین علیه السلام پدر حقیقی امت اند؛ به نص خود آن بزرگواران که فرمود: أنا و علی أبوا هذه الامة (من و علی دو پدر این امتیم)

و اگر ما را در محضر ربوبیت حاضر کنند و حساب کنند در مقابل روی آن بزرگواران واز ما جز زشتی و بدی در نامه عمل نباشد به آن بزرگواران سخت می گذرد و آنها در محضر حق تعالی و ملائکه وانبیاء شرمسار شوند. پس ما چه ظلم بزرگی کردیم به آنها. و به چه مصیبتی مبتلا شدیم و خدای تعالی با ما چه معامله خواهد کرد. (9)

مایه عروج در جان تو نهفته است

ای سرگشتگان وادی حیرت وای گمشدگان بیابان ضلالت نه بلکه پروانه های شکه جمال جمیل مطلق وای عاشقانن محبوب بی عیب و بی زوال قدری به کتاب فطرت رجوع کنید و صحیفه کتاب ذات خود را ورق بزنید ببینید که با قلم قدرت فطرت الهی در آن مرقوم است:

وجهت وجهی للذی فطرالسموات والارض (10)

فطرة الله التی فطرالناس علیها (11)

فطرت توجه به محبوب مطلق است. آیا فطرت غیر متبدله «لا تبدیل لخلق الله» مفطرت معرفت است؟ تا کی به خیالات باطله.این عشق خداداد فطری واین ودیعه الهیه را صرف این و آن می کنید.

اگر محبوب شما این جمالهای ناقص واین کمالهای محدود بود، چرا با وصول به آنها آتش اشتیاق شما فرو نشست و شعله شوق شما افزون گردید؟

هان! از خواب غفلت برخیزید و مژده دهید و سرور کنید که محبوبی دارید که زوال ندارد معشوقی دارید که نقصی ندارد.

مطلوبی دارید بی عیب منظوری دارید که نور طلعتش، الله نورالسموات والارض (12) محبوبی دارید که سعه احاطه اش « لو دلیتم بحبل الی الارضین السفلی لهبطتم علی الله » (13) است.

 پس این عشق فعلی شما معشوق فعلی خواهد و نتوانداین موهوم و متخیل باشد زیرا که هر موهوم ناقص است و فطرت متوجه به کمال است.

پس عاشق فعلی و عشق فعلی بی معشوق نشود و جز ذات کامل معشوقی نیست که متوجه الیه فطرت باشد. پس لازمه عشق به کمال مطلق وجود کمال مطلق است. (14)


منابع:

1. عنوانهای سرفصلها با الهام از محتوای هر فصل تنظیم شده است.

2. اربعین حدیث ج 2.16 چاپ چهارم.

3. نهج البلاغه خطبه 204.

4. روایت شده است که امام سجاد در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان این دعا را به طور مکرر می خواندند. مفاتیح الجنان اعمال شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان.

5. اربعین حدیث ج 1.174.

6. همان 251.

7. سوره هود آیه 112.

8.بحارالانوار ج 23.259259260 ، وقال الحسن بن علی علیه السلام: محمد و علی ابوا هذه الامه فطوبی لمن کان بحقها عارف ولهما فی کل احواله مطیع یجعله الله من افضل سکان جنانه و یسعده بکراماته و رضوانه امام مجتبی ( ع ) فرمود: محمد و علی صلواه الله علیهما پدراین امت اند خوشا به حال کسی که عارف به حق آن دواست و در همه حال فرمانبر و مطیع آنان باشد خداونداو رااز بلند مقام ترین ساکنان بهشتهایش قرار می دهد واو را با کرامت و رضوان خویش سعادتمند می کند.

9. اربعین حدیث ج 1.107.

10. سوره انعام آیه 78.

11. سوره روم آیه 30.

12. سوره نور آیه 35.

13. سنن ترمذی ج 5.404.

14. اربعین حدیث ج 1.182.

تهیه و تنظیم : محمد حسین امین ، گروه حوزه علمیه  تبیان