تبیان، دستیار زندگی
"آئینه" تصویر حکایت زندگی آدم‌ها در سال پیامبر اعظم (ص) است ؛ گزارش از پشت صحنه مجموعه تلویزیونی "آئینه" مجموعه تلویزیونی "آئینه" تنها برنامه صدا و سیما به مناسبت سال پیامبر اعظم (ص) است که با مشارکت مرکز پژوهش‌های اسلامی سا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از پشت صحنه مجموعه تلویزیونی "آئینه"

"آئینه" تصویر حکایت زندگی آدم‌ها در سال پیامبر اعظم (ص) است ؛ گزارش از پشت صحنه مجموعه تلویزیونی "آئینه"

مجموعه تلویزیونی "آئینه" تنها برنامه صدا و سیما به مناسبت سال پیامبر اعظم (ص) است که با مشارکت مرکز پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما و شبکه یک در 300 قسمت تولید می‌شود. در مرحله اول، 100 قسمت از مجموعه "آئینه" در حال تولید است و همزمان پخش آن از شبکه یک سیما شروع شده است. خبرگزاری "مهر" گزارشی از پشت صحنه این مجموعه تهیه کرده که می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری مهر، عوامل مجموعه تلویزیونی "آئینه" با شخصیت های اصلی آقای خانه و خانم خانه از چندی پیش از شبکه اول سیما مهمان خانه ها شده اند و همزمان با سوژه یابی گروه تحقیق، گروه نگارش فیلمنامه ها را می نویسند و عوامل جلو دوربین می روند.

این مجموعه در اپیزودهای 15 دقیقه ای با حال و هوای طنز، ساختاری نیمه فانتزی و مضمونی اجتماعی دارد و به هنجارها و ناهنجاری های اجتماعی می پردازد و هر قسمت بر اساس یکی از سنت های حضرت رسول (ص) تنظیم شده که در پایان هر قسمت کارشناس برنامه حجة الاسلام فرحزاد با بیانی صمیمانه سنت مورد نظر را تبیین می کند و به فراخور هر قصه شخصیت هایی مثل آقای میهمان، آقای هدیه، آقای عصبانی، خانم پرحرف و ... اضافه می شوند.

بعد از ظهر یکی از روزهای داغ تابستان سری به لوکیشن مجموعه تلویزیونی "آئینه" می زنم. میدان فرحزاد، کنار بوستان 15 خرداد کوچه ای باریک و بن بست که طول آن به اندازه یک قدم بیشتر نیست. بچه ها در پارک مشغول بازی هستند. برخلاف کوچه باریک، در بزرگ و آبی منزل خانم و آقای خانه مجموعه "آئینه" به چشم می آید. در باز است و از قرار خانم و آقای خانه فراموش کرده اند آن را ببندند. بدون اجازه وارد می شوم. یک حوض آبی رنگ وسط حیاط است و گلدان ها دور تا دور این حوض. درختان میوه و رزهای قرمز و گل های سفید کوچولو در فضای حیاط پخش شده اند، طوری که نور آفتاب از روزنه های کوچکی میان برگ درختان به سختی می تواند به داخل نفوذ کند.

عوامل در حیاط مستقرند. فضا به حدی زیبا است که هر یک از آنها برای آب دادن به درختان پیش دستی می کنند، اما حسن موذنی از همه زرنگتر است و شلنگ را می گیرد. سمت راست ساختمان دو طبقه و آجری به آلاچیق و چند صندلی با روکش های زرشکی منتهی می شود و انصاری تهیه کننده نشسته و مشغول بررسی کارهاست. بعد از چند دقیقه کریم سربخش کارگردان به ما محلق می شود و با درباره این مجموعه گفتگویی می کنم.

سربخش درباره پذیرش این کار به خبرنگار "مهر" می گوید: "مسلماً هر کاری جذابیت خاص خودش را دارد. این کار هم به مناسبت سال حضرت رسول اکرم (ص) تهیه می شود و در این مجموعه سعی کردیم با ساختاری طنز و فانتزی کار رضایت بخشی برای مردم تهیه کنیم. من در تمام زمینه ها کار کرده ام، اما عمده کارهایم برای کودک بوده که بار فانتزی و رگه های طنز و مذهبی هم داشته است. ساخت این مجموعه هم در راستای کارهای دیگرم قرار دارد با این تفاوت که بخش فانتزی کار بیشتر است."

کارگردان "آئینه" ادامه می دهد: "این مجموعه درباره سنت های حضرت رسول (ص) است و بر اساس کتاب سنن نبی طرح این برنامه نوشته شد و ما تصمیم گرفتیم در هر قسمت روی یکی از سنت ها کار کنیم. موضوعات این مجموعه اجتماعی است که جامعه به آن مبتلا است. البته فضای طنز این مجموعه به سمت لودگی نیست. بخش هایی از کار طنز و بخش هایی جدی است. در این مجموعه وقتی وارد فضای ذهن شخصیت های قصه می شویم، کار فانتزی و طنز می شود."

وی می افزاید: "ما در بخش نمایشی اشاره به موضوع می کنیم، ولی نتیجه گیری نمی کنیم که عمل به موضوعی که اشاره شده خوب است یا بد. در واقع کارشناس برنامه بار محتوایی و مذهبی را جمع می کند و ارجاع به سنت پیامبر می دهد و دیدگاه پیامبر را عنوان می کند که چه چیزی پسندیده است یا ناپسند. ما در این مجموعه از شعار فاصله گرفته ایم و در فضاسازی راهکارهای مثبت و منفی را نشان می دهیم."

سربخش با اشاره به اینکه گروه تحقیق، پژوهش و تولید با هم شروع به کار کردند، می گوید: "برخی متن های این مجموعه را خودم می نویسم، البته محمدهادی کاویانی و بهاره میرزاپور هم می نویسند، البته بازنویسی کلی را خودم برای یک دست شدن کار انجام می دهم. تاکنون قصه های این مجموعه اپیزودیک بود و آقا و خانم خانه که شخصیت های اصلی قصه بودند، اسم نداشتند و به فراخور موضوعات آقای مهمان، آقای عصبانی و ... داشتیم، اما در ماه رمضان یک خط قصه پیوسته داریم."

بعد از گفتگو با کارگردان سری به داخل خانه می زنم. دکوراسیون خیلی ساده است. از قرار آقای و خانم خانه سعی کرده اند با وسائل کم از پس زندگی بربیایند، به همین دلیل دکوراسیون خانه به چند میز و صندلی و تابلوی نقاشی ختم می شود. سمت راست آشپزخانه است. از پله های بین آشپزخانه و اتاق ها بالا می روم. دفتر کار آقای خانه در طبقه دوم است. جلو هر اتاق هم تابلو کوچکی نصب شده و نشان دهنده اتاق رئیس، آبدارخانه و ... است. در حالی که گروه در این طبقه خودشان را آماده می کنند تا فضای ذهن دخترعمو را که همراه عمو وارد منزل می شوند، آماده کنند.

به گزارش "مهر"، جواد عابدی که عموی خانه است، اشاره می کند که جنس بازی او در این مجموعه همانند کارهای گذشته اش است و تاکنون فضای ذهنی آقای خانه را بازی می کرده، اما بعد از مدتی به عنوان عمو وارد قصه شده است. وی از زمان کم این مجموعه که به مدت یک ربع است، می گوید که تایم کم به این مجموعه ضربه نزده، چرا که کارهای نمایشی با زمان کوتاه بینندگان خاص خودش را دارد، فقط جابه جایی ساعت پخش به مجموعه ضربه می زند، چون بیننده دقیقاً نمی داند چه ساعتی کار پخش می شود.

اما حسن موذنی بازیگر آقای خانه عنوان می کند که این کارش تفاوتی با کارهای دیگرش نداشته و تکرار کارهای گذشته و کلیشه ای است. البته او معتقد است بار مذهبی و تم طنز این مجموعه برای بیننده راضی کننده است، اما زمان کم به این مجموعه ضربه زده است، چرا که تماشاگر خودش را پیدا نمی کند، به همین دلیل بهتر بود هر سه اپیزود این مجموعه در یک قسمت پخش می شد تا زمان بیشتر به اضافه شدن مخاطبان کمک کند. کار احتیاج به زمان دارد تا مخاطب خود را پیدا کند.

بعد از این دو گفتگو، نگاهی به اتاقی می اندازم که عوامل خود را آماده ضبط فضای اتاق دکتر می کنند. دوربین روی سه پایه ثابت قرار می گیرد، کریم سربخش همراه منشی صحنه پشت مونیتور و مابقی عوامل در جای خود. من نیز آرام آرام از پله ها پایین می آیم تا مزاحم گروه نشوم و لوکیشن را ترک می کنم.

کریم سربخش کارگردان، سیدعلیرضا حسینی، محمدهادی کاویانی و بهاره میرزاپور نویسندگان، فریدون شیردل تصویربردار، فرزاد علی محمدی صدابردار، بهار مومنی طراح صحنه، شیرین بابایی گریم، قاسم انصاری مدیر تولید، امیر افشار فوطویی و بهناز وفایی وحدت روابط عمومی، حامد پرهیز تدارکات، نگین میرازپور، وحید عباسی، علی خانخودی و علی غریبی تدوین، مهدی کورنگی آهنگساز، یغما گلرویی شاعر و امیرحسین مدرس خواننده با پروژه "آئینه" همکاری دارند.

لینک :

سینما