تبیان، دستیار زندگی
همزمان با آغاز ثبت‌نام نامزدان انتخابات، جشنواره جمهوریت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز جشنواره جمهوریت


همزمان با آغاز ثبت‌نام نامزدان انتخابات، جشنواره جمهوریت 


رای

ـ‌ انتخابات مجلس نهم ـ نیز آغاز شد. حال و هوای فضای سیاسی كشور كه از چند ماه پیش با توجه به انتخابات مجلس نهم در سال جاری، گرم شده بود، از امروز گرم‌تر و پرشورتر نیز خواهد شد. رقابت سیاسی بر سر كسب كرسی‌های نمایندگی مجلس نهم، هم كاندیداها و هم افكار عمومی را تحت تاثیر قرار داده است.

تشكیل جبهه متحد اصولگرایان یكی از مهم‌ترین تحولاتی بود كه در ارتباط با انتخابات آتی روی داد. از آنسو جبهه متحد پایداری با در پیش گرفتن جدا سری از جبهه متحد اصولگرایان، نشان از ناپایداری به اصولگرایی در میان برخی از جریان‌های سیاسی داشت. در میان اصلاح‌طلبان نیز انشقاق‌های جدی دیده می‌شود. برخی از تندروها تا تحریم انتخابات پیش رفته‌اند، برخی دیگر كه میانه‌رو هستند در انتخابات شركت می‌كنند اما لیست و فهرستی از داوطلبان خود را ارائه نخواهند كرد. برخی از اصلاح‌طلبان وفادار به نظام نیز كه هم‌اكنون اقلیتی كوچك را در مجلس شكل داده‌اند، وارد رقابت‌های انتخاباتی خواهند شد.

با این همه افكار عمومی با دقت فضای سیاسی موجود را رصد می‌كند چرا كه جریان موسوم به انحرافی از یكسو و برخی از چهره‌های ناشناخته وابسته به فتنه 88 از سوی دیگر مترصد راهیابی به بهارستان هستند.

پیش‌آگاهی از اهداف دشمنان در قبال انتخابات مجلس نهم، به نوعی بصیرت پیشگیرانه می‌انجامد كه نیاز به دقت و وسواس، رای‌دهندگان، دستگاه‌های اجرایی و نظارتی انتخابات و همچنین نامزدان انتخاباتی دارد

رویكرد مردم به انتخابات مجلس نهم قطعا با توجه به عملكرد مجلس هشتم شكل خواهد گرفت. در مجموع مجلس هشتم كارنامه بسیار درخشانی نداشته است. فراز و فرودهای حاكم بر روند و عملكردهای مجلس هشتم اندك نبوده است. اگرچه برخی از نمایندگان شاخص مجلس همواره با نگاهی انتقادی به دولت دهم و حتی مجلس هشتم كوشیدند اعتبار و حیثیت مجلس هشتم را ارتقا ببخشند اما در عمل مجلس هشتم آن چیزی نبود كه مردم انتظارش را داشتند به اعتقاد بسیاری از ناظران سیاسی، مجلس هشتم از حق نظارتی خود به نحو مطلوب بهره نبرده است. به همین دلیل انتخابات مجلس نهم مهم‌تر و حتی پرشورتر از انتخابات مجلس هشتم خواهد بود.

دقت‌های رای‌دهندگان بیشتر شده و مطالبات آنها از مجلس افزایش یافته است. مردم خواستار مجلس مقتدر پایبند به اصول و مدافع منافع و مصالح ملی و نظام هستند. مردم به خوبی می‌دانند كه دشمنان ایران اسلامی، ساختارهای نظام جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده‌اند. دشمنان ایران اسلامی می‌كوشند تا با بهره‌گیری از پیاده نظام خود در رسانه‌های وابسته به خویش و نیز معركه‌گیران سیاسی كه هوس دستیابی به قدرت را در سر می‌پرورانند، انتخابات مجلس نهم را مخدوش سازند.

پیش‌آگاهی از اهداف دشمنان در قبال انتخابات مجلس نهم، به نوعی بصیرت پیشگیرانه می‌انجامد كه نیاز به دقت و وسواس، رای‌دهندگان، دستگاه‌های اجرایی و نظارتی انتخابات و همچنین نامزدان انتخاباتی دارد.

افكار عمومی با دقت فضای سیاسی موجود را رصد می‌كند چرا كه جریان موسوم به انحرافی از یكسو و برخی از چهره‌های ناشناخته وابسته به فتنه 88 از سوی دیگر مترصد راهیابی به بهارستان هستند

گروه‌ها و جریان‌های سیاسی كه در طیف وفاداران به نظام و انقلاب اسلامی جای می‌گیرند باید از تمامی ظرفیت‌های خود برای هر چه بهتر برگزار شدن انتخابات آتی، استفاده كنند. توجه به این نكته مهم كه رفتارهای خصمانه دشمنان ایران اسلامی روز به روز بیشتر می‌شود و در عرصه مناسبات بین‌المللی و منطقه‌ای تهدیدات سخت و نرم توامان افزایش یافته‌اند، ضرورت ارتقای بصیرت در انتخابات و انتخابات بصیرتمندانه را بیشتر می‌نمایاند.مردم و نظام از تجربه تلخ فتنه 88 درس‌ها و عبرت‌ها آموخته‌اند و البته عبور پیروزمندانه نظام و مردم از این فتنه خود حاصل تجربه‌اندوزی انقلابی در طول حیات و حاكمیت جمهوری اسلامی بوده است. مجلس نهم باید بتواند مقتدرانه تهدیدها را دفع و فرصت‌ها را جذب كند. افزون بر این باید رویكردی فرصت‌ساز داشته باشد و نیز از توان نظارتی خود به كمال، استفاده كند. اكنون در سراسر كشور، شهرها و روستاها، در خانه و محل كار، بحث‌های انتخاباتی داغ و بیشتر شده است. آینده نشان خواهد داد كه مردم در شكل‌بخشی به مجلس نهم كه یكی از نمادها و نهادهای جمهوریتی نظام جمهوری اسلامی است، چگونه رفتار خواهند كرد.

بخش سیاست تبیان


منابع: تهران امروز