تبیان، دستیار زندگی
18 روز دیگر به مراسم اهدای توپ طلای 2011 باقی مانده و مانند دو سال قبل، برنده نهایی از بین مسی، رونالدو و ژاوی مشخص خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توپ طلای ال کلاسیکویی


18 روز دیگر به مراسم اهدای توپ طلای 2011 باقی مانده و مانند دو سال قبل، برنده نهایی از بین مسی، رونالدو و ژاوی مشخص خواهد شد. در اینکه این سه ستاره بهترین های حال حاضر دنیا هستند، تردیدی وجود ندارد اما واقعاً چه کسی شایستگی بیشتری برای کسب توپ طلای امسال دارد؟


مسی، ژاوی، رونالدو

البته برای دست پیدا کردن به انتخاب مناسب باید عملکرد این سه بازیکن را در طول سال زیر ذره بین برد اما نگاهی دوباره به نمایش این سه بازیکن در دیدارهای دو هفته اخیر هم می تواند کمک زیادی به این انتخاب بکند.

ال کلاسیکو؛ مسی- ژاوی علیه رونالدو

مطمئناً شکست در ال کلاسیکو برای ستاره پرتغالی رئال بیش از سایر هم تیمی هایش تلخ و دردناک بود. در شبی که رونالدو موقعیت های گلزنی تیمش را یکی بعد از دیگری از دست داد و پررنگ ترین تصویری که از او در ذهن باقی مانده، چهره مصطرب و پریشانش بعد از از دست دادن موقعیت های گلزنی است، رقبایش در بارسا پیروزی تیم شان را رقم زدند.

هر چند مسی برخلاف ال کلاسیکوهای قبلی در سانتیاگو برنابئو گلزنی نکرد، اما گل اول بارسا بی تردید بدون نبوغ این ستاره آرژانتینی به ثمر نمی رسید. او که به خاطر ناکامی های همیشگی اش در تیم ملی آرژانتین- که آخرین مورد آن در همین تابستان گذشته رخ داد- متهم بود که بدون بازی کردن در کنار ستاره هایی مانند ژاوی و اینی استا نمی تواند درخشش خاصی داشته باشد، در حالی که خط میانی بارسا با پرس سنگین حریف تقریباً کارایی اش را از دست داده بود، با تکیه بر تکنیک خیره کننده اش الکسیس سانچز را در موقعیت گلزنی قرار داد و بقیه ماجرا را هم که همه می دانند.

گل دوم بارسا هم اگرچه به نام مارسلو ثبت شد اما این ژاوی بود که ضربه نهایی را بر پیکر رئال وارد کرد. رونالدو بار دیگر نتوانست مانع از ناکامی تیمش مقابل بارسا شود و بار دیگر رقابت رودر رو را به مسی و ژاوی باخت.

اگر انتخاب سال گذشته مسی یک بی عدالتی آشکار بود، این بار هیچ بازیکن دیگری به اندازه او شایسته فتح توپ طلا نیست.

رونالدو و هت تریک مقابل سویا

تنها یک هفته بعد از ناکامی در ال کلاسیکو، رونالدو در سانچز پیس خوان هت تریک کرد تا بار دیگر ادعای منتقدانش در مورد اینکه ستاره پرتغالی مرد دیدارهای بزرگ نیست، به گوش برسد. او که فصل گذشته رکورد گلزنی در لالیگا را شکست و کفش طلای اروپا را از آن خود کرد، در دیدارهایی که تیمش به درخشش او نیاز داشت، کاملاً محو و کم اثر نشان داد. اگر طرفدارانش گلزنی او در فینال کوپا دل ری را به یاد دارند، منتقدانش از نمایش های ناکام او در 5 ال کلاسیکوی فصل پیش خاطرات بیشتری دارند؛ و جالب اینکه او بلافاصله بعد از آن، بار دیگر گلزنی هایش را در دیدار مقابل تیم های کوچک تر از سر گرفته است. دو گل مقابل والنسیا بعد از شکست 5 بر صفر در نوکمپ، سه گل مقابل سویا بعد از حذف از نیمه نهایی چمپیونزلیگ مقابل بارسا و بار دیگر هت تریک مقابل سویا در دیدار این هفته، ثابت می کند که افت رونالدو تنها در دیدارهای بزرگ اتفاق می افتد و همان طور که روانشناس باشگاه تبیس اعلام کرده او از آمادگی ذهنی لازم برای چنین دیدارهایی برخوردار نیست.

درست است که سه امتیاز دیدار مقابل تیم هایی مانند گرانادا و ختافه هم در سرنوشت قهرمانی موثر است اما در چند فصل اخیر مشخص شده که این امتیازهای دیدارهای رفت و برگشت ال کلاسیکوست که چهره قهرمان را مشخص می کند؛ دیدارهایی که به نظر می رسد رئالی ها برای پیروزی در آنها نباید روی رونالدو حساب کنند.

مسی، ژاوی، رونالدو

مسی و درخشش در جام جهانی باشگاه ها

ستاره آرژانتینی بارسا در تیم باشگاهی اش یک بازیکن غیرقابل مهار نشان داده که می تواند مقابل هر حریفی بهترین نمایش ها را ارایه بدهد. گلزنی در فینال چمپیونزلیگ و در نهایت گلزنی در فینال جام جهانی باشگاه ها، بخشی از آمار خیره کننده مسی در سال 2011 است. در واقع او برای تکمیل افتخارات باشگاهی اش در این سال تنها به قهرمانی در جام جهانی باشگاه ها نیاز داشت که آن هم یک هفته بعد از پیروزی در ال کلاسیکو به دست آمد؛ با دو گل خیره کننده در فینال که بار دیگر ارزش های او را به رخ کشید.

ژاوی؛ ستاره سایه

یکی از بهترین هافبک های تاریخ اسپانیا و اروپا، مغز متفکر قهرمان اروپا و جهان که در چهار سال اخیر کمتر نمایش ضعیفی از او دیدیم. ژاوی این فصل هم نقشی غیرقابل انکار در موفقیت های بارسا داشت و شاید تنها بدشانسی اش این است  که با مسی در یک تیم بازی می کند. گلزنی های مسی برای بارسا عملکرد هافبک های خلاق این تیم را تحت تاثیر قرار داده و این در انتخاب های دو سال اخیر کاملاً به چشم آمده است وگرنه انتخاب ژاوی یا اینی استا که با اسپانیا قهرمان جهان شدند به عنوان بهترین بازیکن سال 2010 می توانست انتخاب قابل قبول تری باشد. بسیاری از اسپانیایی ها فکر می کردند توپ طلای سال گذشته به یکی از ستاره های تیم ملی این کشور خواهد رسید و به همین دلیل انتخاب مسی برای آنها قابل قبول نبود؛ به همین دلیل امسال هم اسپانیایی ها به نفع ژاوی متحد شدند.

مسی که تا پیش از این متهم بود بدون ستاره های کناری اش نمی تواند بدرخشد، با نمایش هایی که امسال ارایه داد باعث شد تا منتقدان بارسا رساندن توپ به او را تنها برنامه گواردیولا برای گلزنی و پیروزی بنامند. لئوی 2011 تفاوت زیادی با قبل داشته

و عدالت برای همه

اگر انتخاب سال گذشته مسی یک بی عدالتی آشکار بود، این بار هیچ بازیکن دیگری به اندازه او شایسته فتح توپ طلا نیست. بی تردید توپ طلای 2010 بیش از هر بازیکن دیگری برازنده وسلی اشنایدر بود که در بین سه نامزد نهایی توپ طلا نیز قرار نداشت. او که تا پیش از این متهم بود بدون ستاره های کناری اش نمی تواند بدرخشد، با نمایش هایی که امسال ارایه داد باعث شد تا منتقدان بارسا رساندن توپ به او را تنها برنامه گواردیولا برای گلزنی و پیروزی بنامند. لئوی 2011 تفاوت زیادی با قبل داشته و البته آرژانتینی ها باید امیدوار باشند این تغییرات تا جام جهانی 2014 به نمایش های او با پیراهن آلبی سلسته نیز منتقل شود.

بخش ورزشی تبیان


منبع: گل