تبیان، دستیار زندگی
حركت مخالف انگلیس در اتحادیه اروپا باعث شكاف در روابط این كشور با متحد قدیمی خود یعنی فرانسه و سایر كشورهای اتحادیه شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارد انگلیسی، پنیر فرانسوی!


حركت مخالف انگلیس در اتحادیه اروپا باعث شكاف در روابط این كشور با متحد قدیمی خود یعنی فرانسه و سایر كشورهای اتحادیه شده است.

دیوید كامرون كه در آخرین نشست سران اروپا برای نجات یورو از وضعیت قرمز، حاضر نشد منافع ملی كشورش را فدای بدهكاری ها و ندانم كاری های ساكنان قاره سبز كند! به تعبیر روزنامه فرانسوی فیگارو زنجیر اتحاد اروپایی ها را از هم گسست.

سارکوزی

فرانسوی ها كه از موضع كامرون غافلگیر شده بودند، در حركتی شتابزده به انتقاد از عملكرد اقتصادی انگلیس پرداخته و آن را با منافع جامعه اروپا در تضاد دانستند. این در حالی است كه تا پیش از موضعگیری انگلیس، این كشور قرار بود یكی از منجیان اصلی اتحادیه اروپایی باشد!

در میان اعضای اتحادیه اروپا، فرانسه كه از قبل زمینه دلخوری از مؤسسات نظرسنجی انگلیسی را داشت، بیش از دیگران از اقدام نخست وزیر انگلیس در نشست بروكسل خشمگین شد تا جایی كه 'فرانسوا فیون' نخست وزیر فرانسه به شدت به نحوه مدیریت انگلیسی ها در زمینه اقتصاد این كشور حمله و اعلام كرد كه انگلیس در حل بحران اقتصادی موجود در كشورش ناتوان است.

انگلیسی ها نیز خشم فرانسوی ها را ناشی از دلخوری آنان از اعلام كاهش رتبه 3 A از سوی آژانس های رتبه بندی دانستند كه در لندن مستقر هستند. ناگفته نماند كه تا پیش از اختلاف های اخیر، كشورهای غربی به طور هماهنگ با موسسات اعتبارسنجی به مثابه ابزاری برای تخریب سیاست های اقتصادی كشورهای مخالف استفاده می كردند.

فیگارو در گزارشی در این زمینه با اشاره به این كه بریتانیا تا به امروز در این حد از انزوا قرار نگرفته بود، نوشت: دیوید كامرون به جای بازگرداندن و ترمیم روابط خود با آلمان و فرانسه بر سر فروپاشی ائتلاف 26 كشور شرط بندی كرد. به نظر می رسد او به دنبال حمایت سرخورده ترین اعضای اتحادیه اروپا یعنی ایرلند، چك و سوئد در پیمان بین دولتی مقرر شده برای انظباط مالی است.

در سپتامبر سال جاری میلادی، جك استرا وزیر خارجه اسبق انگلیس به كشورهای اروپایی توصیه كرد كه مرگ یورو را زودتر اعلام كنند.

**در جست و جوی ائتلاف از دست رفته

-انگلیس و فرانسه كه مدت ها در مواضع اساسی در حوزه های اقتصادی و سیاسی اختلاف نظر جدی نداشته و به طور هماهنگ عمل می كردند، با عمیق شدن بحران اقتصادی به سیاست تقابل روی آورده اند.

فیگارو نوشت: كامرون پس از تماس تلفنی با 'ایندا كنی' نخست وزیر ایرلند با همتایان 'چك' و سوئدی صحبت كرد و از حسن نیت خود گفت. در هر یك از این دیدارها وی از آمادگی بریتانیا برای موافقت با تغییر در معاهده اروپا سخن گفت، به شرطی كه دولتش مطمئن شود بازار مشترك از حمایت لازم برخوردار خواهد شد.

این در حالی است كه سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلستان تأكید كرد: 'فردریك راینفلد' نخست وزیر سوئد و 'پتر نكاس' نخست وزیر جمهوری چك نظر مساعد خود را برای همكاری های بیشتر به منظور حل مشكلات اروپا ازجمله در زمینه های رشد اقتصادی و اشتغال اعلام كردند.

به گزارش فیگارو، در حال حاضر هیچ علامتی وجود ندارد كه نشان دهد دیوید در به دست گرفتن رهبری این ائتلاف(از كشورهای مذكور) موفق خواهد شد و آن ها او را همراهی خواهند كرد یا نه.

در همین حال'سر پیتر وست مكات' كه برای مدت پنج سال سفیر انگلیس در پاریس بود و هفته گذشته این كشور را ترك كرد، گفت؛ از اینكه در شرایط سردی روابط بین پاریس و لندن، فرانسه را ترك می كند، بسیار متأسف است. وست مكات همچنین ضمن تأكید بر دوستی میان دو ملت فرانسه و انگلیس، آینده وضعیت جامعه اروپا را بغرنج ارزیابی كرد.

البته سفیر سابق انگلیس در فرانسه در توجیه اقدام دیوید كامرون در نشست بروكسل گفت: اگر بنا باشد برای مدیریت منطقه یورو بر اساس یك معاهده عمل كنیم، بنابراین جلب اعتماد همه اعضا به اعمال قوانین یكسان در زمینه مسایل مالی در بازار مشترك، ضروری است.

رسانه های انگلیس با پخش مكرر صحنه امتناع ساركوزی از دست دادن با دیوید كامرون در پایان نشست بروكسل بر تهاجمی بودن موضع فرانسه در قبال این كشور تأكید كردند. مطبوعات انگلیس نیز همسو با دیگر رسانه های این كشور با انتشار تیترهای مشابه از این جرگه عقب نماندند

همچنین روزنامه اكسپرس چاپ پاریس نیز نوشت: رسانه های انگلیس با پخش مكرر صحنه امتناع ساركوزی از دست دادن با دیوید كامرون در پایان نشست بروكسل بر تهاجمی بودن موضع فرانسه در قبال این كشور تأكید كردند. مطبوعات انگلیس نیز همسو با دیگر رسانه های این كشور با انتشار تیترهای مشابه از این جرگه عقب نماندند. 'دیلی تلگراف' از جنگ واژه ها' سخن گفت، اصطلاحی كه در دیگر روزنامه ها نیز به چشم می خورد. روزنامه 'تایمز' نیز نوشت: 'یورو در حال سقوط است در حالی كه فرانسه و انگلیس به نزاع كودكانه خود ادامه می دهند'.

تارنما خبری 'ولت' آلمان نیز در گزارش خود آورده است: پس از مخالفت انگلیس با طرح های مالی اتحادیه اروپا، جدال بین كشورهای محوری این اتحادیه همچون فرانسه و آلمان با این كشور شدت یافته و طرفین یكدیگر را به ناكارآمدی در سیاستگذرای و اتخاذ رویكرد مداخله آمیز متهم می كنند.

به گزارش ولت؛ علیرغم اینكه بین فرانسه و انگلیس اتحادی محكم كه بیش از یك قرن دوام داشته وجود دارد[توافق راهبردی موسوم به آنتانت كوردیال از 1904]، اما تضاد منافع طرفین در اتحادیه اروپا به جنگ لفظی شدیدی بین مقام های عالی دو طرف انجامیده است. موضع هماهنگ آلمان و فرانسه در اتحادیه اروپا باعث شده است كه علیه انگلیس تفاهم داشته باشند.

بر اساس این گزارش، 'نیك كلگ' معاون نخست وزیر بریتانیا در راستای رویدادهای اخیر گفت: اینكه منابع خبری بخواهند اقصاد یك كشور را روبه افول و در اوج كسری بودجه نشان دهند كاری نامعقول و غیراخلاقی و به تعبیری دخالت در امور داخلی آن كشور محسوب می شود.

كارشناسان معتقدند كه اظهارات نیك كلگ با رویكرد رسانه های دولتی و غیردولتی انگلیس كه در سیاست خارجی نقشی هماهنگ و مداخله جویانه ایفا كرده و بارها كشورهای مخالف را آماج حملات خود قرار داده اند، تناقض دارد.

گرچه 'دیوید كامرون' نخست وزیر انگلیس در پاسخ به منتقدانش در مجلس عوام این كشور، اقدام خود در نشست بروكسل را 'دفاع از بریتانیای كبیر' خواند، حال باید دید وی همچنان بر موضع خود خواهد ماند و یا تحت فشار مخالفان داخلی و خارجی سیاست خارجی این كشور را فدای منافع ملی خواهد كرد.

انگلیسی ها سومین قدرت اقتصادی اتحادیه اروپا می باشند كه قسمت زیادی از قدرت خود را مدیون سرمایه گذاری آمریكایی ها هستند. بحران اقتصادی عمیق در آمریكا توان این كشور را برای كمك به جزیره از بین برده و باید به انتظار ماند و دید كه اقتصاد شكننده انگلستان در مواجه با غول های اروپای خشكی مانند آلمان چه سرنوشتی پیدا خواهد كرد.

بخش سیاست تبیان


منبع: ایرنا