تبیان، دستیار زندگی
رشد عجیب و غریب قیمت دلار در یکی دو روز گدشته باعث شد وزیر اقتصاد و دارایی و رییس کل بانک مرکزی به مجلس احضار شوند تا پاسخگوی نمایندگان مردم باشند. اما این جلسه غیر علنی دارای حواشی زیادی بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتراض نمایندگان به آقای وزیر و رییس کل


رشد عجیب و غریب قیمت دلار در یکی دو روز گدشته باعث شد وزیر اقتصاد و دارایی و رییس کل بانک مرکزی به مجلس احضار شوند تا پاسخگوی نمایندگان مردم باشند. اما این جلسه غیر علنی دارای حواشی زیادی بود.

کلی بودن اظهارات رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در جلسه غیرعلنی امروز مجلس سبب شد تا برخی نمایندگان به اعتراض این جلسه را ترک کنند.

به گزارش خبرآنلاین، محمود بهمنی و شمس الدین حسینی به مجلس دعوت شده بودند تا درباره نتایج حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، آثار ناشی از تحریم های اخیر و نابسامانی بازار طلا و ارز سخن بگویند. اما نمایندگان مجلس سخنان آنها را کلی و غیرواقعی ارزیابی کردند.

مجلس

شکور اکبرنژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس که از منتقدان دولت است، در گفت وگوبا خبرآنلاین، از اعتراض تعداد زیادی از نمایندگان سخن گفت و افزود: خود من یکی از نمایندگان معترض بودم که در اعتراض به این روند از جلسه خارج شدم. برخی دیگر نمایندگان نیز چنین کردند.

پاسخگویی نمایندگان دولتی حاضر در مجلس آنقدر تکراری و خنثی بود که سر و صدای نمایندگان بلند شد بطوریکه تاکید کردند چنین صحبت هایی در روزنامه ها هم هست.  نمایندگان معتقدند بهتر است مسئولان دولتی و اقتصادی دولت به مجلس اعتماد کنند و راهکارها را ارائه دهند و با نمایندگان در میان بگذارند.

اگرچه او حاضر نبود به دلیل غیرعلنی بودن جلسه از جزئیات آن چیزی بگوید اما مهدی سنایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به مهر گفت: پاسخگویی نمایندگان دولتی حاضر در مجلس آنقدر تکراری و خنثی بود که سر و صدای نمایندگان بلند شد بطوریکه تاکید کردند چنین صحبت هایی در روزنامه ها هم هست. نمایندگان معتقدند بهتر است مسئولان دولتی و اقتصادی دولت به مجلس اعتماد کنند و راهکارها را ارائه دهند و با نمایندگان در میان بگذارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از اعتراض و انتقاد نمایندگان به توضیحات مسئولان اقتصادی و دولتی حاضر در جلسه غیر علنی مجلس درباره موضوعات اقتصادی خبر داد.

موضع رسمی وزیر اقتصاد

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید براینکه دولت هیچ برنامه تعمدی برای افزایش نرخ ارز در بازار ندارد، گفت: به زودی برنامه دولت برای مدیریت بازار اعلام می شود.

سید شمس‌الدین حسینی که پرسید افزایش قیمت دلار درهفته‌های اخیر و رسیدن به قیمت 1500 تومان آنهم همزمان با نزدیک شدن زمان ارائه لایحه بودجه سال 91 به مجلس این شائبه را ایجاد کرده که دولت می‌خواهد برای کسب درآمدهای بیشتر طی سال آینده بودجه را با دلار بیش از 1200 تومانی جمع کند؛ آیا این استدلال واقعیت دارد یا خیر اظهار داشت: خیر این موضوع اصلا درست نیست.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: دولت اصلاً و اصلاً هیچ برنامه تعمدی برای افزایش قیمت دلار ندارد.

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا دولت برنامه‌ای برای تنظیم بازار ارز و پایین آوردن قیمت دلار دارد یا خیر، گفت: از آنجایی که دولت باید دلار را در بازار مدیریت کند برنامه‌ای برای این امر دارد و در آینده نزدیک آنرا به بانک مرکزی ارائه می دهد تا در بازار اجرایی شود.

خبرنگار پرسید: با این حساب دولت قصد دارد نرخ دلار را در بازار دقیقاً به چه رقمی برساند؟

وزیر اقتصاد پاسخ داد: نمی‌توانم عددش را بگویم چراکه با توجه به شرایط بازار تصمیم گیری در این خصوص خواهد شد.

تاثیرات جلسه در بازار

پس از اوج 1560 تومانی، قیمت دلار در بازار آزاد ارز قدری عقب نشینی کرد .اگرچه دیروز  هر چند برخی اخبار از رکوردهای 1580 تومانی نیز حکایت داشت ولی پس از نرخ به نسبه با ثبات 1560 تومان که ساعاتی دوام داشت، قیمت دلار تا 1515 تومان عقب نشینی کرد ولی سپس در محدوده 1520 تا 1535 شروع به نوسان کرد.به نظر می رسد بازار در حال تحلیل وعده ارزانی محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی در جریان جلسه غیرعلنی مجلس بود. در همین حال وزیر اقتصاد نیز تاکید کرده است که دولت تعمدی در گرانی دلار ندارد. این اظهارات، بازتاب دو گانه ای در بازار داشته و بر همین اساس قیمت دلار در بازار دچار نوسان لحظه ای شده بود.

فرآوری:یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منبع:مهر، فارس، خبرآنلاین