تبیان، دستیار زندگی
« یک ماه پیش حوریه خانم، همسایه مان به خانه ما آمد و مرا برای پسرش «فرزاد» خواستگاری کرد. فرزاد لیسانسه بود، چهره دلنشینی داشت و خوش سر و زبان هم به نظر می رسید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بدگمانی و بدبینی


« یک ماه پیش حوریه خانم، همسایه مان به خانه ما آمد و مرا برای پسرش «فرزاد» خواستگاری کرد. فرزاد لیسانسه بود، چهره دلنشینی داشت و خوش سر و زبان هم به نظر می رسید. پس از چند مرحله رفت و آمد و گفتگو و تحقیق من جواب مثبت دادم و به توصیه پدرم قرار شد که دو هفته با هم محرم باشیم و پس از آن در روز عید غدیر عقد کنیم.

بدگمانی و بدبینی

چند روزی از محرمیت ما نگذشته بود که رفتارهای عجیب و غریب فرزاد شروع شد. تا زمانی که در خانه بود هیچ مشکلی وجود نداشت ولی همین که از خانه خارج می شدم تلفن های مکرر و آزاردهنده اش را شروع می کرد. مدام تماس می گرفت و می پرسید که کجایم؟ با که هستم؟ سوار چه وسیله نقلیه ای شده ام؟ و...

حتی مدتی بود که مزاحم تلفنی داشتم. به تازگی متوجه شدم که فرزاد از یک خط تلفن دیگر مزاحمم می شده تا مرا از این طریق امتحان کند. دیگر از دست این بدبینی هایش خسته شده ام ولی نمی دانم چه کار باید کنم. به نظرت بعد از ازدواج درست می شود؟»

اینها درد دل هایی بود که هستی با دوست دانشگاهش در میان گذاشت.

مشکلی که خیلی از خانم ها بعد از ازدواج با آن درگیر می شوند چون قبل از ازدواج به آن توجه کافی نداشته اند یا به امید تغییر در آینده، آن را نادیده گرفته اند.

به طور کلی به هر نگرش منفی که بر اثر بی اعتمادی به وجود  آید و فرد را نسبت به یک موضوع یا شخص خاص منفی باف کند بدگمانی و بدبینی می گویند. چیزی که اغلب در اوایل ازدواج به علاقه زیاد، حسادت های عاشقانه و عادات گذرا تعبیر می شود اما اغلب دردسر بزرگی بعد از ازدواج به وجود می آورد. بنابراین اگر در چنین موقعیتی قرار گرفته اید باید به این نکات توجه کنید:

- افراد بدگمان معمولاً به هیچ کس نه به همسر و نه به اطرافیان خود اعتماد و اطمینان ندارند. عدم اطمینان زن و مرد به یکدیگر در زندگی مهمترین عامل ایجاد اختلاف و فتنه میان آنها، دوری از یکدیگر و در بسیاری از مواقع طلاق می شود.

- بدگمانی به نامزد و عدم اطمینان به وی و اطرافیان باعث ایجاد جوی ناآرام و تنش زا برای طرفین می شود. همین امر افراد را از رسیدن به آرامش که یکی از مهمترین اهداف ازدواج محسوب می شود، دور می کند.

- چنین افرادی به دلیل بدگمانی نسبت به دیگران از روابط اجتماعی پایینی برخوردار بوده و دوستان بسیار کمی دارند. اغلب افراد نیز مایل به برقراری ارتباط و دوستی با چنین فردی نمی باشند.

امام علی (علیه السلام) می فرمایند: بدگمانی بر هر کس چیره شود بین او و هیچ دوستی صلح و آرامش باقی نخواهد گذاشت. (غررالحکم، ص 263)

- ازدواج با فرد بدبین در فرزندپروری نیز مشکلات عدیده ای ایجاد می کند. معمولاً فرزندان چنین افرادی یا به دلیل عملکرد والدین و یا به صورت ارثی، دچار بدبینی می شوند.

بسیاری گمان می کنند که فرزندان تنها به خاطر زندگی با والد بدبین و آموزش عملکرد وی دچار بدبینی می شونددر حالیکه بدبینی جزء معضلاتی محسوب می شود که از طریق وراثت هم قابل انتقال است.

مشکلات قید شده در بالا تنها برخی از معضلاتی است که ازدواج با فرد بدبین و بدگمان برای افراد حاصل می کند. اما متاسفانه بسیاری از ما بدون اینکه به بسیاری از رفتارها و خلق و خوهای فرد مقابل که هریک نشان دهنده بسیاری از ویژگی ها و خصوصیات او هستند تصمیم به ازدواج با وی می گیریم.

به طور کلی به هر نگرش منفی که بر اثر بی اعتمادی به وجود  آید و فرد را نسبت به یک موضوع یا شخص خاص منفی باف کند بدگمانی و بدبینی می گویند

شناخت پدیده بدبینی در فرد مقابل از چند راه قابل وصول است
بدگمانی و بدبینی

1.  پرسش از خود فرد: پرسیدن برخی از سوالات جهت دار ما را در شناخت فرد مقابل یاری می رساند. مثلاً:

-نظر شما در مورد ارتباط برقرار کردن همسر آینده تان با نامحرمان در محیط کار یا محیط خانوادگی با حفظ ضوابط شرعی چیست؟

-  آیا اجازه می دهید همسرتان کار کنند یا ادامه تحصیل بدهند؟

2.تحقیق از آشنایان و دوستان : این روش تنها در مرحله آشنایی مفید فایده است. افراد در این مرحله می توانند با پرسیدن برخی از سوالات خاص از دوستان و آشنایانِ فرد مقابل نسبت به بدبینی یا خوشبینی وی آگاهی حاصل نمایند. مثلاً:

- ایشان در مورد فلان دوست مشترکتان چه نظری دارند؟

-آیا تا به حال شده ایشان دوستی خود با فردی را بهم بزنند؟ به چه دلیل؟

3.توجه به اعمال، رفتار و گفتار فرد مقابل: برخی از اعمال، رفتارها و گفتارهای فرد مقابل نشان دهنده بدبینی او هستند. مثلاً:

- کسی که مدام نامزد خود را بازجویی می کند.

- از ارتباط برقرار کردن وی با دوستان و نزدیکان (حتی نزدیکان خودش مثل برادر و...) در حدود شرع جلوگیری می کند.

- مدام از زن ها یا شوهرهای خائن صحبت می کند و آنها را سرزنش می کند و...

اکرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.