تبیان، دستیار زندگی
با خودم می‌گویم کاش می‌شد تلویزیون یک سال برای هیچ مناسبتی سریال نسازد و برای سال بعد آماده شود!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میری به «فرات» آب بسته است!

من خودم حالم از این کارها بد می‌شود


با خودم می‌گویم کاش می‌شد تلویزیون یک سال برای هیچ مناسبتی سریال نسازد و برای سال بعد آماده شود!


فیلم فرات

مازیار میری فیلمساز سینمای ایران که چندی پیش مجموعه تلویزیونی «فرات» را به عنوان دومین تجربه سریال‌سازی خود پس از سریال «گاو صندوق» روانه آنتن کرد در گفت‌وگویی با ارگان رسمی صداوسیما ضمن انتقاد به تولیدات شتابزده مناسبتی تلویزیون اعلام کرد: کاش می‌شد تلویزیون یک سال برای هیچ مناسبتی سریال نسازد و برای سال بعد آماده شود!

دیر به این نتیجه می‌رسیم که چه کسی قرار است کار کند

کارگردان «سعادت آباد» افزد: به نظرم این سیاست جذابی است که برای مناسبت‌هایی سریال‌های روزانه‌ای ساخته شود. اما تعجبم از این است که چرا این‌قدر دیر اقدام می‌شود. می‌فهمم که تلویزیون هم مشکلات خاص خودش را دارد مثل بودجه، تصمیم‌گیری‌ها، بروکراسی اداری. همه اینها را متوجه می‌شوم اما با توجه به این که ما می‌دانیم محرم و ماه رمضان و عید و دهه فجر دقیقا چه زمانی است، این را هم می‌دانیم که قرار است برای همه این مناسبت‌ها سریال بسازیم، دیر به این نتیجه می‌رسیم که چه کسی قرار است کار کند و چه متنی را کار کند. اینها به سریال لطمه می‌زند و این طبیعی است.

وقتی سطح کیفی کارها بالاتر برود، سازندگان سریال‌ها هم به مناسبت‌ها به عنوان فرصت‌های خوبی برای دیده شدن نگاه می‌کنند چون رقابت‌ها سخت‌تر می‌شود و الزامی به وجود می‌آید کاری که در این ایام ارائه می‌شود بهترین باشد.

خوب است که سلیقه مردم را هم ارتقا دهیم

وی در ادامه افزود: اگر من چهار، پنج ماه وقت داشتم، کاری بسیار متفاوت از آنچه الان پخش ‌شد، می‌ساختم. همه دوستان دیگری که کار مناسبتی می‌‌سازند هم درگیر این مشکل هستند. این که برای مناسبتی طراحی می‌کنیم و سریال می‌سازیم کار مثبت و خوبی است. اما خوب است که سلیقه مردم را هم در نگاه، شنیدن و قصه شنیدن ارتقا دهیم. امیدوارم مسئولان به این فکر کنند که باید کیفیت کارها بالاتر برود. وقتی سطح کیفی کارها بالاتر برود، سازندگان سریال‌ها هم به مناسبت‌ها به عنوان فرصت‌های خوبی برای دیده شدن نگاه می‌کنند چون رقابت‌ها سخت‌تر می‌شود و الزامی به وجود می‌آید کاری که در این ایام ارائه می‌شود بهترین باشد.

فیلم فرات

از الان به عید سال بعد فکر کنیم نه عیدی که در پیش داریم

میری در ادامه با تاکید بر این نکته که این شتابزدگی باعث چشم‌پوشی از ظرافت‌های کار و وسواس‌های خاص فیلمساز خواهد شد، خاطرنشان کرد: این کار با شرایط حاضر در واقع ماراتن بسیار سختی است. آقای معینی سال‌هاست کار تلویزیونی تدوین نمی‌کند اما شبانه‌روز کار کرد تا سریال «فرات» را برساند. با وسواس زیاد هم کار کرد اما در نهایت مجبور شد از بعضی از ظرایف بگذرد. بدون آن ظرافت‌ها هم تلویزیون کار را پخش می‌کند و هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد اما سطح عمومی کار افت می‌کند. باید از الان به عید سال بعد فکر کنیم نه عیدی که در پیش داریم تا بتوانیم سطح کار و سلیقه مخاطب را بالا ببریم.

خودم حالم از این کارها بد می‌شود

وی در بخش دیگر این مصاحبه در خصوص  معتدل نبودن ریتم سریال در قسمت‌های ابتدایی و کشدار شدن صحنه‌هایی مانند زمانی که حاج‌ابراهیم از کوچه رد می‌شود و یکی یکی کسانی که در آن کوچه هستند با او سلام و احوال‌پرسی می‌کنند پاسخ داد: این اتفاق قسمت اول بود. با این تصویر گفتیم که این‌جا یک محله است، تعریف محله این است که مردم همدیگر را می‌شناسند و سال‌های سال است که با هم در ارتباط هستند. در قسمت اول خواستیم این را معرفی کنیم که این آدم، آدم قدیمی و معتمد محله است. اما اتفاقاتی که گفتید و مثالی که زدید معمولا به خاطر پر کردن وقت است که در سریال گنجانده می‌شود. من خودم حالم از این کارها بد می‌شود. آدم عجولی هستم. دوست دارم زودتر برسم به پلان بعد و ادامه اتفاقات مهم را پیگیری کنم، اصولا نمی‌توانم این تصاویر را بپذیرم. حالا در کنار من یک آقای معینی هم هست که از من سخت‌گیرتر است و پلان‌ها را همین‌طور می‌برد و کنار می‌گذارد

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:شبکه ایران