تبیان، دستیار زندگی
فرزند شما با ایجاد دوستی با همسالان ، راه های ارتباط برقرار کردن ( کنش متقابل) و همکاری با دیگران را می آموزد و این امر ، سبب اجتماعی شدن کودک می شود . توجه داشته باشید که دوست یابی ، مهارت اجتماعی به شمار می رود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقداری ویروس لازم است

راه های دوست یابی در نوجوانان (2)


در مقاله ی قبل چگونگی ایجاد دوستی با همسالان مطلوب ، ملاک های دوست خوب ، علل تاثیر گذاری دوستان و همسالان بر نوجوانان و آثار مثبت و منفی دوستی ها را مورد بررسی قرار دادیم ؛ حال در این مقاله ، به ذکر دیگر آثار مثبت و منفی دوستی با هم سالان و دیگر موارد مرتبط با این موضوع مهم و سرنوشت ساز در شخصیت فرزندانمان می پردازیم.

دوستان و رابطه دوستانه ی فرزند شما با همسالان ، آثار بسیار مثبتی دارد و محرومیت از آن ، او را دچار خلاهایی خواهد کرد . برخی از آثار مثبت دوستی با همسالان چنین است :

نوجوان

اجتماعی شدن : فرزند شما با ایجاد دوستی با همسالان ، راه های ارتباط برقرار کردن ( کنش متقابل) و همکاری با دیگران را می آموزد و این امر ، سبب اجتماعی شدن کودک می شود . توجه داشته باشید که دوست یابی ، مهارت اجتماعی به شمار می رود.

تاثیر پذیری مثبت : فرزندان در بسیاری از رفتارهای مثبت ، مانند ادب ، شجاعت و ... تحت تاثیر دوستان خود هستند . دوست ، حتی در ادامه ی تحصیل و علاقه مندی کودک به تحصیلات عالی نیز اثر دارد.

یافتن راه حل مشکل : با توجه به برخوردها و قهرهای نوجوان با دوستان و تفکر برای یافتن راه حل مشکلات خود با آنان ، با راه هایِ حلِ مشکل آشنا می شود . به طور کلی ، نوجوانانی که با دیگران روابط دوستانه دارند ، بهتر می توانند دشواری های زندگی را تحمل کنند .

آرامش روحی : وقتی فرزندتان ، هنگام برقراری ارتباط با دوستان خود ، از مشکلات آنان آگاه می شود و می فهمد که دیگران نیز مشکلاتی مشابه او دارند ، اضطرابش کمتر می شود و آرامش بیشتری می یابد . نفس وجود دوستان و ارتباط با آنان ، مانند ارتباط فامیلی ،  عاملی برای کاهش اضطراب است.

تخلیه احساسات : نوجوان در مواردی ، به عللی ( ترس ، خجالت، مشغله فراوان والدین و ...) فرصت سخن گفتن با پدر و مادر را نمی یابد و با دوستان خود درد دل می کند و همین امر ، سبب تخلیه ی احساسات او می شود .

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا برخی نوجوانان به دوستان نامطلوب گرایش می یابند ؟ در این مجال ، علل این گرایش ها را مورد توجه قرار می دهیم :

غفلت والدین : از مهم ترین علل گرایش نوجوان به دوستان نامناسب و ناشایست ، به طور معمول، غفلت والدین در روابط فرزند با دیگران در دوران کودکی و ابتدای نوجوانی است .

اگر به روابط فرزندمان با همسالان و دوستی های او به موقع توجه کنیم و ملاک های دوست خوب را به او بیاموزیم ، و از همان کودکی در او پشتوانه ی دینی و فرهنگی و اعتماد به نفس ایجاد کنیم  و وی را درست تربیت کنیم ، در دوران نوجوانی و بلوغ  ، کمتر با چنین مشکلی مواجه می شویم .

انتخاب گروه های همسالان از طرف نوجوان ، به تجارب دوران کودکی او ، میزان خود باوری و گرایش های مذهبی او بستگی دارد.

گاهی برخی از والدین ، به علت ترس از آثار منفی دوستان و همسالان ، مانع ارتباط فرزندشان در خارج از منزل می شوند . اگر محیط بیرون از خانه آلوده است و همسالان نوجوان نامطلوبند ، منع او از ارتباط با دوستان صحیح می باشد ؛ اما باید خلاهای ناشی از این قطع ارتباط را به شیوه های دیگر پر کنید

ارتباط های فامیلی نادرست : ارتباط های خویشاوندی نسنجیده با نزدیکان نامطلوب ، زمینه های گرایش او را به دوستان ناشایست فراهم می آورد ؛ پس باید در این گونه ارتباط ها سنجیده عمل کنید.

محیط های نامناسب : مدرسه ، محله ، باشگاه ورزشی و موسسه های هنری ناسالم نیز عاملی موثر برای دوستی های نامناسب هستند . در گزینش این گونه موسسه ها برای فرزند خود دقت کنید .

عدم آگاهی : در موارد بسیاری ، فرزندان از فایده ی دوستان خوب و ضرر همسالان ناسالم آگاه نیستند ؛پس بکوشید در موقعیت های خاص به آنان آگاهی دهید . به فرزند خود بیاموزید که دوست خوب ، می تواند برشخصیت او اثر گذارد ؛

** به همین جهت ، امام علی(ع) می فرماید :

قارن اهل الخیر تکن منهم .

با نیکان همنشین باش تا از آنان شوی .( نهج البلاغه ، نامه 31 ، ش 92 )

او را آگاه سازید که دوست بد ، باعث آلودگی وی خواهد شد و هر قدر نزدیکی اش با همسال نامناسب بیشتر باشد ، آلودگی او نیز افزون تر خواهد بود.**

منع ارتباط با همسالان در این بخش از مقاله ، ارتباط نوجوان با همسالان را در خارج از خانه مورد بررسی قرار می دهیم:

گاهی برخی از والدین ، به علت ترس از آثار منفی دوستان و همسالان ، مانع ارتباط  فرزندشان در خارج از منزل می شوند .

اگر محیط بیرون از خانه آلوده است و همسالان نوجوان نامطلوبند ، منع او از ارتباط با دوستان صحیح می باشد ؛ اما باید خلاهای ناشی از این قطع ارتباط را به شیوه های دیگر پر کنید . مثل :  ارتباط با نزدیکان و دوستان مطلوب ، باشگاه های ورزشی مناسب، موسسه های هنری سالم و ... . زیرا انسان ، موجودی اجتماعی است و به دوست نیاز دارد و این نیاز در نوجوان جدی تر است . دوستی ها ، جنبه مهمی از زندگی نوجوان را تشکیل می دهند و آثار مثبتی دارند.

نوجوان

نوجوان ، همکاری را با انجام کارهای گروهی با همسالان می آموزد ؛ برای آزمون عقاید ، رفتار و جایگاه خود و این که فردی طبیعی است یا نه ، از دوستان خود یاری می گیرد و در گروه همسالان ، احساس آرامش و امنیت می کند .

برخی والدین گمان می کنند که ارتباط اعضای خانواده با هم ، جای ارتباط با همسالان را می گیرد ؛ در حالی که چنین نیست ؛ زیرا نوجوان ، حس تعلق به گروه دارد و کنار روابط خانوادگی ، با گروه های همسالان نیز باید ارتباط داشته باشد .

در صورتی که محیط بیرون از منزل ، آلودگی جدی ندارد و فقط گاهی از همسالان فرزندتان بد رفتاری هایی را می بینید یا سخنان ناخوشایندی را می شنوید ، او را از ارتباط با آنان منع نکنید .

ندیدن هیچ گونه بد رفتاری و نشنیدن هیچ گونه سخنان زشت از دیگران ، برای فرزند شما مطلوب نیست . کودکان ونوجوانانی که هرگز سخنان زشت نمی شنوند و رفتار بد نمی بینند ، در مواجهه با چنین رفتارها و سخنانی در آینده ( در محیط های اجتماعی ) شکننده خواهند بود .

یادمان باشد که بدن فرزندان ما به مقداری ویروس نیاز دارد تا نقش پادزهر را در بدن ایفا کند .

باید به فرزندانمان چنان پشتوانه ی دینی و فرهنگی بدهیم که از بد رفتاری های متعارف همسالان اثر نپذیرند. اگر ارزش ها و ضد ارزش ها و زشتی ها و زیبایی ها را برایشان تببین کنیم . خود ، خوب را از بد تشخیص می دهند و در مقابل زشتی ها مقاومت خواهند کرد . حتما تا کنون کودک یا نوجوانی را دیده اید که به دلیل رفتار یا سخن زشت دوستش ، خود با او قطع ارتباط کرده است بدون این که والدین از او بخواهند .

حضور نوجوان شما در خارج از منزل ( با شرایط ذکر شده در این مقاله و مقاله ی قبل) ، اگر ضابطه مند باشد ، اشکالی ندارد و تا زمانی که در اعتقادات دینی ، رفتار ، ادب و تحصیل او تغییر مهمی را احساس نکرده اید ، نگران نباشید ( البته از کنترل نامحسوس غفلت نکنید) و در نخستین موردی که آثار نامطلوب همسالان را احساس کردید ، برای قطع ارتباط او اقدام کنید.

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

چرا دوستانش را ترجیح می دهد؟

دامی که برای تو گسترده اند

سن باهوش ترین ها

دختران از بلوغ چه می دانند؟

رنگین کمان بلوغ

مچ گیری موقوف!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.