تبیان، دستیار زندگی
در گذشته، اجداد ما به خوبیِ ما در برابر سرما مجهز نبودند. برای همین معتقد بودند که غذا خوردن بیش از معمول باعث ذخیره سازی انرژی می‌شود و بدن هر زمانی که نیاز داشته باشد می‌تواند از آن استفاده کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا لازم است در فصل سرما غذای بیشتری بخوریم؟


در گذشته، اجداد ما به خوبیِ ما در برابر سرما مجهز نبودند. برای همین معتقد بودند که غذا خوردن بیش از معمول باعث ذخیره سازی انرژی می‌شود و بدن هر زمانی که نیاز داشته باشد می‌تواند از آن استفاده کند.

زمستان

حتماً شما هم شنیده‌اید که فصل سرما فصل به اصطلاح «بخور و بخواب» است و هر چه بیشتر غذا بخورید بدنتان گرم‌تر می‌شود. سؤال اینجاست آیا برای مقابله با سرما نیاز به کالری‌های بیشتری داریم؟

متخصصان تغذیه به این سؤال پاسخ منفی می‌دهند. به عقیده‌ی آن‌ها در جوامع امروز که بشر تمام وسایل گرمایشی را در اختیار دارد این باور توجیه پذیر نیست.

در گذشته، اجداد ما به خوبیِ ما در برابر سرما مجهز نبودند. برای همین معتقد بودند که غذا خوردن بیش از معمول باعث ذخیره سازی انرژی می‌شود و بدن هر زمانی که نیاز داشته باشد می‌تواند از آن استفاده کند. اما در جوامع امروزی که مردم به اندازه‌ی گذشتگان در معرض سرما قرار ندارند، غذا خوردن بیش از حد برای مقابله با سرما لزومی ندارد.

بدن چگونه گرم می‌شود؟

فرقی نمی‌کند که هوا برفی، بارانی، سرد یا گرم باشد. دمای بدن ما باید حدود 37 درجه‌ی سانتی‌گراد باشد. بدن این قابلیت را دارد که بدون توجه به دمای بیرون دمای درون خود را حفظ کند و به این توانمندی ترمورگولاسیون می‌گویند. زمانی که هوا سرد است بدن گرما تولید می‌کند که به این پدیده ترموژن گفته می‌شود.

اگر در سرما مدتی بی‌حرکت بمانید خیلی زود شروع به لرزیدن می‌کنید. بدن از این عکس‌العمل برای تولید گرما استفاده می‌کند. لرزش ایجاد شده فعالیت عضلانی را بالا می‌برد و به این ترتیب گرما تولید می‌شود. در همین راستا رگ‌ها نیز منقبض می‌شود تا گرما از بین نرود.

گرمایی که از طریق مواد غذایی وارد بدن می‌شود یک حس دلچسب ایجاد می‌کند

و احساس سرما را کاهش می‌دهد. البته این بدین معنا نیست که در فصل سرما

باید پرخوری کرد و کالری روی کالری گذاشت

در هوای سرد معمولاً دست و پا سردتر از بقیه‌ی اعضای بدن است زیرا خون بیشتر به اعضای درونی بدن هدایت می‌شود. از طرف دیگر متابولیسم بدن فعال می‌شود و بیشتر از گرما، انرژی تولید می‌کند. به عنوان مثال قرار گرفتن در معرض سرما باعث تولید هورمونی به نام نورآدرنالین می‌شود که فعالیت متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و تولید گرما را بیشتر می‌کند.

برای تولید انرژی و گرما، بدن به سراغ ذخیره‌ی قند می‌رود. در واقع بدن قادر است که از ذخایر چربی‌ها گلوکز تولید کند. این وضعیت زمانی که بدن چند ساعت تغذیه نشده باشد (مثل روزه بودن) یا زمانی که مدت طولانی در معرض سرما قرار گرفته باشد صورت می‌گیرد.

بفرمایید سوپ

یک غذای خانگی گرم مثل سوپ تأثیر خیلی خوبی برای گرم شدن بدن دارد. در واقع گرمایی که از طریق مواد غذایی وارد بدن می‌شود یک حس دلچسب ایجاد می‌کند و احساس سرما را کاهش می‌دهد. البته این بدین معنا نیست که در فصل سرما باید پرخوری کرد و کالری روی کالری گذاشت. هیچ وقت در غذا خوردن افراط نکنید و انجام حرکات ورزشی را نیز از یاد نبرید.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: lanutrition

مطالب مرتبط:

بهترین رژیم غذایی در زمستان

تغذیه‌ی پاییزی از نگاه طب سنتی

6 خوراکی مناسب برای فصل سرما

تغذیه سالم؛ سپر دفاعی در برابر سرماخوردگی!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.