تبیان، دستیار زندگی
روزگار عجیبی است؛ زمانه‌ای که آرامش در دود جست‌وجو شده و قلیان همدم خانواده ایرانی می‌شود تا برای لحظاتی شادی و لذت را به آنها هدیه کند، هر بار پک زدن به قلیان نیز راه دستیابی به آرامش بیشتر است. زنان در عرصه مصرف قلیان پا به پای مردان و بدون توجه به هشدا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصرف قلیان توسط دختران


روزگار عجیبی است؛ زمانه‌ای که آرامش در دود جست‌وجو شده و قلیان همدم خانواده ایرانی می‌شود تا برای لحظاتی شادی و لذت را به آنها هدیه کند، هر بار پک زدن به قلیان نیز راه دستیابی به آرامش بیشتر است. زنان در عرصه مصرف قلیان پا به پای مردان و بدون توجه به هشدارها رقابت می‌کنند؛ به راستی چه آسان سلامتی حراج می‌شود.


مصرف قلیان توسط دختران

عصر روزهای تعطیل که می‌‌شود تمام اعضای خانواده دور هم جمع شده و تلاش می‌کنند به هر نحو ممکن ساعاتی را در کنار هم خوش باشند تا شاید خستگی یک هفته کار و استرس از وجودشان پاک شود و اینجاست که قلیان برای لحظاتی لذت بردن از زندگی آن هم به طرز فجیع، چاق می‌شود.

یکی از اعضای خانواده مأمور آماده کردن یا به اصطلاح چاق کردن قلیان می‌شود؛ در عرض چند دقیقه ذغال و تنباکو آماده و قلیان چاق می‌شود تا بساط تفریح و شادی خانواده تکمیل شود؛ اینجاست که بزرگترین عضو خانواده پکی به قلیان زده و پس از آن دست به دست در میان تمام اعضای خانواده می‌چرخد تا از مادر و دختر گرفته تا پدر بزرگ و مادر بزرگ همگی از پک زدن به آن بی‌نصیب نمانند.

این روزها مصرف قلیان به حدی در میان برخی خانواده‌های ایرانی عادی شده است که زنان پای ثابت این موضوع شده‌اند و گاه بسیار حرفه‌ای تر از مردان قلیان می‌کشند؛ قبح استعمال قلیان در میان خانواده ایرانی به گونه‌ای شکسته شده است که مردان به آسانی نظاره‌گر مصرف قلیان توسط همسر و دخترشان هستند.

مصرف قلیان توسط زنان و دختران تا حدی افزایش یافته که وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مصرف قلیان در میان زنان ایرانی به‌خصوص دختران جوان افزایش یافته، به‌گونه‌ای که در حال حاضر مصرف قلیان در زنان برابر با مصرف مردان است و به 22 درصد می‌رسد، این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای افزایش بیماری‌های غیرواگیر باشد.

استعمال قلیان به دلیل نداشتن قبح در میان دختربچه‌های مدرسه‌ای هم رواج فراوانی پیدا کرده و این در حالی است که به گواه متخصصان، مواد دخانی تشکیل‌دهنده آن تأثیرات به مراتب زیان‌بارتری بر روی زنان دارد.

مصرف قلیان توسط زنان و دختران تا حدی افزایش یافته که وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مصرف قلیان در میان زنان ایرانی به‌خصوص دختران جوان افزایش یافته، به‌گونه‌ای که در حال حاضر مصرف قلیان در زنان برابر با مصرف مردان است و به 22 درصد می‌رسد

بر خلاف اینکه مصرف سیگار هنوز در میان زنان ایرانی به عنوان یک رفتار وقیح شناخته می‌شود اما کشیدن قلیان در خانواده‌های ایرانی با ممنوعیت مواجه نیست و آنها با جمع شدن دور هم بساط قلیان را فراهم می‌کنند.

این روزها نه تنها محیط‌های خانوادگی بلکه عرصه‌های اجتماعی نیز در تسخیر قلیان است و قهوه خانه‌های سطح شهر و پارک‌ها اماکنی است که جوانان با خیالی آسوده در آنجا نشسته و ساعت‌ها به قلیان پک می‌زنند.

مصرف قلیان توسط دختران

اگر یک بار به فرحزاد، دربند یا برخی از پارک‌های پایتخت سری بزنید سفره خانه‌های سنتی را مشاهده می‌کنید که علاوه بر غذاهای سنتی، قلیان را نیز به عنوان یکی از خدماتشان به مشتری ارائه می‌کنند؛ در اینجاست که مادر و پدر در کنار فرزندان شروع به کشیدن قلیان کرده و حتی در برخی مواقع نیز فرصت کشیدن قلیان را برای فرزند نوجوانشان فراهم می‌کنند.

قلیان دیگر پای ثابت تفریحات خانواده ایرانی است و آمار خانواده‌هایی که خطر و بیماری را چاشنی تفریحات سالم خود می‌کنند رو به افزایش است اما تصورات مردم در رابطه با مصرف قلیان جالب و متأسفانه کمی عجیب است.

اکثر مردم مصرف قلیان را تفریحی می‌دانند که آرامش را به آنها هدیه می‌کند و این تصور در آنها ایجاد شده که هر پک به قلیان موجی از آرامش را به همراه دارد و هر چه پک عمیق‌تر باشد رسیدن به آرامش بیشتر!

مصرف قلیان تا حدی در میان خانواده‌های ایرانی اوج گرفته است که وزیر بهداشت طی واکنشی به این موضوع اعلام کرد: بسیاری از مردم فکر می‌کنند که قلیان عامل تفریح است و ایجاد عارضه نمی‌کند، از این روست که می‌بینیم شیوع مصرف قلیان از 12 درصد به 26 درصد رسیده است و متأسفانه بیشترین مصرف‌کنندگان آن نوجوانان و جوانان هستند.

این تصور غلط در میان افراد ریشه دوانده است که اگر دود قلیان وارد ریه نشود و فقط از راه دهان خارج شود، آسیبی به ریه‌ها وارد نمی‌‌شود اما در حقیقت دود قلیان از طریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن شده و آثار سوء خود را به جا می‌‌گذارد.

در حالی که بارها مسئولان عرصه بهداشت و پزشکان متخصص از مضرات قلیان سخن گفته‌اند و اعلام شده که عوارض ناشی از مصرف قلیان 40 برابر سیگار است اما گوش‌ها همچنان بدهکار نیست به گونه‌ای که زنان و دختران نیز به جمع هواداران سرسخت آن پیوسته‌اند.

این تصور غلط در میان افراد ریشه دوانده است که اگر دود قلیان وارد ریه نشود و فقط از راه دهان خارج شود، آسیبی به ریه‌ها وارد نمی‌‌شود اما در حقیقت دود قلیان از طریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن شده و آثار سوء خود را به جا می‌‌گذارد.

با وجود آنکه مسئولان بارها هشدارهایی را در خصوص افزایش مصرف قلیان در میان زنان و دختران مطرح کرده‌ و از مضرات چندین برابری قلیان نسبت به سیگار سخن گفته‌اند اما همچنان شاهد هستیم که قلیان مهمان شوم خانواده‌های ایرانی بوده و به سرعت در حال تبدیل شدن به یک تفریح خانوادگی است به گونه‌ای که می‌توان از اپیدمی گسترش مصرف قلیان در میان خانواده‌ها سخن به میان آورد؛ می‌توان گفت که قلیان در قالب یک دوست در حال تهدید سلامت ایرانیان به ویژه زنان و دختران است.

شما می توانید مستند "تب قلیان " را در فیلم و انیمیشن تبیان دانلود کنید .

بخش اجتماعی  تبیان


منبع:فارس