تبیان، دستیار زندگی
بیماران معتقدند كه قیمت دارو گران است اما شركت‌های دارویی نیز به‌علت بحران‌های اقتصادی پیش‌رو دچار روزمرگی شده و بعضا در تامین هزینه‌ها با مشكل مواجه‌اند. این در حالی است كه داروخانه‌ها به‌عنوان مراكز توزیع و عرضه دارو، قربانی گلایه‌ها و شكایات مردمی هستن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیواری كوتاه تر از داروخانه‌ها


بیماران معتقدند كه قیمت دارو گران است اما شركت‌های دارویی نیز به‌علت بحران‌های اقتصادی پیش‌رو دچار روزمرگی شده و بعضا در تامین هزینه‌ها با مشكل مواجه‌اند. این در حالی است كه داروخانه‌ها به‌عنوان مراكز توزیع و عرضه دارو، قربانی گلایه‌ها و شكایات مردمی هستند. افزایش لحظه‌ای نرخ ارز و مشكلاتی كه در مسیر تامین مواد اولیه تولید دارو كه از خارج وارد می‌شود


قیمت دارو با قدرت خرید بیماران نمی‌خواند و این باعث شده تا صنعت دارویی كشور به‌نوعی دچار بحران روزمرگی شده و نتواند آن‌طور كه باید در مسیر توسعه كمی و كیفیت تولید دارو گام بردارد.این در حالی است كه شواهد امر نشان می‌دهد حدود 96 درصد داروهای مصرفی در كشور توسط تولیدكنندگان داخلی تامین می‌شود.

داروخانه،

از سوی دیگر، مراجعات بیماران و مردم به داروخانه‌ها حكایت از این واقعیت دارد كه بعد از تهیه دارو نسبت به مبالغی كه پرداخته‌اند به‌شدت گله‌مند و معترض هستند به‌طوریكه عنوان می‌كنند قیمت دارو گران است. اما مسئولان امر در حوزه دارو نه تنها چنین عقیده‌ای ندارند كه برعكس متفق‌القول بر این نكته تاكید دارند كه قیمت دارو در ایران در مقایسه با كشورهای همسایه خیلی پایین‌تر است. دكتر علیرضا زالی، قائم‌مقام سازمان نظام پزشكی ایران با بیان این‌كه در 6 ماهه نخست امسال، داروخانه‌های كشور با وضع ناهنجار اقتصادی مواجه بودند، معتقد است كه جامعه داروسازی كشور در سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌های صنفی فراوانی روبه‌رو بوده است به‌طوریكه در حال حاضر حق فنی داروخانه‌ها از مهم‌ترین مشكلات مطرح در این حوزه است كه متاسفانه مورد كم لطفی مسئولان قرار گرفته است.

او حق فنی را یك نوع ارزشگذاری نسبی جهت جبران خدمات علمی و مشاوره‌ای داروسازان دانست و با اعلام این‌كه در حال حاضر تاخیر در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از بیمه‌ها یكی از مهم‌ترین چالشهای حوزه داروسازی كشور است، گفت: این موضوع اقتصاد داروخانه‌ها را با مشكل مواجه كرده است. بنابراین، اگر اقدام عاجلی برای حل این مشكل در نیمه‌دوم سال صورت نگیرد آثار زیانبار اقتصادی آن گریبان گیر جامعه داروسازی كشور خواهد بود.

از سوی دیگر، دكتر رهبر مژدهی‌آذر رئیس انجمن داروسازان ایران نیز با اشاره به كاهش درصد فرانشیز بیمار به 10 درصد به جای 30 درصد فعلی، افزایش قیمت دارو و اضافه شدن اقلام دارویی به لیست داروهای تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر و قائل شدن محدودیت نسخه برای داروخانه‌های پرفروش از جمله مشكلات داروسازان عنوان كرد و گفت: رفع این مشكلات، كاهش مصرف خودسرانه دارو در كشور، ترغیب هرچه بیش‌تر بیماران به استفاده از دفترچه بیمه و افزایش گردش مالی داروخانه‌ها به ازای هر بیمار را در پی دارد.

دكتر شهاب‌الدین جنیدی، عضو هیئت‌مدیره انجمن داروسازان ایران با اعلام این‌كه درآمد داروخانه‌ها كفاف هزینه‌های آنها را نمی‌دهد، افزود: در حال حاضر اگر میزان دارو در كشور را به تعداد داروخانه‌ها تقسیم كنیم سالانه هر داروخانه 30 میلیون تومان درآمد دارد كه این میزان كفاف هزینه‌های آن را نمی‌كند.

او حق فنی را یك نوع ارزشگذاری نسبی جهت جبران خدمات علمی و مشاوره‌ای داروسازان دانست و با اعلام این‌كه در حال حاضر تاخیر در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از بیمه‌ها یكی از مهم‌ترین چالشهای حوزه داروسازی كشور است، گفت: این موضوع اقتصاد داروخانه‌ها را با مشكل مواجه كرده است. بنابراین، اگر اقدام عاجلی برای حل این مشكل در نیمه‌دوم سال صورت نگیرد آثار زیانبار اقتصادی آن گریبان گیر جامعه داروسازی كشور خواهد بود.

البته اگر داروخانه‌های بزرگ را در نظر بگیریم درآمد سالانه برخی داروخانه‌ها حتی به زیر 10 میلیون تومان نیز می‌رسد. در همین حال، دكتر احمد شیبانی رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش نرخ ارز در چند ماه گذشته كه باعث شده صنعت دارویی كشور به‌شدت تحت‌تاثیر قرار بگیرد،

می‌گوید: به‌همان اندازه كه در این ماه‌ها به نرخ ارز اضافه شده بر قیمت تولید دارو در داخل اثر گذاشته است. چون برخی مواد اولیه داروهای تولید داخل و همچنین تجهیزات مورد نیاز صنعت دارویی از خارج تامین می‌شود كه قیمت ارز بر آن تاثیر مستقیم دارد. ضمن این‌كه به دارو متاسفانه نرخ دولتی 1080 تومانی نمی‌دهند.

رئیس سازمان غذا و دارو معتقد است كه چون گردش مالی در صنعت دارویی ایران روان نیست، وضع خوبی ندارد. شركت‌های دارویی به‌عنوان بنگاه‌های اقتصادی، سود ده نیستند و به روزمرگی افتاده‌اند. با این پول‌ها و هزینه‌ها، شركت‌های دارویی امكان تحقیق و توسعه، بازاریابی و ورود به بازار خارجی را ندارند.

آنچه مسلم است، صنعت دارویی كشور و داروخانه‌ها دچار بازار پرتلاطم نرخ ارز شده‌اند كه هر ساعت یك نرخ دارد. همین مسئله باعث شده تا نتوانند به‌اندازه‌ای كه هزینه می‌كنند، درآمد داشته باشند.

بنابراین دچار نوعی روزمرگی شده‌اند كه تبعات آن می‌تواند زیانبارتر از افزایش چند درصدی قیمت دارو باشد. با این حال، بیماران و مردم در مواجهه مستقیم با داروخانه داران، فقط آنها را مسئول گرانی قیمت دارو می‌دانند و دیواری كوتاه‌تر از دیوار داروخانه‌ها را نمی‌بینند.

ملت ان لاین

بخش اجتماعی تبیان


حبیب حسنی‌پور - ملت ان لاین