تبیان، دستیار زندگی
فراز قله دماوند اجرا می شود گروه موسیقی "چكاد البرز" به سرپرستی حنیف شهمیرزادی و آواز محمدرضا كیامقدم با همكاری جمعی از كوهنوردان و مستندسازان كوهستان، برفراز قله دماوند به اجرای برنامه خواهند پرداخت . این گروه پیش از این كاس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موسیقی سنتی ایران، بر فراز قله دماوند اجرا می شود

گروه موسیقی "چكاد البرز" به سرپرستی حنیف شهمیرزادی و آواز محمدرضا كیامقدم با همكاری جمعی از كوهنوردان و مستندسازان كوهستان، برفراز قله دماوند به اجرای برنامه خواهند پرداخت .

این گروه پیش از این كاست "بنفشه معطر" را به بازار موسیقی ارائه كرده است.

طبق گفته اعضاء گروه موسیقی "چكاد البرز"؛ جرقه اولیه برگزاری این برنامه، در ابتدا ارتباطی مستقیم با مفقود شدن كوهنورد جوان قائم شهری ، سیاووش یزدانی در صعود زمستانه‌اش (18 بهمن 83) به دماوند داشته است.

محمدرضا كیامقدم درباره شرایط اولیه شكل گیری این كار می گوید: در ابتدا و در بهت از دست رفتن دوست عزیزم سیاووش یزدانی ، قریب به 20 تصنیف در ذهن من شكل گرفت كه روایت حالات و نگرشهایی شخصی من از آن موضوع بوده است و زمانیكه با تمام جستجوی‌های انجام شده نشانی از او به دست نیامد پیشنهاد كردم كه مجموعه‌ای از همان تصانیف به یاد او بر قله دماوند اجرا گردد كه خوشبختانه با استقبال خانواده ایشان و كوهنوردان مواجه شد.

وی ادامه داد: سعی كرده‌ایم در انتخاب مفاهیم آهنگ‌ها و تلفیق این دو، كاری شایسته انجام شود به همین دلیل از مفاهیم بنیادین در متون كهن و اصیل ایرانی بهره برده‌ایم.

وی همچنین گفت: البته چند تصنیف هم برای مسیر حركت ساخته‌ام تا همنوردان در مسیر كوهستان كمتر احساس خستگی كنند.

كیامقدم درباره چگونگی این اجرا گفت: بعد از استقرار دربارگاه سوم و شب مانی حدود 7 ساعت باید راه بپیماییم تا به قله دماوند (5671 متر) برسیم و به محض رسیدن به قله باید كار را اجرا كرده و سریعا برگردیم.

در ضمن قله دماوند به هیچ وجه قابل پیش بینی دقیق نیست با این وجود در ظهر روزهای آفتابی شرایط نسبتا ثابتی را می‌توان بر قله انتظار داشت بنابراین شرایط بسیار سخت است.

وی گفت: گروهی از بهترین كوهنوردان كشور زحمت همراهی و حمایت گروه را برعهده دارند و آقای نجاریان و گروه همراهش كه قبلا مستند "صعود به اورست" را ساخته‌اند فیلم برداری مراحل مختلف صعود و اجرا را برعهده خواهند داشت و در مجموعه و با هماهنگیهای كه سرپرست گروه برگزاری انجام داده‌اند امیدواریم این اجرا را بر قله همیشه سرفراز دماوند برگزار كنیم.

این اجرا قرار است در نیمه دوم مرداد ماه ابتدا در بارگاه سوم و بعد برقله دماوند توسط این گروه اجرا شود.

گروه "چكاد البرز" امیداوار است، بعد از مراجعت گروه بتوانند این اثر را با نام "ستایش" و در قالب اثر صوتی تصویری به مخاطبان ارائه كنند.

لینک :

موسیقی