تبیان، دستیار زندگی
voa رسانه ای غیر حرفه ای و....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شبکه صدای آمریکا تعطیل می شود


ایرانیانی که به ماهواره دسترسی دارند شبکه‌ های خصوصی خارج از کشور را تماشا می‌ کنند . این شبکه‌ ها عمدتاً و یا کاملاً جزو شبکه‌ های سرگرمی به حساب می‌ آیند و اخبار بسیار کمی در آنها وجود دارد . در این میان تنها بخش "پارازیت" این شبکه می باشد که دارای تعداد بیننده ی بیشتری است که آن هم به دلیل رویکردی غیر حرفه ‌ای ، در حال از دست دادن بینندگانش است.


سال جاری برای شبکه ی ماهواره ای "بی بی سی" توام با رسوایی ها و فراز و نشیب هایی غیر قابل تصور بود ، رسوایی هایی که از اعتبار این شبکه در میان هوادارانش به شدت کاست و آمار مخاطبین آن به طور چشم گیری افول کرد اما این افول در ماه های آخر سال به شبکه های دیگری همچون "صدای آمریکا" نیز سرایت نمود و این روند بیش از پیش مشهود شد که البته با پخش مقاله ای از "مهدی خلجی" به طور رسمی اعلام شد .

صدای امریکا

"مهدی خلجی" در نوجوانی به تحصیل علوم اسلامی پرداخت  و مدتی به عنوان دانشجوی آزاد در کلاس‌ های "عبدالکریم سروش"  و "بابک احمدی" شرکت می ‌کرد. در این زمان وی پس از 10 سال تحصیل در قم به دانشگاه تربیت مدرس رفت و دو ترم به تحصیل فلسفه پرداخت. وی اکنون در موسسه مطالعات خاورنزدیک واشنگتن فعالیت می ‌کند و پیش از این با "رادیو فردا" فعالیت داشته . "خلجی" طی اظهارات اخیر خود فعالیت ‌های پروپاگاندا و رسانه ‌ای آمریکا برای تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی مردم ایران را ناکارآمد توصیف کرده و خواستار تغییرات اساسی در رویکرد این رسانه‌ ها برای تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطبان فارسی ‌زبان خود شده است.

وی طی مقاله ‌ای در سایت شبکه خبری "پی ‌بی ‌اس" گفت : "فارغ از سیاستی که آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته است ، لازم است تا با مردم ایران ارتباط برقرار کرد که طبیعتاً کار آسانی نمی‌ باشد . در حال حاضر یکی از راهکارهای دولت آمریکا در حوزه دیپلماسی عمومی در قبال ایران ، اختصاص بودجه ی سخاوتمندانه به بخش فارسی صدای آمریکا و نیز رادیو فردا می ‌باشد . هرچند رادیو ابزاری مکمل و خوب به حساب می ‌آید ، اما بهترین وسیله برای دسترسی به مردم ایران تلویزیون و به ویژه "شبکه ی خبری فارسی" (PNN) است."

پس از رصد فعالیت‌ های شبکه ی خبری فارسی صدای آمریکا در طی یکسال ، دریافتیم که این شبکه ی خبری کاملاً قواعد حرفه ‌ای تولیدات تلویزیونی را نادیده می‌ گیرد

"خلجی" با انتقاد از این شبکه ی خبری تلویزیونی (صدای آمریکا) ، فعالیت ‌های آن را غیرحرفه‌ ای و ناکارآمد ارزیابی می ‌کند : "پس از رصد فعالیت‌ های شبکه ی خبری فارسی صدای آمریکا در طی یکسال ، دریافتیم که این شبکه ی خبری کاملاً قواعد حرفه ‌ای تولیدات تلویزیونی را نادیده می‌ گیرد . برنامه ‌های آن عمدتاً هم از لحاظ شکل و هم محتوا ضعیف می ‌باشند و مشکل آن این است که همانند یک آژانس دولتی و نه یک سازمان خبری گردانده می ‌شود . این شبکه از فرمت‌هایی استفاده می ‌کند که قدیمی و خسته ‌کننده می باشند و کمتر اتفاق می ‌افتد که دست به خبرسازی در فضای باز و مثلاً در مقابل کنگره یا کاخ سفید بزند . محتوای آن نیز تناسب لازم را ندارد و انتخاب موضوعات خبری ضعیف هستند."

صدای امریکا

برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی مردم ایران باید بیشتر رویکرد را به سمت کارهای خبری برد و صرفاً به برنامه ‌های سرگرمی نپرداخت . در حوزه ی سرگرمی نیز ، ایرانیانی که به ماهواره دسترسی دارند شبکه‌ های خصوصی خارج از کشور را تماشا می‌ کنند . این شبکه‌ ها عمدتاً و یا کاملاً جزو شبکه‌ های سرگرمی به حساب می‌ آیند و اخبار بسیار کمی در آنها وجود دارد . در این میان تنها بخش "پارازیت" این شبکه می باشد که دارای تعداد بیننده ی بیشتری است که آن هم به دلیل رویکردی غیر حرفه ‌ای ، در حال از دست دادن بینندگانش است.

وی در نهایت راه‌ حل موجود برای حل این مشکلات را تغییر ماهیت این شبکه و تبدیل آن به یک رسانه ی عمومی می‌داند: "برای حل این مشکلات لازم است تا این شبکه از یک آژانس دولتی به یک رسانه ی عمومی تغییر ماهیت دهد . در این صورت این شبکه می ‌تواند هم از نهادهای دولتی و هم غیردولتی بودجه دریافت کند ، در غیر این صورت ، بخش فارسی صدای آمریکا چیزی جز اتلاف پول مالیات ‌دهندگان آمریکایی نخواهد بود و به زودی به تعطیلی کشیده می شود."

فرآوری:آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: رسانه ایران/بصیرت نیوز