تبیان، دستیار زندگی
آیا تاكنون خانم وزیر كه خود یك زن است نارضایتی برخی از زنان محجبه را از پوشش نامناسب بیمارستان‌ها و حضور كادر پزشكی مرد در بخش‌های ویژه زنان شنیده‌ و چاره‌ای برای این وضعیت اندیشیده است تا بیش از این زنان محجبه در معرض نگاه بیماران مرد و كادر پزشكی قرار ن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خصوصی برای زنان


تأسیس بیمارستان ویژه زنان در مناطق مختلف کشور یکی از ضرورت‌های جامعه و مطالبه بحق زنان است.    


از زمان‌های قدیم، زنان برای مراجعه به پزشک مشکلات بسیاری داشتند و با آنکه از همان سنین کودکی در گوششان خوانده می‌شد پزشک محرم بیمار است باز هم ترجیحشان نرفتن به نزد پزشک مرد بود.

در عصر کنونی با وجود پیشرفت‌های گوناگون هنوز هم معضل کمبود پزشک متخصص زن پابرجاست و بازهم زنان برای مراجعه به پزشک با مشکلات متعددی مواجهند؛ هم اکنون وضعیت در بیمارستان‌ها به‌گونه‌ای است که علاوه بر رسیدگی نامناسب به بیماران، کمبود پزشک متخصص زن و ارائه لباس نامناسب برای ورود به اتاق عمل نیز موجب اعتراض تعداد زیادی از زنان شده است.

بیماری که برای درمان به بیمارستان‌ مراجعه می‌کند توسط تعداد انبوهی از دانشجویان پسر بررسی می‌شود بنابراین ترجیح می‌دهد تا دیگر برای درمان بیماری خود به نزد پزشک مرد نرود از این رو درمانش را به تأخیر انداخته و در نهایت با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود.

مادران مراجعه کننده به بخش‌های زایمان نیز شاهد حضور کادر پزشکی مرد هستند اما اتاق زایمان بیمارستان‌ها مکانی است که مادران باردار انتظار دارند کادر پزشکی مرد در آنجا حضور نداشته باشد و حداقل برای زایمان توسط کادر پزشکی زن تحت مراقبت قرار بگیرند.

بیمارستان

کادر پزشکی مرد در اتاق سزارین چه می‌کند؟

--------------------------------------------------

یکی از زنانی که برای انجام عمل سزارین به بیمارستانی دولتی مراجعه کرده بود، به خبرنگار باشگاه خبری فارس می‌گوید: زمانی که وارد اتاق عمل شدم در نهایت تعجب تعداد زیادی از کادر پزشکی مرد را مشاهده کردم و از این موضوع یکه خوردم چرا که به هیچ عنوان انتظار نداشتم که در بخش ویژه زنان شاهد حضور کادر پزشکی مرد باشم.

وی می‌افزاید: پوششی که بیمارستان برای ورود به اتاق عمل در اختیار من گذاشت به هیچ عنوان مناسب نبود به گونه‌ای که یک کلاه بر سر داشتم و تمام گردنم نمایان بود همچنین شنلی را که به عنوان مانتو به من داده بودند به‌گونه‌ای بسیار نامناسب بود و موجب نمایان شدن بخشی از بدنم بود.

کمبود نیروی متخصص زن برای سونوگرافی و استفاده از نیروی مرد برای سونوگرافی بیماران زن، استفاده از کادر مرد در جراحی سزارین مادران باردار و کمبود نیروی متخصص زن در اورژانس‌ها از سایر نارضایتی‌های زنان در هنگام مواجهه به بیمارستان است.

مادران مراجعه کننده به بخش‌های زایمان نیز شاهد حضور کادر پزشکی مرد هستند اما اتاق زایمان بیمارستان‌ها مکانی است که مادران باردار انتظار دارند کادر پزشکی مرد در آنجا حضور نداشته باشد و حداقل برای زایمان توسط کادر پزشکی زن تحت مراقبت قرار بگیرند.

برای درمان سرطان سینه‌ باید به پزشک مرد مراجعه کنم

-----------------------------------------------------------------------

مریم محمدپور که مبتلا به سرطان سینه است، با شکایت از کمبود پزشک متخصص به ویژه در شهرستان‌ها می‌گوید: در شهرستان محل سکونتم بارها برای درمان به پزشک متخصص مرد مراجعه کردم و با هر بار مراجعه کلی شرمسار شده و به لحاظ روحی دچار آسیب شدم.

وی می‌افزاید: برای ادامه درمان خود به تهران مراجعه کردم اما در نهایت تعجب در پایتخت نیز همچنان مشکل کمبود پزشک متخصص زن پابرجا بود بنابراین باز هم مجبور شدم برای درمان به پزشک مرد مراجعه کنم.

این بیمار با بیان اینکه بیماری سرطان دردسرهای خاص خود را دارد، گفت: کمبود پزشک متخصص زن و مراجعه به پزشک مرد به لحاظ روحی بیماران زن را آزار می‌دهد.

«آیا تاكنون خانم وزیر كه خود یك زن است نارضایتی برخی از زنان محجبه را از پوشش نامناسب بیمارستان‌ها و حضور كادر پزشكی مرد در بخش‌های ویژه زنان شنیده‌ و چاره‌ای برای این وضعیت اندیشیده است تا بیش از این زنان محجبه در معرض نگاه بیماران مرد و كادر پزشكی قرار نگیرند؟»

بیمارستان

ایجاد بیمارستان‌های تک جنسیتی  مریم مجتهدزاده ،رئیس مرکز امور زنان ، گفت: حق طبیعی زنان مراجعه کننده به مراکز پزشکی این است که جنسیت پزشکشان را خود تعیین کنند لذا، یکی از وظایف نظام جمهوری اسلامی ایران ایجاد بیمارستان‌های ویژه زنان است تا هر بیمار خانمی که تمایل داشت توسط کادر پزشکی زن درمان شود، بتواند به این بیمارستان‌ها مراجعه کند .

طیبه صفایی، رئیس فراکسیون زنان مجلس ، با بیان اینکه تأسیس بیمارستان ویژه زنان در مناطق مختلف کشور یکی از ضرورت‌های جامعه و مطالبه بحق زنان است، گفت: ایجاد بیمارستان‌های تک جنسیتی یکی ازخواسته‌های مهم بیماران زن است. بسیاری از زنان خواهان گذراندن دوران بیماری خود در فضایی مناسب هستند و حاکمیت موظف است این شرایط را برای بیماران زن فراهم کند.

مینو اصلانی ، عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان، با اشاره به اینکه احترام به حقوق بیماران جزء وظایف مسئولان وزارت بهداشت است،‌تصریح کرد: حفظ شخصیت و کرامت بیماران زن با ایجاد بیمارستان‌های ویژه زنان رعایت می‌شود، بیمارستان‌های ویژه زنان صرفاً به بیماران زن خدمات ارائه می‌دهند و تمام پرسنل آن را نیز نیروهای متخصص زن تشکیل می‌دهند تا بیماران زن با حفظ آرامش و حرمت از خدمات درمانی بهره‌مند شوند.

محمدحسین نجاتی، معاون درمان وزارت بهداشت از برنامه‌های این وزارتخانه برای تاسیس بیمارستان‌های تك‌جنسیتی خبر می‌دهد. حسن امامی رضوی معاون درمان وزیر بهداشت مهر ماه سال جاری با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای گسترش بیمارستان‌های تک جنسیتی ویژه زنان گفت: راه‌اندازی یک بیمارستان ویژه زنان در هر استان را پیگیری می‌کنیم.

طرح بیمارستان‌های ویژه زنان برای اولین بار در آبان ماه سال 85 مطرح شد و پس از آن انتشار یافت كه «هیات وزیران طرحی را درخصوص لزوم جداسازی بیمارستان‌های زنان و مردان» به تصویب رساند. طرح بیمارستان‌های ویژه زنان تا پیش از این با عنوان «زایشگاه» یا «بیمارستان تخصصی زنان» شهرت داشت و به امور بارداری و زایمان زنان می‌پرداخت، اما با طرح جدید وزارت بهداشت شكل دیگری به خود گرفته و قرار است كه این بیمارستان‌ها تمامی خدمات تخصصی و عمومی را به بیماران زن ارائه دهند.

ایجاد بیمارستان‌های تک جنسیتی یکی ازخواسته‌های مهم بیماران زن است. بسیاری از زنان خواهان گذراندن دوران بیماری خود در فضایی مناسب هستند و حاکمیت موظف است این شرایط را برای بیماران زن فراهم کند.

همچنین نكته دیگر در رابطه با این بیمارستان‌ها این است كه كادر درمانی بیمارستان زنان نیز از پزشكان، متخصصان و كارمندان زن تشكیل می‌شود تا به گفته مسوولان دولتی «محیط مناسبی برای بیماران ایجاد شود.» از این‌رو امامی‌رضوی می‌گوید: احداث بیمارستان‌های ویژه زنان طرحی است كه براساس درخواست جامعه زنان بوده است و ما نیز بر این اساس سعی كرده‌ایم در برنامه‌های خود با توجه به امكانات، زیرساخت‌ها و نیرو‌های متخصص اقدام به احداث بیمارستان‌های زنان كنیم، به نظر می‌رسد برنامه راه‌اندازی حداقل یك بیمارستان ویژه زنان در هر استان طی شش ماه آینده صورت گیرد. به این ترتیب امیدواریم طی دو تا سه سال آینده یك بیمارستان جامع زنان در هر استان راه‌اندازی شود؛ لذا لازم است برای پیشبرد بهینه این طرح بایستی پزشکان متخصص زنان را تربیت کنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت همچنین معتقد است كه احداث بیمارستان‌های ویژه زنان در بسیاری از كشور‌های دنیا نیز سابقه دارد و می‌گوید: این مساله تنها مختص به كشور ما نیست و در بسیاری از كشور‌های دنیا نیز ما شاهد این مساله هستیم كه اقدام به تاسیس بیمارستان‌های این چنینی می‌كنند و كسانی كه تمایل دارند به این بیمارستان‌ها مراجعه می‌كنند.  هم اكنون نیز ما به درخواست جامعه زنان اقدام به احداث این بیمارستان‌ها كردیم چرا كه تعداد بسیاری از خانم‌ها از ما درخواست داشتند در بیمارستان‌هایی باشند كه متخصص و پزشكان مرد وجود نداشته باشد و در محیطی آرام‌تر درمان شوند.

به نظر می‌رسد با تأسیس چنین بیمارستان‌هایی مشکل زنانی که از پوشش نامناسب ارائه شده به بیماران در اتاق عمل نیز گله مند بودند حل شود چرا که دیگر کادر پزشکی مرد در این بیمارستان‌ها وجود ندارد اما این سؤال مطرح می‌شود که ضرورت ایجاد بیمارستان‌های تک جنسیتی تا چه میزان توسط وزیر بهداشت احساس می‌شود؟ و چه زمانی شاهد ایجاد این بیمارستان‌ها در مناطق مختلف کشور خواهیم بود؟

فرآوری: صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: انتخاب/ مهر