تبیان، دستیار زندگی
یكی از موضوعاتی كه چند ماهی است خبرهای مربوط به آن هر چند روز یك بار در صدر اخبار قرار می‌گیرد و پس از چند روز بار دیگر مسكوت می‌شود طرح سوال از رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوال از رئیس‌جمهور عملی می‌شود؟


یكی از موضوعاتی كه چند ماهی است خبرهای مربوط به آن هر چند روز یك بار در صدر اخبار قرار می‌گیرد و پس از چند روز بار دیگر مسكوت می‌شود طرح سوال از رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی است.

علی مطهری، سوال از رییس جمهور، مجلس هشتم

این طرح كه چند ماهی است از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس مطرح شده بود هر بار به علتی به تعویق می‌افتاد تا اینكه روز گذشته پس از ماه‌ها كش و قوس بالاخره با 79 امضا تقدیم رئیس مجلس شد. باید گفت طرح سوال از رئیس‌جمهور در طول 8 دوره مجلس شورای اسلامی ‌تاکنون بی‌سابقه بوده و اگر این‌بار در دستور كار قرار گیرد تابوی چندین ساله آن شكسته خواهد شد. مجلس هشتم با اینكه تاكنون روابط پر تنشی را با دولت پشت سر گذاشته اما به نظر اکثر سیاسیون در بسیاری از موارد در برابر تخلفات دولت کوتاه نیز آمده و تا به امروز نتوانسته حق قانونی خود برای سوال از رئیس‌جمهور را اجرایی کند تا شاید کمی از فشار افکارعمومی را بکاهد اما گویی این بار به گفته علی مطهری طراحان سوال از احمدی‌نژاد تصمیم‌گرفته‌اند تا این طرح را اجرایی كرده و در روزهای واپسین حیات مجلس هشتم این طرح را به سرانجام برسانند.

این طرح مدتهاست در مجلس شورای اسلامی مطرح و هر روز خبری جدید از به حد نصاب رسیدن و یا نرسیدن امضاهای آن، همچنین تغییر محورهایش به گوش می‌رسد چند ماهی است در كش و قوس میان طراحان آن و هیات رئیسه مجلس به سر می‌برد

این طرح كه مدتهاست در مجلس شورای اسلامی مطرح و هر روز خبری جدید از به حد نصاب رسیدن و یا نرسیدن امضاهای آن، همچنین تغییر محورهایش به گوش می‌رسد چند ماهی است در كش و قوس میان طراحان آن و هیات رئیسه مجلس به سر می‌برد و گویا قرار نیست پرونده آن در مجلس هشتم بسته شود. با اینكه طراحان سوال از رئیس‌جمهور همواره می‌گویند در این طرح بحث تقابل مطرح نیست بلکه قانون اجرا نشده و نمایندگان خواستار ارائه توضیح از سوی مسئولین در این خصوص هستند و یا اینكه نباید ارائه این طرح سیاسی تلقی شود اما مخالفان این طرح كه اكثر آنها را دولتی‌ها تشكیل می‌دهند با سیاسی دانستن این طرح، آن را در جهت انتقام گیری از احمدی‌نژاد می‌دانند. منتقدانی كه معتقدند مخالفان دولت هیچ کارنکرده‌ای را برای به چالش کشیدن این دولت باقی نگذاشته‌اند. اما با وجود مخالفت منتقدان، این طرح بعد از فراز و فرودهای بسیارطی چند روز گذشته باز هم بر سر زبان‌ها افتاد و اعلام شد تعداد امضاهای طرح سوال از رئیس‌جمهور تا روز چهارشنبه گذشته به 78 امضا رسیده و قرار شده این بار اسامی كسانی كه رای خود را پس بگیرند منتشر شود. روز گذشته اعلام شد تعداد این امضاها به 79 امضا رسیده و اسامی این 79 نفر هم توسط رسانه‌ها منتشر شد تا این بار دیگر بهانه‌ای در دست كسانی كه می‌خواهند اعلام وصول این طرح منتفی شده و یا به تعویق بیفتد،نباشد.

از سوی دیگر با اینكه برخی از طراحان سوال از رئیس‌جمهورگفته بودند علت پس گرفتن امضاهایشان به این دلیل بوده كه فكر می‌كردند محورهای سوالات قدیمی شده و یا از موعد مقرر آن گذشته و یا تعلل هیات رئیسه مجلس در اعلام وصول نكردن این طرح را به دلیل ترس ازحد نصاب افتادن امضاها می‌دانند اما با این حال پیش‌تر برخی طراحان سوال از رئیس‌جمهور این شائبه را مطرح كرده بودند كه قدرتی در هیات‌رئیسه مانع از آن است كه طرح سوال از رئیس‌جمهور در صحن مجلس مطرح شود. البته علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آخرین اظهارنظری كه در خصوص طرح سوال از رئیس‌جمهور داشت این مسئله را رد كرده و گفته بود طبق آیین نامه اگر امضاهای طرح سوال از رئیس‌جمهور به حد نصاب برسد به كمیسیون مربوطه ارجاع داده می‌شود و احتیاج به رسیدگی در صحن علنی ندارد. اما پس از آنكه روز گذشته یكی از طراحان سوال از احمدی‌نژاد اعلام كرد این طرح كه حرف و حدیث‌های بسیاری از جمله فشار دولتی‌ها روی نمایندگان مجلس برای پس گرفتن امضا‌ها، تعلل هیات رئیسه برای اعلام وصول طرح سوال از رئیس‌جمهور، استعفا و سخنان علی مطهری در روز جلسه استعفا در صحن علنی مجلس را به همراه داشته با 79 امضا تقدیم لاریجانی شده است،‌حسین سبحانی‌نیا (عضو هیات رئیسه مجلس هشتم) نیز خبر از ارائه این طرح پس از دریافت به كمیسیونهای تخصصی مجلس داد و افزود: این طرح به کمیسیون‌های تخصصی اصل 90، فرهنگی، عمران، اقتصادی، امنیت ملی، برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ارجاع شده است. وی با اشاره به اینكه طبق ماده 196 آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهوری باید نماینده خود را به کمیسیون‌های تخصصی بفرستد تا به سوال‌های نمایندگان پاسخ دهد، ادامه داد: نشست‌های تخصصی با حضور منتخب نمایندگان سوال‌کننده و نماینده رئیس‌جمهوری تشکیل و نماینده رئیس‌جمهوری توضیحات خود را ارائه می‌کند. وی توضیح داد: پس از یک هفته، چنانچه نمایندگان امضاکننده طرح سوال از رئیس‌جمهوری که حداقل یک چهارم تعداد نمایندگان مجلس هستند، از سوال خود منصرف نشده باشند، رئیس مجلس موظف است در نخستین نشست علنی سوال نمایندگان را قرائت و فوراً برای رئیس‌جمهوری ارسال کند.

طراحان سوال از رئیس‌جمهور این شائبه را مطرح كرده بودند كه قدرتی در هیات‌رئیسه مانع از آن است كه طرح سوال از رئیس‌جمهور در صحن مجلس مطرح شود

این عضو هیات رئیسه مجلس هشتم، با استناد به ماده 197 آیین‌نامه داخلی مجلس، یادآور شد: رئیس‌جمهوری باید در مدت یک‌ماه در صحن علنی مجلس حاضر شود و به سوال نمایندگان پاسخ دهد. گفتنی است پس از آنكه طرح سوال از رئیس‌جمهور چندین بار به علت از حد نصاب افتادن امضاها به تعویق افتاد نمایندگان امضا كننده طرح سوال از رئیس‌جمهور تصمیم گرفتند گروهی را برای پیگیری امضاهای سوال از رئیس‌جمهور تشكیل دهند تا بهانه‌هایی از قبیل پس گرفتن امضاهای طرح را از هیات رئیسه مجلس بگیرند. داریوش قنبری، مسعود پزشکیان، سیدرضا اکرمی، سیدحسین دهدشتی، علی مطهری و عوض حیدرپور شهرضایی پنج عضو کمیته پیگیری اجرای طرح سوال از رئیس‌جمهور هستند. كمیته‌ای كه قرار است ضمن پیگیری اجرایی شدن طرح سوال از رئیس‌جمهور هماهنگی‌های لازم میان امضاكنندگان را بر عهده بگیرند. از سوی دیگر محورهای این طرح تاكنون تغییر كرده و با اینكه در ابتدا محورهای دیگری را شامل می‌شد اما به لحاظ اینكه برخی از این محورها قدیمی شده و یا از موعد مقرر آن گذشته بود تغییر كرد. یكی از محورهایی كه در طرح فعلی مطرح است اظهارات احمدی‌نژاد در جلسه‌ای با اعضای ستاد انتخاباتی‌اش است. پس از این اظهارات بود كه ‌طراحان این طرح بار دیگر تصمیم گرفتند این اظهارات وی را محور سوالات خود قرار دهند. طراحان معتقدند سخنان احمدی‌نژاد به سود وحدت در كشور نبوده و با اینكه وی مسئولیت شورای امنیت ملی را برعهده دارد اما با طرح یکسری ابهامات و

نسبت دادن به اتهامات جدید به همه مسئولان کشور و زیر سوال بردن همه قوا، فضای شکننده‌ای را برای کشور ترسیم کرده است و به همین دلیل باید احضار شده و پاسخهای قانع كننده‌ای بدهد. از دیگر محورهای طرح سوال از احمدی‌نژاد كه تاكنون رسانه‌ای شده تخلفات دولت در اجرای کلیات اصل 44 قانون اساسی و تخلفات اجرای قانون هدفمندی یارانه‌هاست. گفته شده اگر نمایندگان از سوال خود منصرف نشوند رئیس مجلس موظف است در نخستین نشست علنی سوال نمایندگان را قرائت و فوراً برای رئیس‌جمهوری ارسال کند، پس از آن رئیس‌جمهوری باید در مدت یک‌ماه در صحن علنی مجلس حاضر شده و به سوال نمایندگان پاسخ دهد. حال باید منتظر ماند و دید،‌ طرحی كه مدتهاست به جنجالی میان دولت و مجلس تبدیل شده و واكنشهای بسیاری را به همراه داشته به سرانجام می‌رسد؟

آیا احمدی‌نژاد این بار نه در مقام مدافع عملكرد اعضای دولتش و نه در مقام دفاع از طرح‌هایش بلكه در مقام پاسخگویی به سوالات نمایندگان در مجلس شورای اسلامی حاضر می‌شود؟ آیا تابوی سوال از رئیس‌جمهور شكسته می‌شود یا این بار نیز این طرح به مانند بسیاری دیگر از طرح‌ها به فراموشی سپرده شده و در مجلس هشتم به سرانجام نمی‌رسد.

بخش سیاست تبیان


منبع:تهران امروز