تبیان، دستیار زندگی
امروز چهارشنبه برابر با سی ام آذر 1390 و بیست و پنجم محرم 1433 هجری قمری و بیست و یكم دسامبر سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سی ام آذر در آینه تاریخ معاصر

رخداد های تاریخی

امروز چهارشنبه برابر با سی ام آذر 1390 و بیست و پنجم محرم 1433 هجری قمری و بیست و یكم دسامبر سال 2011 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

30 آذر 1357

تظاهرات گسترده مردم علیه رژیم پهلوی در شهر خمین با دخالت نیروهای گارد به خشونت كشید.

30 آذر 1356

در حمله گروهی از طرفداران حكومت پهلوی، كه خود را دانشجو می خواندند تعداد بسیاری از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف فعلی، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و مغازه های اطراف دانشگاه توسط گروه تخریب شد.

30 آذر 1354

وزیران نفت 11 كشور عضو اوپك، در جریان برگزاری اجلاس اوپك در وین، توسط شش مرد مسلح به رهبری فردی به نام ایلیچ رامیرز سانچز معروف به كارلوس، به گروگان گرفته شدند. این عملیات 44 ساعت به طول انجامید، جمشید آموزگار نماینده ایران در این اجلاس نیز در بین گروگان ها بود.

30 آذر 1353

'ژاك شیراك' نخست‌وزیر فرانسه به دعوت امیر عباس هویدا نخست وزیر ایران در راس هیاتی مركب از وزیر صنایع و تحقیقات، وزیر مشاور در امور خارجی، رئیس هیأت مدیره سازمان برق فرانسه و رئیس سازمان انرژی اتمی این كشور همراه با 30 خبرنگار برای یك دیدار رسمی سه روزه وارد تهران شد.

30 آذر 1343

در پی تبعید امام خمینی (ره) به تركیه، دانشجویان ایرانی مقیم آمریكا اعلامیه‌ به عنوان اعتراض، برای نمایندگان مجلس تركیه ارسال كردند.

30 آذر 1332

محاكمه مصدق' نخست وزیر پهلوی دوم، در دادگاه نظامی خاتمه یافت و وی به اتهام ضدیت با نظام سلطنتی، سرپیچی از قبول فرمان شاه و دستور سركوبی كودتاگران در روزهای 25 تا 28 مرداد، به سه سال حبس انفرادی محكوم شد.

30 آذر 1320

لایحه واگذاری اختیارات ویژه به نظامیان روسیه و انگلیس برای تصرف راههای مواصلاتی ایران و حمل مهمات، از سوی دولت 'محمدعلی فروغی' به مجلس شورای ملی تقدیم شد.

30 آذر 1290

در كشاكش مشاجره روسها با دولت و مجلس ایران پیرامون اولتیماتوم برای اخراج مورگان شوستر،اعتراضات مردمی علیه روسیه، منجر به درگیری های شدیدی بین نظامیان این كشور با مردم و ماموران انتظامی شهرهای قزوین، رشت، تبریز و گیلان شد. این درگیری ها تعداد زیادی كشته و مجروح بر جای گذاشت.

30 آذر 1286

كابینه 'حسینقلی خان نظام‌‌السلطنه' از كابینه‌های زمان 'محمدعلی شاه' قاجار شكل گرفت. این كابینه، كمتر از سه ماه دوام داشت و هشتم اسفند همان سال به كار خود پایان داد.

تنظیم: هومن بهلولی