تبیان، دستیار زندگی
از میان معجزات و خارق عاداتى كه از پیامبر اسلام (صلى اللَّه علیه و آله) صادر شده قرآن برترین سند زنده حقانیت او است. قرآن كتابى است فوق افكار بشر، كسى تاكنون نتوانسته كتابى همانند آن را بیاورد، این كتاب یك معجزه بزرگ آسمانى است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا پیامبران به معجزه نیاز دارند؟


از میان معجزات و خارق عاداتى كه از پیامبر اسلام (صلى اللَّه علیه و آله) صادر شده قرآن برترین سند زنده حقانیت او است.

قرآن كتابى است فوق افكار بشر، كسى تاكنون نتوانسته كتابى همانند آن را بیاورد، این كتاب یك معجزه بزرگ آسمانى است.

علت اینكه قرآن به عنوان سند زنده حقانیت پیامبر اسلام (صلى اللَّه علیه و آله) و معجزه بزرگ او از میان تمام معجزاتش برگزیده شده این است كه قرآن معجزه‏اى است" گویا"،" جاودانى"،" جهانى"، و" روحانى".


قرآن حکیم

قرآن معجزه جاویدان‏

وَ إِنْ كُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِینَ (بقره23)

و اگر در آنچه بر بنده‏ى خود (از قرآن) نازل كرده‏ایم، شكّ دارید، اگر راست مى‏گویید (لااقل) یك سوره همانند آن را بیاورید و گواهان خود را غیر از خداوند بر این كار دعوت كنید.

این آیه، معجزه بودن قرآن را مطرح مى‏كند. پیامبران، یك دعوت دارند كه هدایت به سوى خداست و با استدلال و موعظه انجام مى‏دهند و یك ادّعا دارند كه از سوى خدا براى هدایت مردم آمده‏اند و براى آن معجزه مى‏آورند. پس معجزه براى اثبات ادّعاى پیامبر است، نه دعوت او. (مخفى نماند معجزه به معناى نادیده نگرفتن نظام علّت و معلول نیست، بلكه معجزه نیز علّت دارد، ولى علّت آن یا اراده الهى است، یا عواملى كه خداوند علّت بودن آن را براى مردم مخفى نموده است.)

چرا پیامبران به معجزه نیاز دارند؟

مى‏دانیم كه منصب نبوت و پیامبرى بزرگترین منصبى است كه به عده‏اى از پاكان عطا شده است، زیرا مناصب و مقام هاى دیگر معمولا حاكم بر جسم افراد است، ولى منصب نبوت منصبى است كه بر جان و دل جامعه‏ها حكومت مى‏كنند، لذا به همان نسبت كه ارج بیشترى دارد مدعیان كاذب و افراد شیاد بیشترى، این منصب را به خود مى‏بندند، و از آن سوء استفاده مى‏كنند.

پیامبرى كه داراى معجزه است لازم است مردم را به" مقابله به مثل" دعوت كند، او باید علامت و نشانه درستى گفتار خود را معجزه خویش معرفى نماید تا اگر دیگران مى‏توانند همانند آن را بیاورند، این كار را در اصطلاح" تحدى" گویند

در اینجا مردم مى‏بایست یا ادعاى هر مدعى را بپذیرند، و یا دعوت همه را رد كنند، اگر همه را بپذیرند، پیدا است چه هرج و مرجى به وجود مى‏آید، و دین خدا به چه صورت جلوه خواهد كرد، و اگر هیچكدام را نپذیرند آن هم نتیجه‏اش گمراهى و عقب‏ماندگى است.

بنابراین همان دلیلى كه اصل بعثت پیامبران را الزامى مى‏شمارد مى‏گوید پیامبران راستین مى‏بایست نشانه‏اى همراه داشته باشند كه علامت امتیاز آنان از مدعیان دروغین، و سند حقانیت آنها باشد.

روى این اصل لازم است هر پیامبرى، معجزه‏اى بیاورد كه گواه صدق رسالتش گردد و همانطور كه از لفظ "معجزه" پیدا است، باید پیامبر(صلى اللَّه علیه و آله)  قدرت بر انجام اعمال خارق‏العاده‏اى داشته باشد كه دیگران از انجام آن "عاجز" باشند.

پیامبرى كه داراى معجزه است لازم است مردم را به "مقابله به مثل" دعوت كند، او باید علامت و نشانه درستى گفتار خود را معجزه خویش معرفى نماید تا اگر دیگران مى‏توانند همانند آن را بیاورند، این كار را در اصطلاح "تحدى" گویند.

خداوند در قرآن، بارها مخالفان اسلام را دعوت به مبارزه كرده است، كه اگر شما این كتاب را از سوى خدا نمى‏دانید و ساخته و پرداخته دست بشر مى‏دانید، بجاى این همه جنگ و مبارزه، كتابى مثل قرآن بیاورید تا صداى اسلام خاموش شود! خداوند براى اثبات حقّانیت پیامبر و كتاب خود، از یك سو مخالفان را تحریك و از سوى دیگر به آنان تخفیف داده است.

قرآن

قرآن در كدام آیات خود دعوت به مقابله كرده است؟

قرآن در چند سوره دعوت به مقابله به مثل نموده است از جمله:

1- در سوره اسراء آیه 88 مى‏خوانیم:«قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى‏ أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیرا ً:" بگو اگر تمام جن و انس اجتماع كنند تا كتابى همانند قرآن بیاورند، نمى‏توانند، اگر چه نهایت همفكرى و همكارى را به خرج دهند".

2- در سوره هود در آیات 13 و 14 مى‏خوانیم: «أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَیاتٍ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِینَ فَإِلَّمْ یَسْتَجِیبُوا لَكُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ ...

"مى‏گویند این آیات را به خدا افترا بسته (و ساختگى است) بگو اگر راست مى‏گوئید شما هم ده سوره ساختگى همانند آن بیاورید، و غیر از خدا هر كسى را مى‏توانید به كمك خود دعوت كنید، و اگر این دعوت را اجابت نكردند بدانید این آیات از طرف خدا است ...

3- در سوره یونس در آیه 38 چنین آمده است: «أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِینَ»:

"مى‏گویند بر خدا افترا بسته، بگو سوره‏اى همانند آن بیاورید و هر كس غیر از خدا را مى‏توانید به یارى طلبید، اگر راست مى‏گوئید

4- آیه مورد بحث (23 سوره بقره).

همانطور كه ملاحظه مى‏شود قرآن با صراحت و قاطعیت بى‏نظیرى دعوت به مبارزه كرده، صراحت و قاطعیتى كه نشانه زنده حقانیت است.

قرآن با بیان بسیار قاطع و صریح تمام جهانیان و كلیه كسانى را كه در پیوند آن با مبدء جهان آفرینش تردید داشتند دعوت به مقابله به مثل كرده است، نه تنها دعوت كرده بلكه آنها را تشویق و تحریك به مبارزه نیز نموده است و كلماتى در این آیات به كار برده كه به اصطلاح "به غیرت آنها برخورد نماید" این كلمات عبارتند از:

إِنْ كُنْتُمْ صادِقِینَ: "اگر راست مى‏گوئید".

فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَیاتٍ: "ده سوره ساختگى مثل آن بیاورید".

قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ ... إِنْ كُنْتُمْ صادِقِینَ: "اگر راست مى‏گوئید یك سوره ساختگى بیاورید".

وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ: "غیر از خدا از هر كس مى‏خواهید دعوت كنید".

قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ: "اگر همه جهانیان دست به دست هم بدهند ...".

لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ: "نمى‏توانند مثل آن را بیاورند ..."

فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ: "از آتشى بترسند كه هیزم آن بدنهاى مردم (گنهكار) و سنگها است.

فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا: "اگر مثل آن را نیاوردید، و هرگز نخواهید توانست ...".

با این تحریك ها و تشویق ها، و با اینكه می دانیم این مبارزه تنها یك مبارزه ادبى یا مذهبى نبود بلكه یك مبارزه "سیاسى" "اقتصادى" و "اجتماعى" بود، مبارزه‏اى بود كه همه چیز حتى"موجودیت" آنها در گرو آن بود، و بعبارت دیگر: یك مبارزه حیاتى محسوب مى‏شد كه مسیر و سرنوشت زندگى و مرگ آنها را روشن مى‏ساخت اگر پیروز مى‏شدند همه چیز داشتند، و اگر مغلوب مى‏شدند، باید از همه چیز خود دست بشویند.

دین جاوید، معجزه‏ى جاوید مى‏خواهد تا هر انسانى در هر زمان و مكانى، اگر دچار تردید و شكّ شد، بتواند خود آزمایش كند. «فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ»

با این حال اگر مى‏بینیم آنها در مقابل قرآن زانو زده‏اند و نتوانستند همانند آن را بیاورند. معجزه بودن قرآن روشن تر مى‏شود.

قابل توجه اینكه این آیات منحصر به زمان و مكان خاصى نیست و تمام جهانیان و مراكز علمى دنیا را به سوى این مبارزه دعوت مى‏كند و هیچگونه استثنایى در آن وجود ندارد و هم اكنون نیز به تحدى خود ادامه مى‏دهد.

قرآن معجزه جاودانى پیامبر اسلام(صلى اللَّه علیه و آله)

از میان معجزات و خارق عاداتى كه از پیامبر اسلام ص صادر شده قرآن برترین سند زنده حقانیت او است.

قرآن كتابى است فوق افكار بشر، كسى تا كنون نتوانسته كتابى همانند آن را بیاورد، این كتاب یك معجزه بزرگ آسمانى است.

علت اینكه قرآن به عنوان سند زنده حقانیت پیامبر اسلام ص و معجزه بزرگ او از میان تمام معجزاتش برگزیده شده این است كه قرآن معجزه‏اى است "گویا"، "جاودانى"،"جهانى"، و "روحانى".

پیام‏های آیه:

1ـ  باید از فكر و دل افراد شكّ زدایى صورت گیرد مخصوصاً در مسائل اعتقادى «إِنْ كُنْتُمْ فِی رَیْبٍ»

2ـ شرط دریافت وحى، بندگى خداست «نَزَّلْنا عَلى‏ عَبْدِنا»

3ـ قرآن، كتاب استدلال و احتجاج است و راهى براى وسوسه و شكّ باقى نمى‏گذارد. «فَأْتُوا بِسُورَةٍ»

4ـ انبیا باید معجزه داشته باشند و قرآن معجزه‏ى رسول اكرم صلى اللَّه علیه و آله است. «فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ»

5ـ دین جاوید، معجزه‏ى جاوید مى‏خواهد تا هر انسانى در هر زمان و مكانى، اگر دچار تردید و شكّ شد، بتواند خود آزمایش كند. «فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ»

6ـ بر حقّانیت قرآن به قدرى یقین داریم كه اگر مخالفان، یك سوره مثل قرآن نیز آوردند به جاى تمام قرآن مى‏پذیریم. «بِسُورَةٍ»

بهترین قاضى و داور، و جدان است. خداوند و جدان مخالفان را داور قرار داده است. «وَ ادْعُوا شُهَداءَكُمْ»

آمنه اسفندیاری

بخش قرآن تبیان


منابع:

1-  تفسیر نور ج1

2-  تفسیر نمونه ج1