تبیان، دستیار زندگی
اخلاق بعد از دینداری مهمترین چیزی است که باید هنگام انتخاب همسر به آن توجه کنید، زیرا یکی از مهمترین اصول موفقیت زن و مرد در زندگی مشترک توجه به مـسـائل عـاطـفـى یکدیگر است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همسر خوش اخلاق من!


اخلاق بعد از دینداری مهمترین چیزی است که باید هنگام انتخاب همسر به آن توجه کنید، زیرا یکی از مهمترین اصول موفقیت زن و مرد در زندگی مشترک توجه به مـسـائل عـاطـفـى یکدیگر است. این امر نیز حاصل نمی شود مگر با خوش اخلاق و مهرورزی به همسر و فرزندان. اما اگر هر دو نفر (زن و مرد) یا یکی از آنها بد اخلاق باشند، این اصل مهم کم کم در زندگی شان گم شده و زندگی رنگ و بوی تاریکی، تلخی و جدایی به خود می گیرد.

همسر خوش اخلاق من!

پیامبر گرامی اسلام (صلی ‌الله‌ علیه‌ و آله) در این رابطه می فرمایند: «با کسى که اخلاق و دینش مورد پسند باشد، ازدواج کنید. اگر چنین نکنید، فتنه و فساد بزرگى در زمین به وجود خواهد آمد». (وسائل الشیعه، ج‏14، ص 51.)

و در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) می خوانیم: هر شخصی در میان خانه و خانواده خویش به سه خصلت نیازمند است و اگر در سرشتش هم نباشد باید خود را بدان مکلف سازد: معاشرت نیکو (خوش اخلاقی)، گشاده دستی حساب شده و غیرت ورزی در حفظ ناموس. (تحف العقول، ص 322)

گاه برخی از ما جوانان گمان می کنیم که  فرد مقابلی که برای ازدواج یافته ایم با اینکه خیلی به خوش اخلاقی شهره نیست اما ویژگی های خوب دیگری چون ایمان، تناسبات لازم و ... دارد که به واسطه وجود آنها می توان از این یک بدی چشم پوشید.

اما توجه به این امر بسیار مهم است که اخلاق باید پس از ایمان از مهمترین ویژگی های افراد برای ازدواج محسوب شود زیرا اگر همسری بد اخلاق باشد:

- مهر و محبت میان زن و مرد از بین می رود،  غم، اندوه و كدورت حاصل می گردد و طراوت و شادابى زندگی را از بین می برد.

امیرالمومنین علی (علیه السلام) می فرمایند: هرکس بد اخلاق باشد، خانواده اش از او ناراحت و ملول می شود.  ) بحارالانوار، ج 75، ص 53.)

-یکی از مهمترین اهداف ازدواج به آرامش رسیدن مرد و زن است. اما اگر همسر بداخلاق باشد،  نه تنها آرامش و صفایی در محیط خانه و خانواده  ایجاد نمی شود بلکه ترس و دلهره بسیار از همسر و ناآرامی جای آن را می گیرد.

-  بداخلاقی دوستان را کم کرده و بر دشمنان می افزاید. در واقع چنین افرادی به دلیل بدخلقی همه دوستان و آشنایان را از خود دل زده و دور کرده و به جای مهر و محبت بذر نفرت، کینه و دشمنی در دل آنها می کارد.

امام علی (علیه السلام) در این رابطه نیز می فرمایند: هر کس درشت خوی باشد، دور و برش خالی گردیده و کسی در کنار او نمی ماند. ) غررالحکم، ص 264.)

- زنـدگـى مشترك، فراز و نشیب هاى بسیاری دارد كه افراد برای رویارویی و غلبه بر آنها نیازمند روحـیـه اى بالا و اخـلاقـى پسندیده هستند. زن و مرد اگر از این مزیّت بهره اى نداشته باشند، نـمـى تـوانند با تفاهم و همكارى متقابل، بر مشكلات زندگى چیره شده و بار سنگین آن را به مقصد برسانند.

-اصـلاح صـفـات اخلاقی نـاپـسندی چون لجاجت و یکدندگى، تکبر، بى‌ادبی و... ـ در صورت ریشه دار بودن ـ نیازمند تلاشی طاقت فـرسـا و زمـانـى طـولانـى است. پس افراد باید از همان ابتدا به صفات اخلاقى فرد مقابل توجّه نمایند، تا براساس آن بتوانند همسرى خوب و شایسته انتخاب کرده و به زندگى سعادتمندا‌نه اى دست یابند.

البته آنچه در راستای صفات خوب و پسندیده اخلاقی شایان توجه است این است که این صفات در افراد متفاوت دارای شدت و ضعف است. یعنی ممکن است برای کسی بدترین صفت اخلاقی دروغ گویی باشد در حالیکه برای دیگری دروغ گویی صفت خیلی مذمومی هم نیست. لذا هر فردی باید متناسب با تعاریف و اعتقادات خود از این مفاهیمِ اخلاقی، همسری شایسته انتخاب کند تا مبادا تفاوت در این امور باعث ایجاد برخی اختلافات در زندگی مشترک شود.

اکرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.