تبیان، دستیار زندگی
ریزش مو به حالتی گفته می‌شود كه در آن موهای سر به میزان غیرطبیعی شروع به ریختن می‌كنند و این روند ادامه دارد تا جایی كه قسمتی از موهای سر یا تمام آنها به طور كامل می‌ریزند و منجر به تاسی می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه‌های غلطی که ریزش مو را بیشتر می‌کنند!

ریزش مو


ریزش مو به حالتی گفته می‌شود كه در آن موهای سر به میزان غیرطبیعی شروع به ریختن می‌كنند و این روند ادامه دارد تا جایی كه قسمتی از موهای سر یا تمام آنها به طور كامل می‌ریزند و منجر به تاسی می‌شود.


در حالت طبیعی در ازای موهایی كه از روی سر می‌افتند، به طور مداوم تارهای جدیدِ مو جایگزین می‌شوند؛ اما اگر موهای جدید، جایگزین تار موهای از‌دست‌رفته نشوند، ‌تاسی سر گسترش پیدا می‌كند. بر اساس نوع و عامل ریزش مو، انواع مشختلفی از تاسی بروز می‌كند. اگر با وجود مطالعه مقالات مختلف و راه‌‌حل‌های گوناگون، هنوز نگران ریزش غیرطبیعی

موهایتان هستید، این نكات مهم و تأثیرگذار را بخوانید و در پروسه كنترل ریزش مو مد نظر قرار دهید.

شایع‌ترین نوع ریزش مو

سایت "هلت می آپ" نوشته كه، شایع‌ترین نوع ریزش مو حالتی است كه با عنوان «تاسی الگوی مردانه» یا «تاسی الگوی زنانه» شناخته شده است. این نوع ریزش مو دائمی است و درمانی برای آن وجود ندارد؛ چون ژنتیك و وراثت عامل بروز آن است.

انواع قابل درمان ریزش مو

سایر انواع ریزش مو اغلب موقتی هستند و ممكن است علامت یك بیماری جدی،‌ عفونت پوستی، استرس، استفاده از داروهای خاص یا بیماری‌های تیروئیدی باشند. در این حالت وقتی عامل ریزش مو شناخته و درمان شود، ریزش مو كاهش یافته یا حتی متوقف می‌شود. برای كنترل ریزش مو، دو روش متداول وجود دارد كه شامل درمان‌های غیر جراحی و درمان‌های جراحی هستند.

روش‌های درمان ریزش مو

ریزش مو

امروزه داروهای غیرنسخه‌ای گوناگونی برای جلوگیری از ریزش مو موجود هستند: شامل قرص‌ها، روغن‌های مو و یا سایر اشكال دارویی كه تولیدكنندگانِ آنها ادعا می‌كنند برای درمان ریزش مو مفید هستند. اما به این داروها اطمینانی نیست؛ چون مادامی كه از آنها استفاده كنید، ریزش مو متوقف می‌شود. اما به محض این كه آنها را كنار بگذارید، دوباره مشكل‌تان از سر گرفته می‌شود. به علاوه، این داروها و مكمل‌ها عوارض جانبی جدی می‌توانند بر جای بگذارند. در برخی موارد به پوست سر كورتیزون تزریق می‌شود كه ممكن است به توقف ریزش مو كمك كند؛ اما روش بسیار كندی است و در افراد مختلف تأثیر متفاوتی دارد. در تاسی الگوی زنانه همچنین از تحریك‌كننده‌های هورمونی استفاده می‌شود.

درمان‌های جراحی نیز در مواردی به كار گرفته می‌شوند كه ریزش مو واقعا موجب نگرانی فرد شود، تا جایی كه بیمار راضی شود برای درمان زیر تیغ جراحی برود. در این حالت، گزینه‌های درمانی شامل پیوند پیاز مو است. این روش‌ها، گران‌قیمت و دردناك هستند؛ اما نتایج آن ظرف هشت تا ده هفته پس از جراحی مشاهده می‌شود. البته در این روش‌ها خطر بروز زخم و عفونت نیز وجود دارد. در هر صورت اگر تصور می‌كنید كه مقدار زیادی از موهایتان می‌ریزد، قبل از هر اقدامی با یك پزشك متخصص مشورت كنید.

منبع : ایسنا


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: rohi1346