تبیان، دستیار زندگی
اگر به موقعیت انتخاب و ازدواج رسیده اید، فکر می کنید چه کسی برای انتخاب شدن مناسب است؟ کسی که واجد تمام ملاک و معیارها باشد؟ کسی که خانواده تایید می کند؟ کسی که عاشق او می شوید؟ کسی که مورد قبول اجتماع است؟ یا اصلا همه این ها؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه کسی برای ازدواج مناسب است؟


اگر به موقعیت انتخاب و ازدواج رسیده اید، فکر می کنید چه کسی برای انتخاب شدن مناسب است؟ کسی که واجد تمام ملاک و معیارها باشد؟ کسی که خانواده تایید می کند؟ کسی که عاشق او می شوید؟ کسی که مورد قبول اجتماع است؟ یا اصلا همه این ها؟

چه کسی برای ازدواج مناسب است؟

همین اول کار بگوییم که انتخاب کسی که صد در صد مورد تایید خانواده، اجتماع، دوست و آشنا و خود شما باشد غیرممکن است. به هر حال صرف نظر از سلایق متفاوت، هیچ کس کامل نیست و نمی توانید انتظار داشته باشید همسر آینده شما انتظارات همه را براورده کند. اما حداقل کاری که می توانید بکنید این است که همسری انتخاب کنید که در درجه اول حداکثر انتظارات شما را براورده کند و در مورد تایید خانواده تان هم باشد.

بنابراین برای انتخاب چنین شخصی به این نکات توجه کنید

- همسر شما باید هم کفو شما باشد. یعنی چه؟ یعنی درست مثل پیراهنی که سایز شماست، اندازه شخصیت شما باشد و نه برایتان کوچکتر باشد نه به تنتان زار بزند.

- کفو بودن به معنای مثل و شبیه بودن نیست، بلکه به معنای متناسب بودن است که گاهی این تناسب در شبیه بودن معنا پیدا می کند، گاهی در هم جهت بودن و گاهی در مکمل بودن.  کفو و همتای شما کسی است که دارای خصوصیات و معیارهایی باشد که با او احساس آرامش می کنید.

- کفویت و برابری شامل هماهنگی دینی و ایمانی، فکری و فرهنگی، اخلاقی، جسمی و جنسی، زیبایی، مالی و خانوادگی، سیاسی، اجتماعی، روحی، روانی و هماهنگی در آینده (اهداف آینده) است.

- وقتی ملاک و معیارهایتان مشخص شد، باید بدانید که بهترین انتخاب برای شما کسی است که همتا و کفو حقیقی شما باشد. کفویت به معنای شباهت صد در صدی در همه معیارها نیست؛ بلکه آنچه مهم به نظر می رسد همتایی در معیارهای اصلی و حیاتی است.

- مؤمن کفو مؤمن است. در احادیث، تکیه اصلی بر عامل ایمان و پاکدامنی به عنوان «کفویت» است و در مردان عامل تأمین نفقه نیز مورد لحاظ قرار گرفته است.

- مهم ترین و اصلی ترین مسأله در کفویت ایمان است. زیرا اولاً شخص با ایمان به علت ارتباط قلبی با خدا و برخورداری از یک نیروی کنترل کننده درونی، فردی قابل اعتماد است. ثانیاً افراد با ایمان به علت اینکه از نظام اعتقادی و ارزشی واحدی پیروی می کنند، دارای بینش ها، گرایش ها و سلیقه های کم و بیش یکسانی هستند؛ از این رو در زندگی مشترک، تناسب فکری و روحی زیادی با هم دارند.

باید بدانید که بهترین انتخاب برای شما کسی است که همتا و کفو حقیقی شما باشد. کفویت به معنای شباهت صد در صدی در همه معیارها نیست؛ بلکه آنچه مهم به نظر می رسد همتایی در معیارهای اصلی و حیاتی است

کفویت خانوادگی

- ازدواج تنها پیوند دو نفر نیست بلکه ازدواج وصلت خانواده ها نیز هست. بنابراین بر همسانی و همتایی فکری، روحی، فرهنگی، اقتصادی، ایمانی و ... خانواده ها توجه ویژه ای داشته باشید.

- گاهی رفتاری که در یک خانواده طبق فرهنگشان معمولی و عادی است، در خانواده ای دیگر رفتاری توهین آمیز و زشت تلقی می شود؛ پس از هماهنگی فرهنگی خانواده ها غافل نباشید چرا که غفلت از این مساله مشکلات بزرگی را به بار می آورد.

- هر چند فرهنگ جامعه ما جنبه دینی قوی دارد ولی متأسفانه آنقدر که تحت تاثیر فرهنگ عام جامعه هستیم از دین خود تاثیر نمی گیریم. بنابراین لازم است تا در بررسی کفویت تنها به صرف مسلمان بودن فقط بر جنبه های دینی تاکید نکنید و نقش عواملی مثل (فرهنگ، اقتصاد و ...) را در گزینش همسر نادیده نگیرید.

- عدم توجه به همسانی اقتصادی خانواده های طرفین در ازدواج از همان ابتدا تحقیر، مقایسه وضع خود با طرف مقابل، فخرفروشی، منت گذاری و ... را به همراه دارد که همگی پایه های محبت و احترام متقابل را سست می کنند.

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از : مجموعه کتاب های آیینه و شمعدان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.