تبیان، دستیار زندگی
مسلما تعریف همسر خوب برای هر کسی فرق می کند اما اگر مایلید توصیه های ائمه و اهل بیت را در این باره بدانید، خواندن این مطلب را به شما توصیه می کنیم
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زن خوب چه کسی است؟


مسلما تعریف همسر خوب برای هر کسی فرق می کند اما اگر مایلید توصیه های ائمه و اهل بیت علیهم السلام را در این باره بدانید، خواندن این مطلب را به شما توصیه می کنیم.

زن خوب چه کسی است؟

از نگاه ائمه، زنان باید دارای خصوصیاتی باشند که زندگی با آنها را آرام تر، لذتبخش تر و شیرین تر می کند.

حضرت علی (ع) در این باره فرمودند: بهترین زنان شما پنج طایفه اند، سهل گیر، نرم خو، رام، زنی که چون شوهر خشمگین شود نیارامد تا رضایت او را فراهم کند و بالاخره زنی که در غیاب شوهر حیثیت او را نگه دارد.

پیغمبر (ص) در این باره می فرمایند: بهترین زنان شما زنی است که بچه آور، مهربان، پاکدامن، نزد فامیلش عزیز و محترم و در مقابل شوهر متواضع و فروتن باشد، برای شوهر زینت کند و نسبت به دیگران موقّر و بی اعتنا باشد، حرف شوهر را بشنود، فرمانش را گردن نهد، در خلوت در اختیار وی باشد ولی مثل مردان مبتذل نباشد.

نقل است که شخصى خدمت رسول خدا عرض کرد: همسرى دارم که به هنگام ورود به خانه به استقبالم مى ‏آید و به هنگام خروج ‏بدرقه ‏ام می کند. هنگامى که مرا اندوهناک یافت در تسلیت من می گوید : اگردرباره رزق و روزى مى ‏اندیشى غصه نخور که خدا ضامن روزى است و اگر در امور آخرت مى ‏اندیشى خدا اندیشه و اهتمام ترا زیاده گرداند. پس ‏رسول خدا فرمود: خداى را در این جهان عمال و کارگزارانى است و این ‏زن از عمال خدا می باشد، چنین همسرى نصف اجر یک شهید را خواهدداشت.

اما خصوصیات دیگری که ائمه اطهار علیهم السلام برای زن در نظر می گیرند از این قرار است

ایمان

امام صادق (ع) فرمودند: اگر کسی زنی را به خاطر زیبایی و یا مال و ثروتش بگیرد، خداوند او را به همان وا می گذارد، اما اگر برای دین (و ایمان) با او ازدواج کند، از جمال و مال نیز بهره مند می گردد.

این سخن امام موید این نکته است که معمولا در درازمدت و پس از فروکش کردن احساسات تند اولیه، اخلاق، حیا، ایمان و معرفت و عفت زن است که به او زیبایی می بخشد نه صورت ظاهری وی.

به یاد داشته باشید که ملاک زیبایی باید مورد بررسی متعادل قرار بگیرد. هرگز نگویید زیبایی و ظاهر اصلاً مهم نیست زیرا ظاهر موجه زن (مرد) موجب حفظ همسر از آلودگی ها و انحرافات می شود.

عفّت و پاکدامنی

امام علی (ع) فرمودند: «زکات زیبایی پاکدامنی است.»

زن خوب چه کسی است؟

آراستگی و زینت داشتن در مقابل شوهر

امام باقر (ع) فرمودند: بر زن لازم است خودش را خوشبو کند، بهترین لباس هایش را بپوشد، به بهترین وجه زینت کند و با چنین وضعی صبح و شب با شوهرش ملاقات کند.

با این حال ظواهر هیچ وقت نباید هیچ وقت جای باطن را بگیرد. چنانچه پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: نباید حُسن صورت زن را بر حُسن دیندارى او برگزید.

عیب پوشی

حضرت علی (ع) می فرمایند: همسر شایسته چون لباس (عیب پوش) است. «هُنَّ لِباسٌ لَکم و انتم لِباسٌ لَهُنَّ» زن شایسته همانند لباس که زشتی ها و عیوب بدن را می پوشاند، پوشاننده عیوب همسر می باشد و از این طریق به وی در رفع آن ها کمک کرده و آبرو و حیثیت شوهر را حفظ می نماید.

خانواده خوب

پیامبر اکرم(ص): با خانواده خوب و شایسته وصلت كنید؛ زیرا خون اثر دارد.

و در جایی دیگر می فرمایند: براى نطفه‏هاى خود گزینش كنید؛ زیرا زنان بچه‏هایى همانند برادران و خواهران خود به دنیا مى‏آورند.

فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.