تبیان، دستیار زندگی
معتبر ادبی ارنج رمان هایی از کارول شیلدز، زادی اسمیت و دوناتارت در صدر فهرست نامزدهای جایزه ی معتبر ادبی ارنج 2003 قرار گرفتند.  شیلدز که پیش از این جایزه ادبی ارنج 1998 را برای رمان "مگر" از آن خود کرده بود، ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی کاندیداهای جایزه معتبر ادبی ارنج

رمان هایی از کارول شیلدز، زادی اسمیت و دوناتارت در صدر فهرست نامزدهای جایزه ی معتبر ادبی ارنج 2003 قرار گرفتند.

شیلدز که پیش از این جایزه ادبی ارنج 1998 را برای رمان "مگر" از آن خود کرده بود، امسال نیز به این فهرست راه یافت، در حال که دومین رمان نویسنده محبوب انگلیس  زادی اسمیت  تحت عنوان "مرد اتوگراف" در کنار پر فروش ترین رمان دونا تارت به نام "دوست کوچک" برای کسب جایزه ی نهایی رقابت خواهند کرد. از دیگر نامزدهای امسال "ادنا اوبرین" است که کتابی از او به نام "در جنگل" به خاطر پرداختن به یک پرونده ی قتل واقعی که هشت  سال قبل در ایرلند به وقوع پیوسته بود، مورد انتقاد شدید قرار گرفت و همچنین "آلیس سبالد" خالق رمان پرفروش "استخوانهای دوست داشتنی" درباره قتل دختری نوجوان که همچنان در صدر فهرست پرفروش ترین آثار داستانی روز است، به فهرست نامزدهای ارنج امسال راه یافته است.

برپایه این گزارش، ریاست هیات داوران امسال را نویسنده ای به نام "اهداف سوئیف" بر عهده خواهد داشت که نامزد جایزه ی داستان مستقل خارجی 2003 شده است. گفتنی است جایزه ی سی هزار پوندی ارنج از سال 1996 با حمایت گروهی از روزنامه نگاران، نویسندگان و ناشران هر ساله به بهترین اثر داستانی نگاشته شده به قلم یک نویسنده زن اهدا می شود و فهرست نامزدهای نهایی پیش از اعلام برنده قطعی در تاریخ سوم ژوئن به شش زن نویسنده محدود می شود. سال گذشته  "آن پچت" بارمان "بل کانتو" این جایزه معتبر ادبی را به خود اختصاص  داد.

انتقاد از عدم رعایت اصول در نقاشی دیواری

حسین یاقوتی بر این اعتقاد است که ما با تاثیرپذیری از انقلاب مکزیک، سعی کردیم باورهای ایدئولوژیک انقلاب را در عرصه ی نقاشی بر دیوار عرضه کنیم .

وی افزود: ما تاریخ روشنی در زمینه نقاشی دیواری نداشتیم و این شکل و شیوه حاضر، متعلق به فرهنگ ما نیست.

او با ضروری دانستن هماهنگی و همخوانی موضوع و سوژه ی انتخابی با جغرافیای محل اجرای کار عنوان کرد: معمولاً این اصول در اجرای آثار نقاشی دیواری رعایت نمی شود.

یاقوتی در عین حال گفت: برای بعضی از کارهایی که در بزرگراه ها کار شده، حرمت قائلم. چرا که صادقانه کار شده اند؛ بنابراین بر مخاطب تأثیرگذارهستند. چشم منصف و بی غرض می بیند که این آثار قابلیت نگهداری دارند؛ هر چند ممکن است به لحاظ ساختاری ایرادی هم به آنها وارد باشد.

وی بر این اعتقاد است که شاید اگر جنگ تحمیلی نبود، این تعداد نقاشی دیواری را نمی داشتیم. چرا که غالب این ها مشخصاً مربوط به جنگ هستند.

او در ادامه از تلاش برخی که سعی می کنند محتوای دیگری نیز بر نقاشی دیواری تحمیل کنند، یاد کرد و با ذکر یک مثال بیان کرد: اجرای ده در ده متری کاری چون یک اثر مینیاتور، ضربه زدن به نقاشی دیواری است؛ چرا که مینیاتور، ماهیت نقاشی دیواری را ندارد.