تبیان، دستیار زندگی
جهان پر از راز و رمزهای مختلفی است که بشر هنوز به آن ها دست نیافته است. میل به شناخت ناشناخته ها انسان را وادار می کند تا به مناطقی که به آن ها دسترسی ندارد نظر اندازد و از طریق تجاربی که تا کنون به دست آورده است حدس و گمان هایی درباره آن ها ارائه کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این عکس کجای عالم است!


جهان پر از راز و رمزهای مختلفی است که بشر هنوز به آن ها دست نیافته است. میل به شناخت ناشناخته ها انسان را وادار می کند تا به مناطقی که به آن ها دسترسی ندارد نظر اندازد و از طریق تجاربی که تا کنون به دست آورده است حدس و گمان هایی درباره آن ها ارائه کند.

خیال و علم؛ گرچه در نگاه اول این دو از هم جدا هستند اما مانند دو بال پرنده در طول تاریخ توانسته اند انسان را تا جایگاهی که اکنون در آن قرار دارد به پیش ببرند و به پیش خواهند برد. گاهی اوقات علم در مقابل خیال سرکشی کرده و بعضی مواقع این خیال بوده است که بر علم چیره گشته. اما شکوفایی هر دو زمانی اتفاق افتاده است که در کنار یکدیگر بودند و با هم حرکت کرده اند.

حال شما نیز قوه تخیلتان را به پرواز دربیاورید و به دو تصویر پیش رو با دقت نگاه کنید:

این عکس کجای عالم است!

این عکس کجای عالم است!

به نظر شما دو تصویر بالا مربوط به چه چیزی یا چه مکانی هستند؟ آیا می توانید حدس بزنید که نخستین عکس چه چیزی را نمایش می دهد؟ نظرتان درباره دومین عکس چیست؟ لطفا قبل از خواندن شرح کامل تصاویر، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم!

فراموش نکنید که درست یا غلط بودن حدس های شما مهم نیست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روی خالق این زیبایی هاست.

تصویر اول: رگه‌ی غیرعادی سنگ رسوبی در مریخ

این عکس کجای عالم است!

چه چیزی این رگه‌ی غیر عادی سنگی را روی مریخ به وجود آورده است؟ فرضیه‌ی پیش‌رو این است كه این لایه‌ی نازك سنگی  كه « Homestake » خوانده می‌شود از جریان ماده‌ای مایع به‌جا مانده است مانند بیشتر رگه‌های معدنی كه روی زمین هم وجود دارند و گزینه‌‌ی ممكن برای مایع جاری، آب است. پس این رگه‌ی معدنی سرشار از كلسیم و سولفور، آخرین مدرك از احتمالات رو به رشدی است كه می‌گوید بخشی از مریخ در گذشته آب داشته است. این مدارك این فرضیه‌ را كه مریخ یك بار شرایط میزبانی حیات را داشته است افزایش می‌دهد. تصویر بالا چشم‌اندازی در نزدیكی لبه‌ی غربی دهانه‌ی برخوردی ایندیور است كه مریخ‌نورد فرصت،كه اكنون هم در حال كاوش روی مریخ است، آن را گرفته است. تصویر كوچك‌تر نمای نزدیك رگه معدنی كه به تازگی كشف شده است را نشان می‌دهد.

آزمایشگاه علمی مریخ نیز که به اختصار MSL نامیده می شود چند هفته پیش با موفقیت به سمت مریخ پرتاب شد تا در طی ماموریتش، خودرویی به نام کنجکاوی را بر روی سطح سیاره جهت کنکاش آن فرود بیاورد. مریخ نورد کنجکاوی بیش از 5 برابر مریخ نوردهای پیشین روح و فرصت وزن دارد و بیشتر از 10 برابر آن ها ابزارآلات علمی حمل می کند. انتظار می رود که نتایج به دست آمده از این ماموریت به مراتب بیشتر از مریخ نوردهای روح و فرصت باشد.

تصویر دوم:  در مجاورت سحابی مخروط

این عکس کجای عالم است!

می‌توان شکل ها و بافت‌های عجیبی را در همسایگی سحابی مخروط یافت. اشکال غیر عادی از غبار میان ستاره‌ای که به صورت پیچیده‌ای با تابش پر انرژی و گازهای داغ تابش شده توسط ستاره‌های جوان ارتباط دارد. روشن‌ترین ستاره در سمت راست تصویر بالا "S Mon"  است و منطقه‌ی زیر آن به خاطر رنگ و ساختارش به سحابی روباه مشهور شده است. پرتوها و نورهای آبی رنگی که به طور مستقیم "S Mon " را در بر گرفته است، نتیجه‌ی بازتاب نور ستاره‌ی روشن به وسیله‌ی غبارهای همسایه آن است. درخشش قرمز رنگ که کل ناحیه را در بر می‌گیرد نه تنها نتیجه‌ی بازتاب غبار است بلکه حاصل تابش گاز هیدروژن یونیزه شده به وسیله‌ی نور ستاره هم هست. "S Mon" یک قسمت از خوشه‌ی باز ستاره‌ای جوان به نام NGC 2264  است که در فاصله‌ی 2500 سال نوری در صورت فلکی تک شاخ واقع شده است. منشا سحابی راز آلود هندسی مخروط که در سمت چپ قابل مشاهده است هنوز به صورت یک راز باقی مانده است.

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع:

پایگاه ماهنامه نجوم