تبیان، دستیار زندگی
بنیان‌گذار مجسمه‌سازی مدرن ایران، كه در كانادا به‌سر می‌برد، روز دوشنبه گفت: این روزها همه‌ی فكرم مردم لبنان است. افكار زیادی به سرم زده است. از یك طرف دائم در فكر مردم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت مجسمه برای همدردی با مردم لبنان

در تدارك ساخت مجسمه‌ای برای اعلام حمایت با مردم لبنان

بنیان‌گذار مجسمه‌سازی مدرن ایران، كه در كانادا به‌سر می‌برد، روز دوشنبه گفت: این روزها همه‌ی فكرم مردم لبنان است. افكار زیادی به سرم زده است. از یك طرف دائم در فكر مردم لبنان هستم، از طرف دیگر سكوت شرم‌آور غرب.

تناولی تصریح كرد كه مطمینا كاری خواهد ساخت و به مردم لبنان تقدیم خواهد كرد.

وی با تاكید بر اینكه این همدردی‌ و نفرت‌ها را یك‌جا آوردن كار آسانی نیست، گفت كه هنوز به نتیجه‌ای كه می‌خواهد نرسیده است.

این مجسمه‌ساز باسابقه و پركار كشورمان پیش‌تر نیز مجسمه‌هایی را برای مردم ستمدیده‌ی افغانستان و زندانیان در زنجیر گوانتانامو ساخته و به آنها تقدیم كرده است.

سمپوزیم بین‌المللی ادینبروی اسكاتلند

تناولی 23 مردادماه‌ جاری - 18 آگوست 2006- با شركت در سمپوزیم بین‌المللی ادینبروی اسكاتلند، درباره‌ی عشایر ایران سخنرانی خواهد كرد.

فستیوال یادشده، در بخش‌های فیلم، سینما و ... به موضوع "هنر و جامعه" می‌پردازد و شركت‌كنندگان درباره‌ی ارتباط هنر در جوامع خودشان به سخنرانی می‌پردازند.

تناولی نیز هنر عشایر را در جامعه‌ی ایران و چرایی اهمیت نقش اجتماعی مساله را بررسی می‌كند.

برگزار كنندگان این سمپوزیوم، قرار است هم‌زمان با سخنرانی این هنرمند و پژوهش‌گر ایرانی، نمایشگاهی از كتاب‌هایش را نیز به‌نمایش بگذارند. این نمایشگاه 15 كتاب پرویز تناولی درباره‌ی عشایر را دربر می‌گیرد.

وی در این‌باره توضیح داد، دستبافت‌هایی كه برای پوشش حیوانات و تزیینات چادرهای عشایر بخشی از زندگی آنهاست كه هم جنبه‌های مصرفی دارد و هم هنرمندانه و زیباست.

حتی یك موزه‌ی عشایری نداریم

او كه سال‌هاست به بررسی پوشش‌های عشایری از زمان هخامنشیان موجود در نقش برجسسته‌های تخت جمشید، تا دوره‌های اشكانی و ساسانی و اسلامی، می‌پردازد، تصریح كرد: پوشش‌های اسب و شتر برای پادشاهان خوانین و غیره، مورد توجه و اهمیت بوده و این مساله، درباره‌ی عشایر تا زمان حال ادامه پیدا كرده و این فرهنگ به آن‌ها منتقل شده است. آثار به‌جا مانده نیز نشان‌دهنده‌ی قدرتمندی و زیبایی دستباف‌هاست كه در بسیاری از موزه‌ها و كتابخانه‌ها موجود است.

تناولی هم‌چنین درباره‌ی نتایج این بررسی، تحقیق و سخنرانی‌ها عنوان كرد كه امیدوارم كه مسوولان مملكتی خودمان به این مساله پی ببرند كه این آثار در شرف نابودی است و ما محلی برای موزه‌ی دست‌باف‌های عشایری در ایران نداریم؛ این در حالی است كه بالاترین، بهترین و باكیفیت‌ترین دستباف‌های عشایری حتا در مقابل همسایگان‌مان در ایران بافته شده است، موزه‌های دنیا از آنها بهره بردند؛ اما خودمان حتا یك موزه‌ی عشایری نداریم.

لینک :

بیانیه هنرمندان حوزه هنری در حمایت از ملت فلسطین و لبنان

ابراز همدردی بچه‌های ایران با كودكان فلسطینی و لبنانی