تبیان، دستیار زندگی
خوردن کاکائو و سویا یا خوابیدن به پشت و استفاده از عینک، بافت‌های پوستی را قوام می‌بخشد و از پیدایش چین و چروک جلوگیری می‌کند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوستی بدون چروک می‌خواهید؟ بخوانید


خوردن کاکائو و سویا یا خوابیدن به پشت و استفاده از عینک، بافت‌های پوستی را قوام می‌بخشد و از پیدایش چین و چروک جلوگیری می‌کند.

poost

هر یک از ما در طور روز کرم‌های مختلفی استفاده می‌کنیم و احتمالاً یکی از این چند کرم مختلف یک کرم ضد چروک باشد.

بشر همیشه به دنبال زیبایی است. زیرا خداوند از روح زیبای خود بر انسان دمیده و او را جویای زیبایی خلق کرده است. اما راز زیبایی در لوازم آرایشیِ گوناگون و البته آسیب رسان نیست.

آیا می‌دانید که خوردن کاکائو و سویا یا خوابیدن به پشت و استفاده از عینک، بافت‌های پوستی را قوام می‌بخشد و از پیدایش چین و چروک جلوگیری می‌کند؟

در این مقاله توصیه‌های تغذیه‌ای و چند توصیه‌ی زیبایی را برایتان آورده‌ایم. با ما همراه باشید.

کاکائو میل کنید

بر اساس پژوهشی که در سال 2006 در نشریه‌ی «روزنامه‌ی تغذیه» به چاپ رسیده است، کاکائو حاوی میزان بالایی از برخی فلاوانول‌ها است که از پوست در مقابل مضرات نور خورشید محافظت می‌کند. این فلاوانول‌ها همچنین باعث تحریک گردش خون می‌شوند و به پوست، نرمی و لطافت می‌بخشند.

ماهی مصرف کنید

ماهی آزاد و یا انواع ماهی‌های دیگر که از آب‌های سرد صید می‌شوند میل کنید. این ماهی‌ها سرشار از پروتئین‌ها می‌باشند که برای بازسازی بافت‌های پوستی ضروری‌اند. از این گذشته این نوع ماهی‌ها سرشار از اسید های چرب امگا 3 هستند که پوست را تغذیه می‌کنند و از این رو آن‌ را جوان و شاداب نگه می‌دارند.

سویا بخورید

برخی از تحقیقات انجام گرفته نشان می‌دهد که سویا می‌تواند در مقابل آسیب‌های نور خورشید از پوست محافظت کند. نتایج پژوهشی که در «روزنامه‌ی اروپایی تغذیه» به چاپ رسید حاکی از آن است که تنها بعد از 6 ماه استفاده از مکمل با پایه‌ی سویا که حاوی ویتامین‌ها، پروتئین‌های ماهی، اسانس چای و گوجه فرنگی نیز باشد، بافت‌های پوست را تقویت می‌کند.

اسیدهای آلفا هیدروکسی(AHA)

این اسیدهای طبیعی موجود در میوه‌ها، لایه‌های فوقانی سلول‌های پوستی را تمیز می‌کند و به این ترتیب باعث کاهش پیدایش چین و چروک‌ها به خصوص در اطراف چشم‌ها می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام گرفته، غلظت بالای اسیدهای آلفا هیدروکسی می‌تواند تولید کلاژن را تحریک کند.

کاکائو حاوی میزان بالایی از برخی فلاوانول‌ها است که از پوست در مقابل مضرات نور خورشید محافظت می‌کند

عینک بزنید

به گفته‌ی آکادمی درماتولوژی آمریکا، فعالیت و جنب و جوش مداوم عضلات ناحیه صورت مثل گره انداختن به ابروها و ...باعث تحریک عضلات صورت می‌شود که می‌تواند به ایجاد چین و چروک منجر شود. توصیه می‌کنیم اگر چشمانتان ضعیف است و به عینک نیاز دارید حتماً از عینک استفاده کنید و در مواقعی که در معرض نور شدید خورشید قرار می‌گیرید عینک آفتابی بزنید. این کار نه تنها مانع از جمع کردن چشم‌ها می‌شود بلکه دور چشم‌ها را از آسیب پرتوهای UV حفظ می‌کند.

مراقب صابون‌ها باشید

به عقیده‌ی متخصصین پوست دانشگاه مارلند آمریکا، آب شیر بیش از حد صورت را تمیز می‌کند. این آب محافظ چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد. این چربیِ طبیعی تا حدودی از پیدایش چین و چروک جلوگیری به عمل می‌آورد. بنابراین اگر عادت دارید در طول روز چندین بار صورتتان را با آب و صابون بشویید باید بدانید که پوستتان را در معرض پیدایش چین و چروک قرار می‌دهید.

راه حل مشکل: اگر صابونتان حاوی مواد محافظتی نباشد از ژل‌های پاک کننده‌ی مخصوص صورت استفاده کنید.

برای مقابله با چین و چروک به پشت بخوابید

مطالعات آکادمی درماتولوژی آمریکا نشان می‌دهد که در طول شب، خوابیدن در وضعیت‌های خاص باعث پیدایش چین و چروک سطحی روی پوست می‌شود که پس از بیداری نیز تا مدتی از بین نمی‌روند. بنا به گفته‌ی این آکادمی به پهلو خوابیدن، احتمال ایجاد چین و چروک در ناحیه‌ی گونه‌ها و چانه را افزایش می‌دهد و دمر خوابیدن نیز روی پیشانی چین می‌اندازد. به طور کلی توصیه می‌کنیم که به پشت بخوابید تا احتمال بروز چین و چروک را به حداقل برسانید.

چند توصیه‌ی کلی

اگر واقعاً می‌خواهید پوستتان را جوان و شاداب نگه دارید با عمل به این اصول اولیه آغاز کنید. بدون شک خودتان به این اصول واقف هستید اما یادآوری آن‌ها ضرری ندارد:

* در معرض آفتاب شدید قرار نگیرید؛ در صورتی که مجبور باشید حوالی ظهر و در نور خورشید بیرون بروید حتماً از کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی استفاده کنید.

* سیگار را ترک کنید.

* هر روز از کرم مرطوب کننده‌ای که با پوست شما سازگار است استفاده کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

تاثیر کاهش وزن بر پوست ‌و مو

دنیا دنیا زیبایی، با مواد غذایی

7 میوه و سبزی برای زیبایی پوست

غذاهایی که پوست را برنزه می‌کند

وقتی مواد غذایی بلای پوست می‌شود

این ها را بخورید تا جوش نزنید

پوستی بدون چروک با تغذیه مناسب

پوستی جوان با تغذیه ای مناسب

11 دوست پوست

به خاطر پوست‌تان آب بنوشید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.