تبیان، دستیار زندگی
خواب‌ها مى‌توانند جالب، هیجان‌انگیز، وحشتناک و یا صرفاً عجیب و غریب و غیرعادى باشند. برخی معتقدند خواب پس از فعالیت های...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حقایقی درباره خواب


خواب‌ها مى‌توانند جالب، هیجان‌انگیز، وحشتناک و یا صرفاً عجیب و غریب و غیرعادى باشند. برخی معتقدند خواب پس از فعالیت های روزانه به بدن فرصت تجدید قوا می دهد.


خواب شب

اگر نخوابیم چه اتفاقی می افتد؟

کم خوابی بر فعالیت مغز تاثیر منفی دارد. اگر شما شبی را تا صبح نخوابیده و بیدار مانده باشید، احتمالا با علائمی مانند بدخلقی، گیجی و تلوتلو خوردن، زودرنجی و تحریک پذیری و فراموشی آشنا هستید.

فقط با یک شب بیخوابی تمرکز به میزان زیادی مختل و توجه انسان نیز به گونه چشمگیری کم می شود.

در صورتی که محرومیت از خواب ادامه داشته باشد، بخشی از مغز که مسئول کنترل زبان، حافظه، برنامه ریزی و احساس زمان است، به شدت متاثر و عملا متوقف می شود.

افراد کم خواب اغلب در پاسخ به وضعیت هایی که سریع تغییر می کنند و همچنین در قضاوت منطقی، دچار مشکل هستند

واقعیت هایی درباره خواب

- شما 90 درصد خواب هایتان را فراموش می‌کنید. با 5 دقیقه پیاده روی پس از بیدار شدن از خواب، نیمی‌ از خوابتان فراموشتان می‌شود. پس از 10 دقیقه، 90 درصد آن فراموش می گردد.

- افراد کور هم خواب می‌بینند. افرادی که کور مادرزاد نیستند، مانند بقیه خواب می بینند و در خواب تصاویری مشخص در برابر دیدگان آنها ظاهر می‌گردد. افرادی که کور مادرزاد هستند، تنها در خواب حس لامسه و بویایی شان کار می کند و می توانند همان تجربه ای که در محیط عادی دارند را در خواب داشته باشند.

- ما تنها آنچه را که می دانیم خواب می بینیم. خواب‌های ما معمولا مملو از اتفاقات و چیزهای عجیب است. اما نکته جالب اینجاست که تمام این عجایب و غرایب با آنچه که ما می دانیم و می‌شناسیم درست شده اند. همچنین بر اساس تحقیقات تمامی‌ چهره‌هایی که در خواب می بینیم در طول زندگی حتما مشاهده کرده ایم، ولی شاید دیدار آنقدر کوتاه بوده که به خاطر نسپرده ایم.

- عده معدودی خواب‌های سیاه و سفید می بینند. 4 درصد افراد بینا در تمام طول عمر خود خواب‌های سیاه و سفید می بینند و بقیه یا همیشه خواب‌های رنگی می بینند و یا گاهی رنگی و گاهی سیاه و سفید خواب می بینند.

- خواب‌ها ممکن است سبب بیماری‌های روانی شوند. بر طبق تحقیقات کسانی که بیماری‌های روانی دارند، خواب‌هایی مشابه آنچه بر آنها می‌گذرد می بینند. همچنین کسانی که خواب‌های پر استرس می بینند، بیشتر در معرض بیماری‌های ناشی از استرس روانی قرار دارند.

- حیوانات هم خواب می بینند. مطالعه روی امواج مغزی حیوانات در حین خواب، نشانگر آن است که حیوانات هم مشابه انسان خواب می بینند.

- خیلی مواقع در خواب فلج می‌شویم. بدن انسان می‌تواند در خواب به طور کامل فلج شود و سپس از پس از بیداری به سرعت از این حالت بیرون بیاید.

- ممکن است در خواب مرز واقعیت و خواب گم شود. تمام‌ اتفاقات و اصوات در محیطی که خوابیده ایم ممکن است به صورتی دیگر توسط مغز تصویر شود؛ مثلا در‌ خانه خوابیده ایم و موسیقی از تلویزیون پخش می‌شود، شاید تصور کنیم که در کنسرتی بزرگ هستیم.

- خیلی چیزهایی که در آینده رخ می‌دهد را می بینیم (تعبیر خواب). یک تحقیق علمی‌ نشان داد که 30 درصد افراد به طور متوسط اعتقاد دارند آنچه در خواب دیده اند، به طور تمام و کمال، در مواقعی دیگر برای آنها رخ داده است. هنوز هیچ توجیه علمی ‌برای این موضوع پیدا نشده است.

- اگر خر و پف می کنید خواب نمی بینید. این موضوعی است که منابع بسیاری در اینترنت به آن اشاره کرده اند، اما هیچ منبع علمی موثقی‌ برای این موضوع پیدا نشده است.

زنان در برابر کم خوابی مقاوم تر از مردانند و از سوی دیگر کیفیت خواب بهتری دارند. به همین علت زنان به طور متوسط بیش از مردان عمر می کنند

بیدار شدن از خواب با بوهای مختلف

نتایج یک پژوهش نشان می دهد، زنان با استشمام بوی قهوه خیلی بیشتر احتمال دارد که از خواب بیدار شوند. در حالی که مردان ترجیح می دهند با محرکی مثل بوی غذاهای سرخ شده از رختخواب خود خارج شوند.

این مطالعه نشان می دهد که بوهای مختلف می توانند مانند محرک های تاثیرگذار، عاملی برای بیدار کردن افراد از خواب باشند.

برخی از افرادی هم که روحیه رومانتیک تری دارند تاکید می کنند که بوی گل رز در اتاقشان، آنها را به هنگام صبح از خواب بیدار می کند.

احساس ما از بوها بسیار قدرتمند است و می تواند تاثیر شگفت انگیز و فوق العاده ای روی خلق و خو و رفتارهای ما داشته باشد. برخی از بوها و رایحه های خاص می توانند ذهن و روحیه ما را شفاف تر کرده و روان ما را بیدار سازد.

تفاوت خواب زنان و مردان

- خواب‌هایی که مردان و زنان می بینند با هم تفاوت دارد. همه انسان‌ها خواب می بینند، اما آنچه زنان و مردان می بینند، هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ واکنش‌های بدن با هم تفاوت دارد.

- مردان در خواب بیشتر مردان دیگر را می بینند، اما زنان هم مردان و هم زنان دیگر را به طور مساوی در خواب می بینند.

- مردان بیشتر خواب كار روزمره، خشونت جسمی و اسلحه می بینند. زنان بیشتر خواب افراد خانواده، موضوعات عاطفی و هدف های زندگی شان را خواب می بینند.

- خواب زنان بیشتر در محیط های داخلی و پر از وسایل منزل و لباس اتفاق می افتد .

- میزان خواب عمیق شبانه در زنان 70 دقیقه است، در صورتی که مردان فقط شبی 40 دقیقه به خواب عمیق می روند.

- محققان با بررسی 25 مرد و زن 20 تا 30 ساله ، تاثیر دو ساعت کم خوابی شبانه را در آنان ارزیابی کردند. بر اساس این بررسی پس از یک هفته بی خوابی میزان نوعی ماده موسوم به TNF - آلفا در مردان افزایش می یابد، اما در زنان در حد طبیعی باقی می ماند. TNF - آلفا نوعی واسطه شیمیایی است که در ایجاد چاقی مفرط و دیابت موثر است.

- زنان در برابر کم خوابی مقاوم تر از مردانند و از سوی دیگر کیفیت خواب بهتری دارند. به همین علت زنان به طور متوسط بیش از مردان عمر می کنند.

فرآوری: مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان


منابع:

سلامت نیوز

سیمرغ

سایت پزشکان بدون مرز

پارسی طب

مطالب مرتبط:

مطالبی کامل و متنوع درباره خواب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.