تبیان، دستیار زندگی
روابط دو خواهر در میانسالی خواه ناخواه تحت تاثیر فرزندان طرفین قرار خواهد گرفت.لذا از همان کودکی فرزندانمان باید از هر گونه غیبتی که به نظر ساده و بی اهمیت هم تلقی شود، خودداری کنیم تا فردا با سدی از احساسات منفی فرزندانمان در روابط با خواهرمان برخورد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تا همیشه مهربان با هم


در مقاله قبل روابط خواهران را از دوران کودکی تا جوانی مورد بررسی قرار دادیم اما روابط خوهران در میانسالی را به مقاله ای جدا اختصاص دادیم زیرا روابط خواهران در میانسالی تحت تاثیر فرزندان دو خواهر شرایط متفاوتی پیدا می کند و تجربه ی جدیدی را در روابط خواهران به وجود می آورد.

روابط خواهران

روابط دو خواهر در میانسالی خواه ناخواه تحت تاثیر فرزندان طرفین قرار خواهد گرفت.لذا از همان کودکی فرزندانمان باید از هر گونه غیبتی که به نظر ساده و بی اهمیت هم تلقی شود، خودداری کنیم تا فردا با سدی از احساسات منفی فرزندانمان در روابط با خواهرمان برخورد نکنیم.

اگر علاقمندیم تا آخر عمر روابط خوبی با خواهر یا برادرمان داشته باشیم ،باید به احساس خواهر زاده ها و برادر زاده هایمان اهمیت بدهیم. نادیده گرفتن نقش آنها در روابط ما از غفلت و ناآگاهی است .شاید در دوران کودکی نقش زیادی در کیفیت روابط ما نداشته باشند ،اما در بزرگسالی عامل تعیین کننده ی مهمی در چگونگی روابط خانواده ها هستند.

روابط خواهران در سنین میانسالی کمتر به صورت رابطه  ی دو خواهر دیده می شود بلکه بیشتر رابطه ی دو خانواده است. لذا هر چه روابط باجناقها و خاله زاده ها بهتر باشد ،روابط دو خواهر هم بهتر می شود.جنسیت یکسان فرزندان دو خانواده به شرطی که بتواند موجب دوستی خاله زاده ها بشود هم در این روابط تاثیر مثبتی دارد . مثلا اگر دختر خاله ها رابطه ی دوستانه ای باهم داشته باشند ،قطعا روابط دوستانه دوخواهر هم تقویت می شود. از همین رو می توان گفت هر چه دو خواهر توجه بیشتری به حسن روابط فرزندانشان در کودکی داشته باشند،حسن روابط خودشان را نیز در آینده تضمین کرده اند.

وصلت دختر خاله با پسر خاله

با وجود آنکه انتظار همگان از وصلت بین فرزندان دو خانواده ایجاد یک نقطه عطف در روابطشان است ،بسیاری از اوقات این وصلتها، لااقل تا مدتها موجب کدورت و قطع روابط می شود.لذا با وجود آنکه وصلت بین فرزندان دو خواهر بسیار مبارک و شیرین است ،اگر احتیاطهای لازم در این زمینه صورت نگیرد می تواند برای روابط دو خواهر بدیمن باشد .

چنانچه قرار است بین فرزندان دو خواهر وصلتی اتفاق بیفتد،باید تمامی احتیاطهای لازم به عمل آید و احترام طرفین رعایت شود ،تا این وصلت موجب کدورت در روابط خواهران نشود.چنانچه بین عروس و داماد اختلافی پیش آمد خاله ها جانب داری از فرزندانشان را کنار بگذارند و احیانا با کمک پدربزرگ و مادر بزرگ  و زنده کردن محبتهای فامیلی فضای خوبی برای رفع مشکلات پدید آورند.

خوب است قبل از برقراری وصلت ،خواهران با پیش بینی چنین شرایطی از قبل با هم توافق کنند که رابطه خواهرانه ی خود را فدای اختلافات زن و شوهری فرزندانشان نکنند.گاهی بهتر است با هم خلوت کنند و با مرور خاطرات کودکی عواطف خواهرانه ی خود را دوباره زنده و فعال کنند.اگر می خواهند راجع به مشکلات فرزندانشان حرف بزنند مواظب باشند تا با طرح جزئیات بحث به جدل و فرافکنی تبدیل نشود .بلکه در بیشتر موارد اگر اصلا دخالت نکنند ،بهتر است.

باجناقها می توانند دوستان خوبی برای یکدیگر باشند و روابط خواهرانه ی شما را تقویت کنند اما این دوستی، ارتباط مستقیمی با رفتار شما دارد. کاری نکنید که همسرتان احساس بدی نسبت به خانواده خواهر شما پیدا کند .او را در رقابت با شوهر خواهرتان قرار ندهید

رابطه ی باجناقها

اگر چه غالبا  مردها نسبت به زنها تاثیر کمتری در چگونگی روابط دارند اما بی تاثیر هم نیستند.بی رغبتی دو باجناق برای معاشرت باهم، رفته رفته از رغبت خواهران هم خواهد کاست .البته در بیشتر مواقع خود خواهران هستند که این بی رغبتی یا حتی مخالفت همسرانشان را سبب می شوند.

باجناقها می توانند دوستان خوبی برای یکدیگر باشند و روابط خواهرانه ی شما را تقویت کنند اما این دوستی، ارتباط مستقیمی با رفتار شما دارد. کاری نکنید که همسرتان احساس بدی نسبت به خانواده خواهر شما پیدا کند .او را در رقابت با شوهر خواهرتان قرار ندهید .

در خصوص روابط باجناقها توجه داشته باشید:

هرگاه موفقیتها،دارایی ،شغل و ... شوهر خواهرتان را به رخ همسرتان بکشید،خط سیاهی در پرونده ی روابط دو باجناق کشیده اید . هیچگاه این مسئله را دست کم نگیرید.

اگر نمی توانید از ایجاد چیزهایی که موجب حسادت باجناقها می شود، جلوگیری کنید لااقل از پررنگ نمودن مسائل و وخیم تر کردن اوضاع بپرهیزید .مثلا چنانچه تفاوت رفتار والدینتان با دامادها ، موجب حسادت و کدورت در روابط باجناقها می شود ،شما با غیبت و تایید حسادت همسرتان ،او را به وجود تبعیض و بی عدالتی مطمئن نسازید .بلکه بی طرف باشید و تنها او را متوجه زشتی و نادرستی حسادت و اینکه حسادت در شان او نیست، نمایید.

به هر حال در روابط با خواهرتان ،نقش خانواده او را دست کم نگیرید و از تاثیر هیچ کلمه و رفتاری چه در زمان حال و چه در دراز مدت، غافل نباشید .همیشه به حل شدن مشکلات در طول زمان اعتماد نکنید و برای به وجود نیامدن مشکل از ابتدا ،فکر چاره کنید.

انسیه نوش آبادی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.