تبیان، دستیار زندگی
اینجا دیوارها و لباس ها سفیدند و سكوت حاكم است. فقط صداى نفس ها به گوش مى رسد و گاهى هم صداى مربى كه به آرامى درباره حركات «آساناها» توضیح مى دهد. كف سالن روى ملحفه هاى سفید دراز كشیده اند. چشم هایشان را بسته اند و آرام و عم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یوگا ، سفر به درون ( قسمت اول)


اینجا دیوارها و لباس ها سفیدند و سكوت حاكم است. فقط صداى نفس ها به گوش مى رسد و گاهى هم صداى مربى كه به آرامى درباره حركات «آساناها» توضیح مى دهد. كف سالن روى ملحفه هاى سفید دراز كشیده اند. چشم هایشان را بسته اند و آرام و عمیق نفس مى كشند. در حالتى از خلسه، گویا به خواب رفته اند اما در حقیقت ذهن را براى مدت زمان كوتاهى هم كه شده به سكوت و آرامش واداشته اند. مربى مى گوید: یوگا هشت مرحله دارد: «آنچه نباید انجام داد. آنچه باید انجام داد. حركت هاى بدنى، كنترل نفس، كنترل حواس، تمركز، تعمق یا مراقبه و خودیافتگى.»

و به این ترتیب اینجا سفرى آغاز مى شود. سفرى از روى نیاز، درد، كشف معنا و شوق یافتن آرامش.

تفكر مثبت مهمترین ركن یوگاست .این كه فرد در اثر همین تفكر مثبت به یك صفا و خلوص درونى برسد و بدون چشم داشت به دیگران كمك كند، از نگرش صرف مادى به زندگى دست بكشد و همه موجودات را دوست داشته باشد و به آنها عشق بورزد.

دوست داشتن تمام موجودات

روى دیوار یك كلاس آموزش یوگا روى تكه مقواى سفیدى نوشته شده كه اصل آموزش یوگا بر این پند استوار است: «هیچ امكان ندارد كسى یوگى شود، اگر زیاد بخورد یا كم بخورد. زیاد بخوابد یا كم بخوابد.»

و چند سطر پایین تر اضافه شده: «كسى كه در عادت خوردن، خوابیدن، كار كردن و تفریح معتدل باشد، مى تواند به وسیله انجام یوگا تمام دردهاى مادى را از میان ببرد.»

مردم زیادى هستند كه از دردهاى جسمانى، مشكلات روحى، تنش هاى عاطفى، بحران هاى خانوادگى و خلأهاى معنوى در رنجند و در جستجوى راهى براى غلبه بر این رنج ها و مشكلات هستند. برخى شركت كنندگان كلاس هاى یوگا معتقدند با یوگا مى توان بر این تنش هاى روحى و مشكلات جسمانى غلبه كرد اما واقعاً تكنیك هاى یوگا تا چه حد قادرند آنها را در رسیدن به این مقصود یارى كند؟!

شمسى آذرنیوش معلم یوگاست و در عین حال كار مربیگرى بدنسازى را نیز در یك باشگاه ورزشى به عهده دارد. به عقیده او «یوگا فرصت شناخت انسان از خود و درونش را به وجود مى آورد و توانایى انجام هر كارى را به او مى دهد. ضمن آن كه به انسان كمك مى كند راه حل هاى درست و منطقى براى مشكلاتش بیابد.» او پیش از انجام حركات آساناها از شاگردانش كه زنانى در سنین مختلف هستند مى خواهد خطى را تصور كنند كه در یك سوى آن تفكر مثبت در سوى دیگر تفكر منفى و حد وسط آن حالت خنثى قرار دارد. سپس توضیح مى دهد با انجام تكنیك هاى یوگا مى توان ذهن را در هنگام روبرویى با مشكلات، از قسمت خنثى به سمت راست این خط كه تصور مثبت قرار دارد، هدایت كرد. در همین حركت ذهن به مثبت دیدن امور و جریانات است كه راه حل هاى متعددى براى روبرویى با مشكلات به نظر مى رسد. به قدرى كه مشكلى كه به نظر عظیم و حل نشدنى مى آمد، چنان كوچك و قابل حل مى شود كه تمام نگرانى ها را از وجود شخص عارى مى كند. اما كسانى كه قادر به كنترل ذهن خود و حركت دادن آن به سوى تفكر مثبت نیستند، عكس این عمل را تجربه مى كنند. آنها معمولاً از قسمت خنثى در روى همان خط فرضى به سمت تفكر منفى حركت مى كنند و نه فقط راهى براى روبرویى منطقى و سازنده با مشكلات نمى یابند، بلكه احساس مى كنند هر لحظه زیربار مشكلات متعدد خمیده تر و افسرده تر مى شوند.

سایت آفتاب

ادامه دارد ...

لینک:

- فروش کتاب های «دائرة المعارف» و «متفرقه» در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.