تبیان، دستیار زندگی
یكی از مشكلات خانم‌ها بخصوص خانم‌های شاغل و كارمند، تمیز كردن خانه و جمع كردن لوازم اضافی است؛ وقتی آنها خسته از كار روزانه به خانه برمی‌گردند و دلشان می‌خواهد چند دقیقه‌ای استراحت كنند تا توان لازم و كافی برای انجام سایر كارها را داشته باشند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه‌هایی‌ كه همیشه ‌تمیزند


خانه همیشه باید به قدری تمیز و مرتب باشد كه اگر مهمانی آمد، دچار سردرگمی نشوید. در چنین شرایطی، فقط باید به فكر پذیرایی از آنها باشید و دیگر چندان به خانه نامرتب خود فكر نكنید.

خانه‌ هایی‌ كه همیشه ‌تمیزند

یكی از مشكلات خانم‌ها بخصوص خانم‌های شاغل و كارمند، تمیز كردن خانه و جمع كردن لوازم اضافی است؛ وقتی آنها خسته از كار روزانه به خانه برمی‌گردند و دلشان می‌خواهد چند دقیقه‌ای استراحت كنند تا توان لازم و كافی برای انجام سایر كارها را داشته باشند، متاسفانه معمولا به جای استراحت باید به فكر جمع كردن خانه باشند. با این‌كه خانم‌های خانه‌دار از صبح فرصت كافی برای تمیز كردن خانه دارند، اما اگر این وضعیت برای آنها هم هر روز تكرار شود، به‌طور حتم خوشایند نخواهد بود. بنابراین همه خانم‌ها، چه خانه‌دار و چه كسانی كه بیرون از خانه كار می‌كنند، ترجیح می‌دهند هیچ‌وقت با خانه‌ای به هم ریخته و نامرتب روبه‌رو نشوند.

خانم‌هایی كه بیرون از خانه كار می‌كنند، معمولا در روزهای پایانی هفته زمانی را برای نظافت كلی خانه در نظر می‌گیرند. البته بهتر است در این روزها همسر و فرزندان هم به آنها كمك كنند. در این روزها خانه جارو می‌شود، كاشی‌ها و سرامیك‌ها تی كشیده می‌شود و سرویس‌های بهداشتی شسته و ضدعفونی می‌شوند و با شروع هفته‌ای جدید، خانه كاملا تمیز و مرتب است، اما مهم این است كه تمام اعضای خانواده سعی كنند خانه را همیشه به همین شكل نگه‌دارند.

مهمان سرزده

خانه همیشه باید به قدری تمیز و مرتب باشد كه اگر مهمانی آمد، دچار سردرگمی نشوید. در چنین شرایطی، فقط باید به فكر پذیرایی از آنها باشید و دیگر چندان به خانه نامرتب خود فكر نكنید. البته گاهی اعضای خانواده به محض این‌كه متوجه می‌شوند مهمانی در راه است، در مدت زمانی كوتاه تمام وسایل اضافی را داخل اتاق‌ها، كمدها و كابینت‌ها مخفی می‌كنند، اما با این كار و بعد از رفتن مهمانان متوجه آشفتگی بیشتر خانه می‌شوند. در آن زمان است كه هر‌كس باید برای پیدا كردن وسایل خودش همه جا را زیر و رو كند.

نظافت روزانه خانه

اگر عادت كنید هر روز خانه را تمیز كنید، هیچ‌وقت نامرتب و به‌هم ریخته نمی‌شود كه بخواهید به فكر تمیز كردن كلی خانه باشید. برای این كار هر روز بعد از بیدار شدن از خواب، تخت خود را مرتب كنید، در كمدها را ببندید، لباس‌ها را سر جای خود بگذارید و كل اتاق‌خواب را تمیز كنید.

اگر فرزندان شما كوچك هستند، خودتان این كارها را برایشان انجام دهید و اگر به سنی رسیده‌اند كه می‌توانند این كار را به تنهایی انجام دهند به آنها بیاموزید بعد از بیدار شدن از خواب، اتاق خود را مرتب كنند. همچنین باید به آنها یاد دهید شب هنگام خوابیدن اتاق را مرتب كنند و وسایل اضافه را از روی زمین بردارند.

همیشه سعی كنید اگر چند تكه ظرف كثیف در آشپزخانه مانده است، همان موقع آنها را بشوئید و این كار را به زمانی دیگر موكول نكنید. چون وقتی ظرفشویی آشپزخانه پر از ظرف كثیف باشد، به هم ریختگی آشپزخانه بیشتر به چشم می‌آید

آشپزخانه هم باید تمیز باشد

همیشه سعی كنید روی كابینت آشپزخانه تمیز و مرتب باشد. با این كار علاوه بر داشتن خانه‌ای تمیز، آرامش بیشتری هم احساس می‌كنید. بعد از پخت غذا هم گاز را تمیز و مرتب كنید. اگر همان موقع دستمالی تمیز روی گاز بكشید دیگر نیازی به استفاده از مواد شوینده قوی و... نیست.

همیشه سعی كنید اگر چند تكه ظرف كثیف در آشپزخانه مانده است، همان موقع آنها را بشوئید و این كار را به زمانی دیگر موكول نكنید. چون وقتی ظرفشویی آشپزخانه پر از ظرف كثیف باشد، به هم ریختگی آشپزخانه بیشتر به چشم می‌آید.

داخل یخچال و فریزر هم با این‌كه دیده نمی‌شود، اما همیشه باید تمیز و مرتب باشد. می‌توانید با تقسیم‌بندی فضای داخل فریزر و یخچال و قرار دادن مواد غذایی خاص در قسمت‌های مشخص، همیشه آنها را تمیز و مرتب نگه‌دارید. در ضمن، مواد غذایی را هیچ وقت بدون درپوش داخل یخچال و فریزر نگذارید تا بوی بد و ظاهر ناخوشایند آنها، شما را اذیت نكند.

سرویس‌های بهداشتی هم باید روزانه شسته و ضدعفونی شوند تا همیشه تمیز بوده و بوی ناخوشایندی نداشته باشند

نظافت فرش و سرامیك

در قسمت‌هایی كه فرش و موكت به عنوان كفپوش انتخاب می‌شود، كمتر كثیفی را نشان می‌دهد، اما در مناطقی كه زمین خانه سنگ یا سرامیك است، جمع شدن پرز و مو بیشتر مشخص می‌شود و به همین دلیل گاهی خانه نامرتب به نظر می‌رسد. برای این‌كه این مكان‌ها هم تمیز باشند، می‌توانید هر وقت متوجه كثیفی آنها شدید، با استفاده از تی آنجا را تمیز و براق كنید.

علاوه بر این موارد، سرویس‌های بهداشتی هم باید روزانه شسته و ضدعفونی شوند تا همیشه تمیز بوده و بوی ناخوشایندی نداشته باشند.

در نهایت همیشه به خاطر داشته باشید با همكاری همه اعضای خانواده، می‌توانید براحتی خانه‌ای تمیز و مرتب داشته باشید. در این شرایط، خانم‌های شاغل هم با خیال راحت به محل كار می‌روند و نگران تمیز كردن خانه نیستند.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : چهاردیواری

مطالب مرتبط :

انجام کارها به روش اصولی

چطور ظروف استیل را تمیز کنیم؟

بهترین کدبانو می شوید

ریز ریز از خانه‌داری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.