تبیان، دستیار زندگی
شرط همسر، مشكلات اقتصادی، نیاز به حضور اجتماعی و خیلی چیز‌های دیگر.این شرایط برای هر كسی متفاوت ‌ است. دین ما بهترین شرایط را پیشنهاد می‌كند ولی عاقبت ما مقهور شرایط می‌شویم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زن بمانید تا لذت ببرید!


شرط همسر، مشكلات اقتصادی، نیاز به حضور اجتماعی و خیلی چیز‌های دیگر.این شرایط برای هر كسی متفاوت ‌ است. دین ما بهترین شرایط را پیشنهاد می‌كند ولی عاقبت ما مقهور شرایط می‌شویم.

زن

بلند می‌شود، چشمانش غرق خواب است، می‌رود وضو می‌گیرد. قبل از این‌كه نماز بخواند، آبی را كه تمام شب روی بخاری بوده، بر می‌دارد. آب جوش است. چای دم می‌كند و به نماز می‌ایستد.

لباس‌ها را جمع می‌كند و داخل ماشین لباسشویی می‌اندازد. ساعت كم باری است و رخت شستن در این ساعت تخفیف در صورت حساب برق ایجاد می‌كند.

میز صبحانه را می‌چیند و همسرش را صدا می‌كند. كمی بعد، بچه‌ها را از خواب بیدار و رختخواب‌ها را مرتب می‌كند.

همه با هم صبحانه می‌خورند و او برای مدرسه بچه‌ها لقمه درست می‌كند و بسته‌بندی كرده توی كیفشان می‌گذارد. غذای همسرش و خودش را هم در ظرف مخصوص می‌گذارد.یكی از بچه‌ها را همسرش می‌برد و یكی را او. بعد باید هر چه سریع‌تر خود را به اداره برساند.

ماشین را همسرش به اداره می‌برد و با بردن فرزندش به مدرسه، او از سرویس اداره نیز جا می‌ماند و باید با سواری و اتوبوس برود.او هر روز 5 صبح قبل از همه از خواب بیدار می‌شود و 11 شب بعد از همه می‌خوابد. او یك زن شاغل است.

********

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد انگیزه اصلی اشتغال اكثریت زنان كه در مشاغل عمومی كار می‌كنند، بهبود وضع نابسامان اقتصادی خانواده است. شرایط حاد اقتصادی، كشش بیشتری برای رو آوردن زنان به بازار كار ایجاد می‌كند.

از قانون تا واقعیت

در اسلام بخشی از حقوق كه پس از ازدواج به مرد داده می‌شود، تعیین‌كننده كار كردن یا خانه‌دار شدن زن است.

این شرایط كه در اصل برای رفاه بیشتر زن و رسیدگی بیشتر او به خانه و خانواده تعیین شده بوده است، همراه بوده با تكالیفی كه مرد در قبال او داشته است؛ اما وقتی وضع اقتصادی خانواده به خطر می‌افتد، نه تنها مرد به تكلیف خود ـ پرداخت نفقه و اجرت المثل و ادای دین به همسرش در قبال انجام امور منزل و بچه داری و شیر دهی و حتی گرفتن مستخدم برای خانواده است ـ نمی‌تواند عمل كند بلكه اغلب از حق خود مبنی بر اذن ندادن به اشتغال زن نیز صرف نظر می‌كند.

یك شرط معكوس

نسترن بانویی 25 ساله است كه در رشته حسابداری فعالیت می‌كند.او می‌گوید وقتی همسرم به خواستگاری من آمد، شاغل بودم و در صحبت‌های اولیه به او گفتم اگر بچه دار شویم، كار نمی‌كنم و هرگاه بخواهی فقط خانه‌دار خواهم بود. اما او خیلی صریح به من گفت: یكی از نقاط قوت تو، كار كردن است. من دوست دارم زن شاغل باشد و نیازمند مرد نباشد تا بابت هر چیزی به او فشار بیاورد.این موضوع سبب می‌شود زندگی را به كمك هم بسازیم و همه چیز آسان‌تر شود.

نتایج یك تحقیق نشان می‌دهد میل به نقش داشتن در مسوولیت‌های اجتماعی، ارضای روحی و تمایل به ارائه خدمات مفید، بیشتر مشاغل رده علمی و تخصصی را تحت پوشش می‌گیرد

او می‌گوید: یا باید ازدواج را انتخاب می‌كردم یا حقوق دینی و قانونی خود را و من فكر می‌كردم دیگر باید دست از مجردی بردارم. او می‌گوید: این دین نیست كه ما را وامی دارد كار كنیم یا در خانه بمانیم این شرایط است كه ما را مجبور می‌كند. شرط همسر، مشكلات اقتصادی، نیاز به حضور اجتماعی و خیلی چیز‌های دیگر.این شرایط برای هر كسی متفاوت ‌ است. دین ما بهترین شرایط را پیشنهاد می‌كند ولی عاقبت ما مقهور شرایط می‌شویم.

شاغلان توانمند

مونا بانوی دیگری است كه همسرش او را به كار كردن تشویق می‌كند.او استاد دانشگاه است و علاوه بر آن در یك موسسه تحقیقاتی، شغلی خوب و پر در‌آمد‌ دارد. او از مدیران ارشد آن موسسه است.

مونا می‌گوید: از اول خود را شاغل می‌دیدم و به خاطر علاقه و پشتكاری كه در خود سراغ داشتم، می‌دانستم به هرچه می‌خواهم، می‌رسم.

زن

وی می‌افزاید: تمام روزهایی كه درس می‌خواندم، دیگران جور مرا می‌كشیدند و از همه آنها ممنون هستم. مادر، خواهر و مادر شوهر و خواهر شوهر و همسرم همه به من كمك كرده اند و مشوق من بوده‌اند.

در خانه ما، وجهه علمی اشتغال من، چیزی است كه همه به آن افتخار می‌كنند. تاكید ما بیشتر بر شكوفایی استعدادهای خانواده است و برای این‌كه بچه‌ها كمبودی نداشته باشند، همه كمك كرده‌اند. ما بچه‌ها را رها نمی‌كنیم. اگر قرار باشد زنی كار كند، باید خانواده با او همراه و هم عقیده باشند و اشتغال باعث می‌شود فرد دین خود را به خود به عنوان یك انسان واجد استعدادهای ذاتی و به جامعه به عنوان عضوی توانا و كلیدی در آن ادا كند و خانواده در این میان نقش اساسی دارند كه نبود مادر را به نوعی جبران كنند.

من و همسرم معمولا طوری هماهنگ می‌كنیم كه ساعات حضور او، من در خانه نیستم و ساعات حضور من، او به سر كار می‌رود و آخر شب هم همه دور هم جمع می‌شویم.البته اذعان می‌كنم كه برای بچه‌ها كم گذاشته‌ام اما بچه‌های خوبی تربیت شده‌اند. هنوز هم دارم همپای آنها درس می‌خوانم.

نتایج یك تحقیق نشان می‌دهد میل به نقش داشتن در مسوولیت‌های اجتماعی، ارضای روحی و تمایل به ارائه خدمات مفید، بیشتر مشاغل رده علمی و تخصصی را تحت پوشش می‌گیرد.

زن باقی بمانید

اینکه شاغل باشید یا خانه دار ، انتخاب شما و همسرتان است .اما اگر بنا به شرایط  تصمیم  گرفتید شاغل شوید، توصیه ای برای تان داریم كه مورد تایید بسیاری از بانوان است. مردان دوست دارند حس كنند به آنها نیاز دارید و به قول آنها چندر غاز حقوق شما نیازهایتان را تمام و كمال رفع نمی‌كند. اگر حتی این‌طور نیست، به آنها نشان دهید به آنها تكیه می‌كنید و به كمكشان نیاز دارید. جنس مرد زمانی انگیزه برای انجام كاری پیدا می‌كند كه وجودش مورد نیاز باشد و خود را توانمند ببیند. پس هر چقدر هم که در اجتماع حضور موثر دارید اما در خانه زن خانه باشید و بگذارید مردتان ، آقای خانه باقی بماند تا خانواده ی مستحکم تری داشته باشید.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : جام جم آنلاین

مطالب مرتبط :

زنان در جستجوی قدرت یا عشق؟

بالاخره با مردها برابر شدیم!؟

اگر می خواهی کیمیاگر باشی...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.