تبیان، دستیار زندگی
به بركت وجود امام عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداء كینه از دلها رخت بر می بندد و رافت و شفقت جای آن را می گیرد، اخلاقیات در میان مردم زنده می شود، روح ایمان در جامعه بارور می شود و دیگر بار نمونه كامل برادری و الفت ایجاد می گردد به گونه ای كه جهانیان نمونه
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : امیررضا عرب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روابط مردم در عصر ظهور

امام زمان

دوران غیبت دورانی است كه بشریت از فقدان الگوی عملی در حقایق اخلاقی رنج می برد. تاثیر مشاهده حسی به درجاتی بیشتر از شهود عقلی است و از این روست كه انبیاء الهی تنها به گفتن حقایق بسنده نكرده اند، بلكه خود با فعل خود افراد را به انجام فرایض و ملكات اخلاقی و ایمانی فراخوانده اند.

در دوران حكومت امام عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداء، دیگر بار خلق و خوی محمدی در میان خلایق آشكار می شود و نمونه تمام عیار اخلاق رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم در جهان نمایان می گردد. خداوند متعال در قرآن كریم اخلاق رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم را مورد ستایش قرار می دهد و می فرماید:

((وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ))؛ و تو دارای اخلاق بسیار بزرگوارانه ای هستی .(1)

به بركت وجود امام عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداء كینه از دلها رخت بر می بندد و رافت و شفقت جای آن را می گیرد، اخلاقیات در میان مردم زنده می شود، روح ایمان در جامعه بارور می شود و دیگر بار نمونه كامل برادری و الفت ایجاد می گردد به گونه ای كه جهانیان نمونه ی آن را جز در زمان انبیاء عظام الهی علیهم السلام و در میان یاران خالص آنها مشاهده نكرده اند. از جهت دوستی و برادری و زوال كینه از دلهای بندگان، این دوره بی شباهت به بهشتی كه خداوند در قرآن كریم آنرا توصیف نموده نیست. قرآن كریم در آیات متعددی بهشت و سیمای بهشتیان را توصیف كرده است. سوره ی مباركه ی حجر روابط بین بهشتیان را به این صورت توصیف می كند:

((وَنَزَعْنَا مَا فِی صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَى سُرُرٍ مُّتَقَابِلِینَ))؛ و از سینه های آنان هرگونه كینه ای را می زداییم و دوستانه بر تختهایی رویاروی بنشینند. (2)

خداوند متعال در بهشت كینه ها را از سینه ها می زداید و بدین ترتیب مومنان دوستانه و برادرانه بر تختها رویاروی می نشینند.

به بركت وجود امام عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداء كینه از دلها رخت بر می بندد و رافت و شفقت جای آن را می گیرد، اخلاقیات در میان مردم زنده می شود، روح ایمان در جامعه بارور می شود و دیگر بار نمونه كامل برادری و الفت ایجاد می گردد به گونه ای كه جهانیان نمونه ی آن را جز در زمان انبیاء عظام الهی علیهم السلام و در میان یاران خالص آنها مشاهده نكرده اند

در حدیث اربعمائه از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده است كه فرمودند:

...و لو قد قام قائمنا، لاءنزلت السماء قطرها و لأخرجت الأرض نباتها و لذهبت الشحناء من  قلوب العباد...؛ و اگر قائم ما قیام كند، آسمان باران خود را فرو می ریزد و زمین نباتات خود را فرو می دهد و كینه از دل بندگان خدا زایل می شود.... (3)

در تاریخ اسلام نمونه های درخشانی از دوستی های خالص میان یاران پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم وجود دارد خداوند متعال در قرآن كریم صریحا به آسمانی بودن این دوستی ها اشاره دارد ومی فرماید:

((وَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِی الأَرْضِ جَمِیعًا مَّا أَلَّفَتْ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللّهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِیزٌ حَكِیمٌ))؛ و بین دلهای ایشان الفت داد كه اگر هرچه در روی زمین است خرج می كردی بین دلهای ایشان الفت نمی افكندی ولی خداوند میان آنان الفت برقرار كرد. (4)

آنچه كه از روایات مشخص است، در زمان حكومت مولایمان حضرت حجت ابن الحسن ارواحنا لتراب مقدمه الفداء دوستی های حقیقی بین برادران ایمانی شكل می گیرد كه این دوستی ها اصلا رنگ و بوی مادی نداشته و خالصانه و به خاطر توحید است.

از امام محمد باقر علیه السلام نقل شده كه فرمودند:

... إذ قام القائم، جاءت المزاملة و یأتی الرّجل إلی كیس اخیه و فیأخذ حاجته لا یمنعه...؛ ... آنگاه كه قائم قیام كند، رفاقت و دوستی خاصٌی پیدا شود،‌و مرد به سوی كیسه و جیب برادرش (ایمانی) می رود، و از آن حاجت خود را بر می دارد و(برادر دینی اش)  او را منع نمی كند... (5)

كلمه مزاملة به معنی دوستی خالصانه است. سید ابن طاووس رحمه الله در كتاب (( السعد و السعود)) گوید كه من در صحف ادریس نبی علیه السلام یافتم (كه نوشته بود):

... و ألقی الرّأفة و الرّحمة بینهم فیتواسون و یقتسمون بالسّویّة، فیستغنی الفقیر و لا یعلو بعضهم بعضا، و یرحم الكبیر الصّغیر و یوقّر الصّغیر الكبیر، یدینون بالحقّ و به یعدلون و یحكمون...

... رافت و ترحم را در دل آنها جای می دهم، به طوری كه مواسات و برادری میان آنها برقرار گردد و آنچه  دارند بطور مساوی میان خود قسمت قسمت كنند. فقرا بی نیاز می شوند و كسی بر دیگری برتری ندارد. و بزرگتر به كوچكتر ترحم می كند و كوچك تر بزرگ را احترام می كند، و همه به دین حق متدین می شوند و طبق دستورات آن رفتار می كنند و حكم می نمایند... (6)

پی نوشت:

1- سوره قلم، آیه 4.

2- سوره حجر، آیه 47.

3- بحار الانوار، جلد 52، ص 316.

4- سوره انفال، آیه 63.

5- بحارالانوار، ج 52، ص 372.

6- بحارالانوار، ج 52، ص 385.

حسین هاشمی

بخش مهدویت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.