تبیان، دستیار زندگی
خداوند در این آیات، پس از بیان دو مثال جالب برای ترسیم حال منافقان و مشخّّص‌ساختن راه خوشبختی و نجات‌كه همان پرستش و فرمانبری از پروردگار است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : خسرو داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دشمنان اسلام هم‌دروغگویند و هم عاجز

قرآن

مقدمه

می دانیم که شروع روز دانش آموزان با یک برنامه صبحگاهی مناسب علاوه بر پرورش روح معنوی دانش آموزان، در بالا بردن سطح آموزشی آن ها از لحاظ یادگیری تاثیرگذار است.

مثلاً اگر معلم پرورشی مدرسه بتواند هر هفته یک کلاس را برای برگزاری برنامه های صبحگاه مدرسه انتخاب و هدایت نماید:

  • اول: تمام دانش آموزان طبق استعداد خود در امور و انجام برنامه ها مشارکت می نمایند.
  • دوم: طبق ایام اله برای پیدا کردن مطالب مناسب روز اجرای برنامه به دنبال مطالبی از قبیل شعر، مقاله، طنز و غیره هستند.
  • سوم: مراسم آغازین مدرسه از یکنواخت بودن و احیاناً خسته کننده بودن به پویایی و سرشار بودن تبدیل می شود.
  • یکی از کارهایی که در اکثر مدارس کشور عزیزمان انجام می شود، خواندن آیاتی از قرآن مجید می باشد، در این زمینه چنان چه دانش آموزان بتوانند علاوه بر شنیدن آیت، با مفاهیم متعالی این معجزه الهی آشنا شوند، بی شک به هدف والای نزول وحی رهنمون گشته ایم.

در این راستا، مرکز یادگیری جهت غنی سازی برنامه های صبحگاه مدارس، به بررسی و تفسیر برخی از آیات قرآن پرداخته است. در این قسمت سعی شده، تفسیر به زبان ساده و قابل درک برای دانش آموزان ارائه گردد.

در این مقاله، آیات  17 تا 24 سورة بقره ( صفحة 4 قرآن به خط عثمان طه ) مورد بررسی قرار می گیرد.

آیات مربوطه توسط یکی از دانش آموزان قرائت شود، شما می توانید برای شنیدن فایل صوتی آیات این صفحه کلیک نمایید.

جهت دریافت  فایل صوتی آیات فوق، کلیک کنید.

خداوند در  این آیات، پس از بیان دو مثال جالب برای ترسیم حال منافقان و مشخّّص‌ساختن راه خوشبختی و نجات‌كه همان پرستش و فرمانبری از پروردگار است، در ‌آیة 23، بر معجزة جاویدان قرآن تأکید می‌کند تا هرگونه‌شكّ‌وتردید را نسبت به رسالت پیامبراسلام(ص) از میان ببرد.

آیة 23 می‌فرماید: «اگر راست می‌گویید و درآسمانی‌بودن قرآن، تردیدی دارید وآن‌را ساختة فكر بشر می‌پندارید، شما هم فقط، به‌اندازة یك سوره، مانندآن بیاورید». تازه، تنها خودتان به این‌كار اقدام نكنید، بلكه «از هركه می‌خواهید، در این‌كار یاری بگیرید».

درحقیقت، این‌آیه،سند معجزه‌ بودن قرآن است. یعنی، هیچ‌كس نمی‌تواند مانند قرآن را، نه‌تنها به‌اندازة همة آن، بلكه حتّی به‌اندازةكوچك‌ترین سوره‌اش‌كه سورة كوثر است، بیاورد.

قرآن

در این‌كه اصلاً چرا پیامبران به معجزه نیاز دارند؟ بایدگفت‌كه مقام نبوّت و پیامبری، بزرگ‌ترین‌مقامی است‌كه تنها، به عدّه‌ای از پاكان عطا شده‌است. زیرا مناصب و مقام‌های دیگر، معمولاً بر جسم افراد حکومت می کند ، ولی جایگاه نبوّت است‌كه علاوه برجسم بر جان و دل جامعه‌ حكومت می‌كند. لذا به‌همان‌نسبت‌كه برتری بیشتری دارد، مدّعیان دروغین و افراد شیّاد بیشتری، این‌منصب را به خود می‌بندند و ازآن سوء استفاده می‌كنند. حال، مردم یا باید ادّعای هر مدّعی را بپذیرند یا دعوت همه را رد كنند. اگر همه را بپذیرند، پیداست‌كه چه هرج‌ومرجی به‌وجود می‌آید و دین خدا به چه صورت جلوه خواهدكرد. و اگر هیچ‌كدام را نپذیرند، آن‌هم نتیجه‌اش‌گمراهی و عقب‌ماندگی است.

بنابراین، عقل می‌گوید: پیامبران راستین، باید نشانه‌ای همراه داشته‌باشند تا علامت تشخیص‌آنان از مدّعیان دروغگو و سند راستگویی ‌آنها باشد.

پس لازم است هر پیامبری، معجزه‌ای بیاورد تا نشانة درست‌بودن ادّعای رسالتش باشد و همان‌طوركه از كلمة معجزه پیداست، باید پیامبران، توانایی انجام‌كاری غیرعادی را داشته‌باشندكه دیگران ازآن عاجز باشند. در واقع، پیامبران برای اثبات حقانیت خود معجزه می آورند و با نشان‌دادن‌آن، مردم را به آوردن چیزی شبیه به آن دعوت می‌كنند.

قرآن نیزكه تنها معجزة جاودانه‌ای است‌كه از پیامبری صادر شده، خود، برای اثبات معجزه‌بودنش، مخالفان را در این‌آیه، به مبارزه دعوت کرده و نه‌تنها در زمان حیات پیامبر(ص)كه حتّی هم‌اكنون، پس ازگذشت قرن‌ها از وفات پیامبر(ص)كه قرن طلایی شكوفایی علوم و دانش‌های پیشرفتة بشری است، صدای او، شبانه‌روز، از طریق دستگاه‌های فرستندة كشورهای اسلامی، درگوشه‌گوشة این‌دنیای علم و فرهنگ بشری طنین‌انداز است و با همان‌صلابت و هیبت لرزانندة هزار و چهارصد سال قبلش فریاد می‌زند: اگر تمام دانشگاه‌ها و مراكز علمی، با تمام دانشمندان، اندیشمندان و پژوهش‌گران علمی، از هرگروهی، دست به دست هم بدهند و اگر بتوانند از جنّیان و پریان نیزكمك بگیرند، هیچ‌گاه، نخواهند توانست در میدان مبارزه با قرآن، اظهار وجود و عرض‌اندامی نمایند.

قرآن

این‌ندای مبارز‌ه طلبی قرآن، از چهارده‌ قرن قبل، در دنیا بلند شده و امروز هم بلند است و تا روز قیامت نیز بلند خواهدبود. دنیای دیروز نتوانست به مبارزه با قرآن برخیزد، دنیای امروز هم  نمی‌تواند و دنیای فردا هم نخواهدتوانست!!

روشن‌ترین ‌شاهد برای عجز و ناتوانی دنیای دیروز در مبارزة با قرآن، همین است‌كه به جنگ و ستیز با آورندة آن برخاستند و پس از شكنجه‌های جسمی و روحی فراوان‌كه به او دادند، در مقام قتل او برآمدند و او نیز از زادگاهش، مكّه، به مدینه مهاجرت نمود.آن‌جا هم دست‌بردار از او نشدند و جنگ‌های متعدّد پی‌درپی از بدر و اُحد و حُنین و خیبر به‌وجود آوردند و كشته‌های فراوان دادند. در صورتی‌كه ساده‌ترین وكم‌خرج‌ترین‌راه برای مبارزة با قرآن، آوردن نه یك‌كتاب، بلكه تنها یك سوره مانندآن بودكه دراین‌صورت، او خودبه‌خود شكست می‌خورد و بساطش برچیده می‌شد و اصلاً نیازی به این‌همه‌ جنگ و دعوا و خون‌ریزی پیدا نمی‌شد.

در دنیای امروز هم مطلب همین است. امروز كه رعب و وحشت عجیبی از پیشرفت اسلام در جهان شرق و غرب به‌وجود آمده‌است و همه كمر به در هم‌كوبیدن آن بسته‌اند و از راه‌های‌ گوناگون نظامی، اقتصادی و فرهنگی می‌كوشند صدای اسلام را خاموش ‌كنند و نیروی‌آن را بشكنند، بهترین، ساده‌ترین و كم‌هزینه‌ترین ‌راه برای مبارزة با اسلام، همین است‌كه روشنفكران سخنور و دانشمندان علم حقوق و اندیشمندان سیاسی و اجتماعی، از هر نژاد و هر زبان، از اطراف و اكناف عالَم دست به دست و فكر به فكر هم بدهند و حدّاقل، به‌اندازة یك سوره از سوره‌های قرآن بیاورند، آن‌گونه‌كه هم تراز قرآن باشد. در این‌صورت، طرفداران اسلام از هرگروه‌كه هستند، زبانشان بسته خواهد شد و بساطشان برچیده می‌گردد و اصلاً نیازی به جنگ‌های سرد(تبلیغاتی) وگرم (نظامی)  نخواهد بود!

بنابراین، روشن می‌شودكه این‌همه‌ جنگ ‌و ستیزهای پررنج و پرخرج توأم با جنایت‌های هولناك از سوی دشمنان اسلام، نمایان‌گر دو چیز است:

اوّل: حقّانیّت دین مبین اسلام،

و دوم: عجز و ناتوانی دنیای امروز در برابر معجزة جاودانة قرآن.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: علی هندی، ویراستار: سید علی مرتضوی

تنظیم: نوربخش