تبیان، دستیار زندگی
پهپاد جاسوسی آمریکا با هک‌شدن امواج جی.پی.اس شکار شد؟ - کریسشن‌ساینس‌مانیتورز ادعا کرده است پهپاد جاسوسی آر-کیو-170 از طریق مسدود شدن ارتباط ماهواره‌ای و ارسال امواج گمراه‌کننده جی.پی.اس فریب خورده و با فرود در عمق 200 کیلومتری خاک ایران، شکار شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فاش شدن روش شکار پهباد جاسوس


پهپاد جاسوسی آمریکا با هک‌شدن امواج جی.پی.اس شکار شد؟  - کریسشن‌ساینس‌مانیتورز ادعا کرده است پهپاد جاسوسی آر-کیو-170 از طریق مسدود شدن ارتباط ماهواره‌ای و ارسال امواج گمراه‌کننده جی.پی.اس فریب خورده و با فرود در عمق 200 کیلومتری خاک ایران، شکار شده است.


پهباد

به گزارش نیوساینتیست، کریسشن‌ساینس‌مانیتور ادعا کرده این اطلاعات را از یکی از مهندسان ایرانی که درحال بررسی پهپاد بدست آورده و ادامه داده است: «سیستم هدایت براساس جی.پی.اس، نقطه ضعف این هواپیماست. با ارسال نویزهای قوی و مسدود کردن ارتباط ماهواره‌ای پهپاد با اپراتور، هواپیما مجبور به استفاده از هدایت خودکار (اتوپایلوت) شد و شرایط برای فریب آن مهیا گشت. سپس، کارشناسان ایرانی توانستند سیستم نقشه‌خوانی داخلی این هواپیما را طوری تغییر دهند که کامپیوتر داخلی پهپاد تصور کند آشیانه‌اش، پایگاهی در ایران با همان ارتفاع آشیانه اصلی است. اما اختلاف اندک ارتفاع این پایگاه ایرانی با پایگاه اصلی پرواز پهپاد موجب شد هواپیما هنگام فرود دچار مشکل شود و بخش‌های پایینی و چرخ‌های فرود آسیب ببیند».

اما آیا چنین کاری واقعا ممکن است؟ امواج جی.پی.اس را ماهواره‌ها ارسال می‌کنند و به همین دلیل در نزدیکی سطح زمین ضعیف هستند. پس می‌توان با استفاده از امواج قوی‌تری که از آنتن‌های نزدیک‌تر ارسال می‌شود، در آن‌ها تداخل ایجاد کرد. حتی ابزارهای نظامی جی.پی.اس که از دقت بالاتری نسبت به ابزارهای معمولی و تراشه‌های به‌کاررفته در گوشی‌های همراه برخوردارند، در برابر چنین مشکلی آسیب‌پذیرند.

کارشناسان ایرانی توانستند سیستم نقشه‌خوانی داخلی این هواپیما را طوری تغییر دهند که کامپیوتر داخلی پهپاد تصور کند آشیانه‌اش، پایگاهی در ایران با همان ارتفاع آشیانه اصلی است

کریسشن‌ساینس‌مانیتورز ادامه داده که تنی چند از کارشناسان سابق نظامی ایالات متحده نیز برنامه‌نویسی دوباره جی.پی.اس برای پرواز به خانه‌ای دیگر را عملی دانسته و شکار پهپاد جاسوسی ایالات متحده را از این روش امکان‌پذیر می‌دانند. لاکهیدمارتین، سازنده پهپاد شناسایی RQ-170 هواپیما را طوری ساخته بود که اگر ارتباط ماهواره‌ای با اپراتور قطع شد، هواپیما بر اساس نقشه موجود در کامپیوترش و موقعیت‌سنجی جی.پی.اس به آشیانه بازگردد و اگر مشکلی برایش پیش آمد، خود را منهدم کند. اما شکار این پهپاد به دست نیروهای ایرانی آن هم در شرایطی سالم بدان معنی است که چنین تمهیداتی دیگر به کار نمی‌آید!

پهباد

ایران در فکر شکار پهپاد های بیشتر

امیر دریابان 'علی شمخانی' با یادآوری قابلیت های برجسته هواپیمای بدون سرنشین آمریكا موسوم به آر كیو 170 گفت: این كه جمهوری اسلامی ایران، این نوع پهپاد جاسوسی آمریكا را در اختیار می گیرد، از توانمندی بالای نیروهای مسلح كشورمان حكایت دارد.

وی تصریح كرد:این توانمندی متخصصان متعهد ایرانی قابل از بین رفتن نیست بلكه قابل تكرار و تبدیل شدن به صنعت است.

حساسه های شناسایی 'آر كیو 170' فراتر از حساسه های نظامی است

رییس مركز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح در بخش دیگری از این گفت و گو یادآور شد: این كه پیشرفته ترین هواپیمای شناسایی در اختیار سازمان دفاع آمریكا (پنتاگون) قرار ندارد بلكه در اختیار سازمان جاسوسی این كشور (سیا) است، بدین مفهوم است كه حساسه های شناسایی آن فراتر از حساسه های شناسایی نظامی است.

دریابان شمخانی خاطرنشان كرد: آنها در روزهای نخست كه تصاویر مربوط به پهپاد آر كیو 170 از تلویزیون ایران پخش شد می گفتند آن تصاویر مربوط به ماكت این پهپاد است اما اكنون به دنبال دریافت آن هستند.

این كه پیشرفته ترین هواپیمای شناسایی در اختیار وزارت دفاع آمریكا (پنتاگون) قرار ندارد بلكه در اختیار سازمان جاسوسی این كشور (سیا) است، بدین مفهوم است كه حساسه های شناسایی آن فراتر از حساسه های شناسایی نظامی است

در دفاع از حریم هوایی كشورهیچگاه كوتاه نخواهیم آمد

عضو شورای راهبردی روابط خارجی با تاكید بر این كه 'در دفاع از حریم هوایی كشورهیچگاه كوتاه نخواهد آمد' ، تصریح كرد: آمریكایی ها در صورت ادامه تجاوز به طور طبیعی باید پاسخگوی قوانین بین المللی باشند .

وی تاكید كرد: امروز قانون جنگل بر دنیا حاكم است و این بدان معنی است كه 'هركس توانمندتر متجاوزتر ' اما این معادله ، معادله خوبی نیست و قبل از همه به ضرر خودشان است.

فرآوری :یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: ایرنا، خبرانلاین