تبیان، دستیار زندگی
از دزد عروسك‌‌ها تا روبان قرمز و از موج مرده تا تاكسی نارنجی، آزیتا حاجیان راه درازی را در سینما پیموده است تا خود را به عنوان بازیگری به ثبت برساند كه حاضر نیست هر نقشی را بازی كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ثریا را همه دوست خواهند داشت


از دزد عروسك‌‌ها تا روبان قرمز و از موج مرده تا تاكسی نارنجی، آزیتا حاجیان راه درازی را در سینما پیموده است تا خود را به عنوان بازیگری به ثبت برساند كه حاضر نیست هر نقشی را بازی كند.


تا ثریا

روبان قرمز ساخته ابراهیم حاتمی‌كیا كافی است تا ثابت كند اگر نقش به حاجیان انرژی بدهد او تمام تفتیدگی و گرمای بیابان‌های جنوب را برای بازی آن نقش تحمل می‌كند.

اصلا بازیگر شده تا به نقش‌ها جان بدهد. همان‌گونه كه دست به‌كار شد و نقش «مش دریا» را در سریال ساعت شنی چنان بازی كرد كه همه او را تحسین كردند و او توانست یكی از نقش‌های متفاوت تلویزیون را به نام خود به ثبت برساند.

اگر حاجیان در سینما هم نقش‌های قوی و هم نقش‌های به اصطلاح كم‌جان‌تر را بازی كرده است اما در تلویزیون تلاش كرده همیشه عالی باشد.

با سریال آپارتمان به كارگردانی اصغر هاشمی در تلویزیون درخشید و با آوای فاخته ادامه راه داد و با دبیرستان خضراء نشان داد كه به عنوان یك زن، دغدغه فكری، اجتماعی، خانوادگی و... زنان را دارد.

او از همه تجربیات خود استفاده كرد و در سریال سال‌های مشروطه نقش مهد علیا را بازی كرد تا این نقش را از سایه نام فخری خوروش و سریال امیركبیر خارج كند و مهد علیا را با رفتاری تازه به مردم معرفی كند.

حالا این بازیگر با كوله‌باری از تجربیات مختلف و نقش‌های ریز و درشت به سریال «تا ثریا» آمده است تا در اولین همكاری‌اش با سیروس مقدم، نقش اصلی را از آن خود كند.

نقشی كه آنقدر اهمیت دارد كه نام سریال را هم به اسم خود بزند. ثریا شخصیت اصلی سریال است. شخصیتی كه آزیتا حاجیان فراز و نشیب زندگی او را روایت می‌كند.

آیا ثریا شباهت‌هایی به مش دریا خواهد داشت یا حاجیان از تجربیات آن نقش برای بازی در ثریا استفاده كرده است.

حاجیان در پاسخ این سوال می‌گوید: ثریا شباهتی به مش دریا ندارد اما تقریبا خاستگاه و طبقه آنها یكی است. البته من به عنوان بازیگر با خواسته‌ها و نوع زندگی زنان طبقه محروم جامعه آشنا هستم و آنان را دور از خود نمی‌دانم.بنابراین مسلما از تجربه بازی در نقش مش دریا برای نقش ثریا استفاده كرده‌ام.

تا ثریا تجربه خیلی خوبی بود. من كاملا به آقای مقدم اعتماد كردم و برای بازی در نقش ثریا از راهنمایی‌های ایشان بهره بردم. آقای مقدم با هوشیاری كامل ناظر و راهنمای كار ما بود. به همین دلیل ما با فراغ بال نقش‌هایمان را اجرا می‌كردیم چون می‌دانستیم با كارگردانی كار بلد كه به كارش احاطه كامل دارد، همكاری می‌كنیم.

تا ثریا، اولین همكاری حاجیان با سیروس مقدم است؛ كارگردانی كه فهرستی از پربیننده‌ترین آثار تلویزیونی را در زیرمجموعه نام خود قرار داده است. تاكنون بازیگران زیادی با مقدم همكاری كرده‌اند و بیشتر آنها از این همكاری احساس رضایت دارند. حاجیان هم همین احساس را دارد.

او می‌گوید: تا ثریا تجربه خیلی خوبی بود. من كاملا به آقای مقدم اعتماد كردم و برای بازی در نقش ثریا از راهنمایی‌های ایشان بهره بردم. آقای مقدم با هوشیاری كامل ناظر و راهنمای كار ما بود. به همین دلیل ما با فراغ بال نقش‌هایمان را اجرا می‌كردیم چون می‌دانستیم با كارگردانی كار بلد كه به كارش احاطه كامل دارد، همكاری می‌كنیم.

همایون ارشادی، مهران احمدی، هومن سیدی، لیندا كیانی، میرطاهر مظلومی و ارسلان قاسمی بازیگرانی هستند كه نقش‌های اصلی سریال تا ثریا را بازی می‌كنند. حاجیان با برخی از این بازیگران قبلا همكاری داشته، مثلا با ارشادی در یك تله فیلم همبازی بوده اما همبازی شدن با بقیه بازیگران برای حاجیان چگونه بوده است؟

تا ثریا

حاجیان در پاسخ به این پرسش می‌گوید: همه چیز عالی بود. در «تا ثریا» با بازیگرانی مانند مهران احمدی و هومن سیدی همبازی بودم.این همكاری برای اولین بار بود اما همدلی و همكاری آنقدر خوب بود كه انگار ما سال‌هاست یكدیگر را می‌شناسیم.

جدیدترین سریال سیروس مقدم داستانی زن محور دارد، اما مخاطبان این سریال را بیشتر چه كسانی تشكیل می‌دهند؟آیا خانم‌های طبقه محروم بیشتر این سریال را خواهند دید و آیا مردان هم پیگیر آن خواهند بود یا نه؟

حاجیان درباره مخاطبان فراگیر «تا ثریا» بسیار خوشبین است. او می‌گوید: به نظر من همه خانم‌ها با ما همراه خواهند شد.ثریا زنی چندبُعدی است. هم مادر است، هم همسر و هم كارگر و از همه مهم‌تر او شهروندی فعال است كه از كنار مسائل اجتماعی بسادگی عبور نمی‌كند.

او ابعاد عاطفی وسیعی دارد. او همسر خوبی است چون مشكلات اقتصادی همسرش را درك می‌كند و تلاش می‌كند به او در این زمینه كمك كند.

تا ثریا

به همین دلیل شخصیت ثریا می‌تواند برای مخاطبان مرد هم جذاب باشد، چون آنها در این سریال انسانی را می‌بینند كه در همه ابعاد زندگی با همه همراه و همدل است و همه سعی‌اش این است كه زندگی را برای اطرافیانش راحت‌تر كند. چنین زنی را همه دوست دارند بنابراین مخاطبان سریال تا ثریا از همه گرو‌های اجتماع خواهند بود.

سیروس مقدم تاكنون 20 سریال برای تلویزیون ساخته است.برخی از آنها لبخند بر لب مخاطب نشانده و برخی تلخی گزنده‌ای داشته است.

حاجیان هم تاكنون تقریبا همین مسیر را طی كرده است. گاهی با نقش‌آفرینی‌هایش بیننده را خندانده و گاهی غم را بر دل او نشانده، اما «تا ثریا» می‌تواند برای مقدم و حاجیان میانه‌ای از این دو باشد. شاید در كنار تلخی‌های زندگی ثریا شیرینی‌هایی هم باشد؛ شیرینی‌هایی كه مختص خانواده‌های محروم اجتماع است.

شادی‌های آنها آنقدر در دسترس است كه باورشان دشوار است و غم‌هایشان آنقدر بزرگ كه حلشان در نگاه اول ناممكن به نظر می‌آید.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:همشهری / طاهره آشیانی