تبیان، دستیار زندگی
اصغر فرهادی پس از نامزد شدن جدیدترین اثرش به نام «جدایی نادر از سیمین» برای دریافت جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب درباره این اتفاق صحبت کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه از فیلمسازی سخت تر است

واکنش اصغر فرهادی به نامزدی برای دریافت جایزه گلدن گلوب:


اصغر فرهادی پس از نامزد شدن جدیدترین اثرش به نام «جدایی نادر از سیمین» برای دریافت جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب درباره این اتفاق صحبت کرد.


 اصغر فرهادی

پس از اینکه فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی با فیلم های سینمایی «گل های جنگ» (The Flowers of War) به کارگردانی ژانگ ییمو از چین/ «در سرزمین خون و عسل» (In the Land of Blood and Honey) به کارگردانی آنجلینا جولی از ایالات متحده آمریکا/ «پسر بچه ای با دوچرخه» (The Kid with a Bike) به کارگردانی ژان پیر و لوک داردنه از بلژیک/ «پوستی که در آن زندگی می کنم» (The Skin I Live In) به کارگردانی پدرو آلمودوار از اسپانیا در بخش فیلم های غیر انگلیسی زبان شصت و نهمین دوره مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب نامزد دریافت جایزه شد، اصغر فرهادی در مصاحبه ای با «هالیوود ریپورتر» به این اتفاق واکنش نشان داد.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی هالیوود ریپورتر، فرهادی در این رابطه گفت: تلفن در ساعت 6 صبح زنگ زد. ناگهان از خواب پریدم و به من گفتند که «جدایی نادر از سیمین» نامزد دریافت جایزه شده است. این چهارمین سفر من در هفته‌ های اخیر به آمریکای شمالی است، به تلورید، تورنتو و نیویورک رفتم و حالا نیز به لس آنجلس سفر می کنم.

این کارگردان موفق ایرانی در ادامه نیز گفت: هر روز با من مصاحبه می کنند. این کار برای من از فیلمسازی دشوارتر است، زیرا سئوال‌ها در یک زمان کوتاهی به وجود می آیند. پاسخ‌هایی که من می دهم ممکن است بیانگر تمام آنچه که می خواهم بگویم نباشند. فیلمنامه «جدایی نادر از سیمین» را در 4 ماه نوشتم. حتی اگر برای پاسخ به سئوالات خبرنگاران 4 ماه وقت داشتم، باز هم می ‌گفتم نمی‌شود هشت ماه وقت بدهید؟، اما اگر وقت بیشتری هم به من می‌دادند باز هم همین پاسخ‌ها را می‌دادم.

اصغر فرهادی چندی پیش نیز توانست برای نوشتن فیلمنامه «جدایی نادر از سیمین»، جایزه بهترین فیلمنامه «انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس» را به خود اختصاص دهد.

«جدایی ناد از سیمین» که به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در بخش فیلم های غیر انگلیسی زبان هشتاد و چهارمین دوره مراسم آکادمی اسکار به رقابت با سایر آثار می پردازد، پیش از این جایزه خرس طلایی بهترین فیلم شصت و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم برلین را نیز دریافت کرده است. این فیلم سینمایی علاوه بر دریافت جایزه خرس طلایی، 2 جایزه خرس نقره ای بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد این جشنواره آلمانی را نیز به خود اختصاص داده است.

همچنین «جدایی نادر از سیمین» که بازیگرانی مانند لیلا حاتمی، پیمان معادی، شهاب حسینی، ساره بیات، سارینا فرهادی، بابک کریمی، مریلا زارعی در این فیلم درام ایفای نقش کرده اند، پیش از این نیز توانست 4 سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری (محمود سماک باشی)، بهترین فیلمبرداری (محمود کلاری)، بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی) و بهترین کارگردانی (اصغر فرهادی) بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر را از آن خود کند.

تلفن در ساعت 6 صبح زنگ زد. ناگهان از خواب پریدم و به من گفتند که «جدایی نادر از سیمین» نامزد دریافت جایزه شده است. این چهارمین سفر من در هفته‌ های اخیر به آمریکای شمالی است، به تلورید، تورنتو و نیویورک رفتم و حالا نیز به لس آنجلس سفر می کنم.

جایزه 60 هزار دلاری بهترین فیلم پنجاه و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم سیدنی (Sydney International Film Festival)، جایزه بهترین فیلم جشنواره سنت پیترزبورگ (St. Petersburg Film Festival)، جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه جشنواره دوربان، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره ملبورن، جایزه بهترین فیلم جشنواره بین المللی ایروان، جایزه بهترین فیلم بخش جنبی «تی وی ای اتره میرادا» (TVE Otra Mirada Award) پنجاه و نهمین دوره جشنواره فیلم سن سباستین، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره بین المللی فیلم ونکوور و جایزه ویژه هیات داوران بخش «فیلم های سینمایی» جشنواره فیلم ابوظبی، دیگر جوایزی هستند که «جدایی نادر از سیمین» پیش از این دریافت کرده است.

همچنین اصغر فرهادی نیز برای ساخت فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» در این دوره از جشنواره فیلم ابوظبی جایزه بهترین فیلمساز سال خاور میانه را دریافت کرد.

فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» چندی پیش نیز توانست جایزه بهترین فیلم این دوره از مراسم «اسکرین آسیا پاسیفیک» (Asia Pacific Screen Awards)، بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان انجمن منتقدان فیلم نیویورک، جایزه بهترین فیلم مراسم اهدای جوایز «فیلم مستقل بریتانیایی» و جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان «انجمنت منتقدان آنلاین نیویورک» را نیز به خود اختصاص دهد.

شصت و نهمین دوره مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب در تاریخ 15 ژانویه 2012 (دوشنبه 26 دی به وقت ایران) در هتل بورلی هیلز برگزار می‌شود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:سینمای ایران