تبیان، دستیار زندگی
در روایات در اهمیت نمازجماعت و فضیلت آن بسیار گفته شده است. از جمله آمده است كه امام رضا(ع) فرمود: فضیلت نمازجماعت نسبت به نماز فرادا در هر ركعت دو هزار برابر است. پشت سر گناهكار نماز مگذار و فقط به اهل ولایت اقتدا كن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهمیت نماز جماعت در روایات

اهمیت نمازجماعت در روایات


در روایات در اهمیت نمازجماعت و فضیلت آن بسیار گفته شده است. از جمله آمده است كه امام رضا(ع) فرمود: فضیلت نمازجماعت نسبت به نماز فرادا در هر ركعت دو هزار برابر است. پشت سر گناهكار نماز مگذار و فقط به اهل ولایت اقتدا كن (تحف العقول، ص440، بحارالانوار، ج85، ص435)

از پیامبراكرم(ص) نقل شده است كه فرمود: هركس نماز صبح را به جماعت به جا آورد سپس تا طلوع خورشید به ذكر خداوند بی نیاز و بلندمرتبه پردازد، در بهشت هفتاد درجه خواهد داشت و مابین هر درجه ای به اندازه ای است كه اسب دونده عالی و خوش تربیت هفتادسال بتازد؛ و كسی كه نمازظهر را به جماعت بخواند در بهشت جاوید، پنجاه درجه خواهد داشت و فاصله بین درجات او به اندازه تاختن پنجاه ساله اسب عالی خواهد بود؛ و هركس نمازعصر را به جماعت بخواند ثواب آزادكردن هشت نفر از فرزندان اسماعیل را خواهدداشت كه هریك از آنها صاحب خانه‌ای باشند؛ وكسی كه نمازمغرب را به جماعت بخواند گویا یك حج و یك عمره مقبول به جای آورده است؛ و هركس نماز عشا را به جماعت بخواند مانند این است كه شب قدر را شب زنده داری نموده است. (امالی شیخ صدوق، ص 141، و نیز بحارالانوار، ج85، ص436)

پیامبراكرم(ص) فرمود: نمازجماعت بر نماز فرادا 27 درجه برتری دارد؛ و هركس 40 روز در نماز جماعت شركت نمود و از ابتدای تكبیره الاحرام آن را درك كرد؛ از دو چیز نجات می‌یابد: آتش جهنم و نفاق و دورویی.

پیامبراكرم(ص) فرمود: نمازجماعت بر نماز فرادا 27 درجه برتری دارد؛ و هركس 40 روز در نماز جماعت شركت نمود و از ابتدای تكبیره الاحرام آن را درك كرد؛ از دو چیز نجات می‌یابد: آتش جهنم و نفاق و دورویی. (الذكری، ص267، بحارالانوار، ج58،ص435)

پیامبراكرم(ص) فرمود: كسی كه بی دلیل در مسجد با مسلمانان نماز به جا نمی‌آورد، نمازش (كامل) نباشد. و نیز فرمود: نماز به جماعت سنت است، اگرچه بر نوك نیزه باشد (كنایه از این كه هرچند در سخت ترین شرایط باشد، بهتر است به جماعت خوانده شود.)

پیامبر(ص) همچنین در اهمیت نمازجماعت فرمود: اگر درباره كسی كه در نماز جماعت شركت نمی‌كند، پرسش شد، بگو: او را نمی‌شناسم.


بخش سفیران تبیان

منبع : پژوهشکده باقرالعلوم