تبیان، دستیار زندگی
اسرائیلی ها را به جشنواره ادینبورگ راه ندادند یائو شامیر" یك كارگردان اسراییلی روز پنجشنبه اعلام كرده است كه از سوی برگزاركنندگان جشنواره فیلم "ادینبورگ "انگلیس ، به وی توصیه شده به دلیل حملات وحشیانه اسراییل در لبن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسرائیلی ها را به جشنواره ادینبورگ راه ندادند

اسرائیلی ها را به جشنواره ادینبورگ راه ندادند

یائو شامیر" یك كارگردان اسراییلی روز پنجشنبه اعلام كرده است كه از سوی برگزاركنندگان جشنواره فیلم "ادینبورگ "انگلیس ، به وی توصیه شده به دلیل حملات وحشیانه اسراییل در لبنان در مراسم نمایش اثر جدید وی شركت نكند.

به گزارش خبرگزاری رویترز ، در یك پست تصویری كه توسط خبرگزاری رویترز دیده شد ، شامیر از سوی برگزار كنندگان این جشنواره اطلاع یافته كه به دلیل اعتراضاتر بر سر حملات اسراییل در لبنان " به صلاح شما خواهد بود كه در امسال در این جشنواره شركت نكنید!

لغوكنسرت موسیقی به خاطرخشم مردم انگلیس

از سویی دیگر درپی خشم مردم انگلستان از حملات بی رحمانه نیروهای غاصب و منفور رژیم صهیونیستی به غیر نظامیان لبنانی كنسرت گروه مشهوردیپچ مد در اسرائیل لغو شد.

به گزارش خبرگزاری سوئیس،گروه موسیقی دیپچ مد كه یكی از گروه های معروف موسیقی پاپ در انگلستان است به دلیل فجایع انسانی در لبنان بر اثر تجاوزهای نیروهای صهیونیستی كنسرت خود را كه قرار بود روز ‌12 شهریوردر تل آویو برگزار شود لغو كرد.این در حالیست كه بیش از چهل هزار بلیط به صورت پیش فروش برای این كنسرت فروخته شده است.

بر اساس این گزارش دست اندركاران و برگزار كنندگان این برنامه علت لغو این كنسرت را بر انگیخته شدن خشم مردم انگلستان در پی بمباران صورت گرفته از سوی نیروهای اسرائیلی و كشته شدن بیش از ‌50 زن و كودك بی گناه در روستاهای قانا اعلام كردند.

سیتماگران یونانی نیز ،اسرائیل راتحریم كردند

سازمان سینمایی یونان نیز، جشنواره سینمایی حیفا در فلسطین اشغالی را تحریم كرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ سازمان سینمایی یونان اعلام كرد به منظور اعتراض به كشتار وحشیانه مردم بی‌دفاع لبنان، فیلم های خود را از جشنواره سینمایی حیفا كه در ماه اكتبر -مهر ماه- برگزار خواهد شد، خارج می‌كند.

دست اندركاران این سازمان در اطلاعیه ای كه هفته گذشته منتشر كردند، تصریح كردند در شرایطی كه فجیع‌ترین خشونت‌ها از سوی نیروهای صهیونیستی در لبنان صورت می‌گیرد، برگزاری جشنواره‌ای فرهنگی هنری معنای خود را به كلی از دست می‌دهد و هنرمندان نمی‌توانند در برابر چنین وقایع غم انگیزی منفعل بمانند.

حذف اسراییل از لوكارنووواكنش مجامع سینمایی درآمریكا ،ژاپن واسپانیا

از سویی دیگرهمانطور كه هفته گذشته ایسنا درخبری اعلام كرد ، نامه ی ابراز انزجار سینمای ایران، نسبت به فجایع اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان و فلسطین كه خطاب به همكاران خود در سراسر دنیا، نوشته شده ، به بیش از ‌500 جشنواره و‌1500سازمان وافراد حقیقی وحقوقی ارسال شده وواكنشهایی بسیاری را به همراه داشته است .جشنواره ای در آمریكا با عنوان آنكوراج درپاسخ به نامه ی خانه سینما از اختصاص بخش ویژه ای در جشنواره ی خودرا موضوع فلسطین ولبنان خبرداده است و دانشگاه یو سی ال ای نیز درپاسخ به نامه خانه سینما با سینماگران ایرانی ابراز همدردی كرده است . همچنین چندین پخش كننده ی ژاپنی نیز ،ضمن اعلام همدردی ،حمایت خودرااز نامه ی سینماگران ایرانی ،عنوان كرده اند. جشنواره ای در اسپانیا باعنوان جشنواره مستند جنوب ،درپاسخ به نامه ی خانه سینما ،باادبیات خاصی نسبت به آمریكا واسرائیل به اظهار نظر منفی پرداخته است و عنوان كرده است كه درانتخاب فیلم هایشان ،این موضوع یعنی جنایات اسراییل را مدنظر خواهند داشت. جشنواره ی لوكارنو درواكنش به اعتراض گروهی ازسینماگران ،اسپانسر یكی از بخشهای جشنواره ی خودرا كه یك شركت اسرائیلی است حذف كرده است .

حذف اسرائیل ،درپی نامه گروهی از فیلمسازان مطرح از سه كشور فلسطین، لبنان و اردن طی نامه‌ای به مدیر جشنواره لوكارنو بود كه خواستار حذف نام و نشان وزارت امور خارجه اسرائیل، به عنوان اسپانسر و حمایت‌كننده‌ی مالی، بخشی ازاین جشنواره شده بودند.

بنابراین گزارش جشنواره لوكارنو كه از تاریخ ‌11 الی ‌21 مرداد در شهر لوكارنو در سوییس برگزار می‌گردد نیز به درخواست بسیاری از هنرمندان و فیلمسازان سراسر دنیا به ویژه فلسطین، لبنان و اردن، درخواست وزارت امور خارجه اسراییل، مبنی بر حمایت مالی از جشنواره مذكور را رد كرد، كه این تصمیم مورد استقبال بسیاری از فیلمسازانی كه آثارشان به جشنواره راه یافته بود قرار گرفت.

شایان ذكر است در میان امضاء كنندگان این نامه اسامی مطرحی چون آنه ماری یاسیر، كامران رستگار،الكساندر مینو،زامه زوآبی،الیا سلیمان،هزیم بیتار، زابینه ال شما، الی خلیفه، میرنه ماكارونه و ... به چشم می‌آید.

همچنین از سوی دیگر به دنبال اعتراض‌های گسترده فیلمسازان و هنرمندان جهان به اقدامات وحشیگرانه‌ی اسراییل بیش از ‌40 فیلمساز یهودی مقیم فلسطین اشغالی در مراسم گشایش دو سالانه فیلم عرب در فرانسه طی نامه‌ای سرگشاده به فیلمسازان فلسطینی و لبنانی ابراز همدردی خود را با مردم بی‌پناه و ستمدیده اعلام كردند.. این در حالی است که هم اکنون دردنیا، بسیاری از سینماگران درتعطیلات تابستانی به سر می برند و نامه ی خانه سینما رادریافت نكرده اند. همچنین قراراست طوماری دراعتراض به جنایات اسرائیل تهیه شود و سینماگران دنیا كه معترض اسراییل هستند آن راامضا كنند.

گزارش از خبرنگارایسنا: محمدتاجیك