تبیان، دستیار زندگی
هشت روز پس از شکست پرسپولیس برابر استقلال هنوز این تیم سرمربی ندارد. محمد رویانیان یک روز پس از کناره‌گیری استیلی از سرمربیگری پرسپولیس اعلام کرد که نهایتا تا 48 ساعت دیگر سرمربی پرسپئلیس انتخاب می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرمربی پرسپولیس کیست؟


هشت روز پس از شکست پرسپولیس برابر استقلال هنوز این تیم سرمربی ندارد. محمد رویانیان یک روز پس از کناره‌گیری استیلی از سرمربیگری پرسپولیس اعلام کرد که "نهایتا تا 48 ساعت دیگر سرمربی پرسپولیس انتخاب می‌شود".
با یک حساب سرانگشتی یک هفته از وعده مدیرعامل پرسپولیس گذشته و هنوز خبری از انتخاب سرمربی پرسپولیس نیست و تیم محبوب پایتخت همچنان با محسن عاشوری سرمربی موقت‌اش جلو می‌رود. البته در لفظ جلو می‌رود و در عمل خبری از پیش‌روی قرمزها نیست و رده نهمی بهترین رده‌ای است که می‌شود برای قرمزها در پایان نیم فصل متصور بود. تساوی برابر راه آهن آخرین شاهکاری است که قرمزهای پایتخت برابر تیم شانزدهم جدول ثبت کردند.

 تمرین پرسپولیس

*گزینه‌ها چه کسانی هستند؟

یک روز پس از کناره‌گیری اجباری استیلی از پرسپولیس، از لوکا بوناچیچ به عنوان اصلی‌ترین گزینه جانشینی استیلی نام برده شد و حتی برخی رسانه‌ها خبر قطعی حضور این مربی کروات و البته بداخلاق را منتشر کردند. خبری که با واکنش محمد رویانیان روبه‌رو شد: "مطبوعات خودشان با بوناچیچ مذاکره کردند، خودشان با او توافق کردند و با او قرارداد بستند." واکنش منفی رسانه‌ها و اهالی فوتبال به حضور احتمالی بوناچیچ در پرسپولیس شرایطی را به وجود آورد که پیش از جلسه روز یکشنبه رویانیان با بوناچیچ هم می‌شد، نسبت به محتوم بودن این جلسه اطمینان داشت. در شرایطی که بوناچیچ در گفت‌وگوهایش با مطبوعات علنا نشان می‌داد علاقه‌مند به حضور در پرسپولیس است اما جوی که علیه این مربی به وجود آمد، خود به خود او را از گزینه‌های سرمربیگری پرسپولیس کنار زد.

پس از کنار رفتن بوناچیچ از دور مذاکرات، نام‌های مختلفی برای حضور در پرسپولیس مطرح شد که از همه مهم‌تر نام جمال حاجی و مصطفی دنیزلی بود.

رویانیان بعد از بازگشتش از آنکارا به سایت رسمی باشگاه پرسپویس گفت: من برای برای مذاکره با دنیزلی به ترکیه سفر کردم و در آنجا مذاکراتی خوبی را انجام دادیم. قرار شد ایشان تا پایان هفته جواب قطعی بدهد که پس از دریافت جواب از طریق سایت باشگاه اطلاع رسانی خواهد شد

اولی بوسنیایی و سابقه حضور در تیم ملی قطر و چند تیم دیگر عربی را دارد و دومی ترک تبار و سرمربیگری تیمهای بزرگی همچون تیم ملی ترکیه و بشیکتاش را در کارنامه خود می‌بیند اما مهترین نکته‌ای که باعث شده دنیزلی محتمل‌ترین گزینه برای حضور در پرسپولیس باشد، خاطره خوشی است که هواداران این تیم از این مربی دارند. هر چند در سال 85 پرسپولیس با مربیگری دنیزلی به مقامی نه در لیگ و نه در جام حذفی نرسید اما پرسپولیس با دنیزلی انقدر خوب بازی می‌کرد که بعد از گذشت 5 سال پرسپولیس نتوانسته حتی بخش کوچکی از آن بازی‌های زیبا را به نمایش بگذارد. به همین خاطر است که بیش از 70 درصد هواداران پرسپولیس در نظرسنجی سایت باشگاه به حضور دنیزلی رای دادند. بعد از دنیزلی، سون گوران اریکسون سرمربی سوئدی که سابقه مربیگری تیم ملی انگلیس را در جام جهانی 2006 بر عهده دارد با 6 درصد در رده دوم قرار دارد و بعد از این مربی، روبرتو دونادونی، مربی داخلی، لوکا بوناچیچ، لوپز کارو و جمال حاجی در رده‌های بعدی این نظرسنجی اینترتی قرار دارند.

دنیزلی : هیچ مربی ای در ترکیه مثل من نیست

دلال‌ها آمدند، رویانیان بی‌خبر بود

قابل پیش بینی بود که با رفتن استیلی، دلالان به تمرین پرسپولیس حمله‌ور شوند. یک روز بعد از بی سرمربی شدن پرسپولیس عکس‌هایی از تمرین این تیم در روزنامه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد دلالان مشهور چگونه برای حضور مربیان‌شان در پرسپولیس به تکاپو افتاده‌اند. رویانیان که شناختی از این معادلات در فوتبال نداشت، پس از اینکه  متوجه شد چه فاجعه‌ای در تمرین تیمش رخ داده دستور داد که ورود هرگونه دلال در تمرینات این تیم ممنوع شود. بعد از این دستور حتی حضور خبرنگاران هم در تمرین پرسپولیس ممنوع شد تا دیگر شائبه حضور دلالان خبرنگارنما در کنار پرسپولیس هم از بین برود.

مذاکره رویانیان با دنیزلی در ترکیه

دوشنبه پیش فردوسی پور در برنامه 90 گفت که رویانیان برای مذاکره با گزینه‌های مورد نظر باشگاه به خارج سفر کرد اما این اتفاق دو روز بعد از این خبر رخ داد و رویانیان به ترکیه رفت. ابتدا دنیزلی به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت که به خاطر بیماری پدر همسرش نمی تواند به ایران برود اما وقتی رویانیان به ترکیه رفت، وضعیت عوض شد و یورنیوز ترک اعلام کرد که دنیزلی با حضور در پرسپولیس موافقت کرده است. با این حال تا دیروز هیچ مقام رسمی پرسپولیس درباره روند مذاکرات با دنیزلی اطلاع رسانی نکرد اما رویانیان بعد از بازگشتش از آنکارا به سایت رسمی باشگاه پرسپویس گفت: من برای برای مذاکره با دنیزلی به ترکیه سفر کردم و در آنجا مذاکراتی خوبی را انجام دادیم. قرار شد ایشان تا پایان هفته جواب قطعی بدهد که پس از دریافت جواب از طریق سایت باشگاه اطلاع رسانی خواهد شد.

اگر قرار است دنیزلی یا دونادونی هدایت پرسپولیس را بر عهده بگیرد قراردادشان یک و نیم ساله خواهد بود. درباره پیشنهاد مالی دنیزلی هم شایعه شده او برای یک و نیم سال مبلغ سه میلیون یورو درخواست کرده اما هیچ وقت این پیشنهاد سنگین مالی از سوی مقام‌های رسمی پرسپولیس تایید یا تکذیب نشده است

تا نیم فصل یا تا سال بعد، مساله این است

ابتدا اعلام شد که جانشین استیلی تنها تا پایان فصل جاری هدایت سرخپوشان را بر عهده خواهد داشت. ظاهرا این شرطی بود که برای لوکا بوناچیچ گذاشته بودند اما وقتی حضور این مربی کروات در پرسپولیس منتفی شد، این شرط هم برداشته شد. حالا گفته می‌شود اگر قرار است دنیزلی یا دونادونی هدایت پرسپولیس را بر عهده بگیرد قراردادشان یک و نیم ساله خواهد بود. درباره پیشنهاد مالی دنیزلی هم شایعه شده او برای یک و نیم سال مبلغ سه میلیون یورو درخواست کرده اما هیچ وقت این پیشنهاد سنگین مالی از سوی مقام‌های رسمی پرسپولیس تایید یا تکذیب نشده است. از نکات جالب دیگر مذاکره دنیزلی با پرسپولیس گفته می شود پای سفارت ایران در ترکیه هم در میان است و آنها توانسته‌اند با استفاده از روابطی که دارند تا حدود زیادی دنیزلی را برای آمدن به پرسپولیس متقاعد کنند.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان