تبیان، دستیار زندگی
همان طور كه می دانیم هر نگاهی برای خود آثار و نتایج و پی آمدهایی دارد كه برخی برای ما محسوس و برخی دیگر نامحسوس است، اما آن چه مهم است ، آثار معنوی ناشی از نگاه است ،البته این آثار بستگی به خود شخص ، زمینه های قبلی ،شرایط و...دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی که شعله ورت می کند


همان طور كه می دانیم هر نگاهی برای خود آثار و نتایج و پی آمدهایی دارد كه برخی برای ما محسوس و برخی دیگر نامحسوس است، اما آن چه مهم است ، آثار معنوی ناشی از  نگاه است ،البته این آثار بستگی به خود شخص ، زمینه های قبلی ،شرایط و...دارد. 


به عنوان مثال مشاهده  یك پرنده یا جاندار در افراد مختلف اثرات متفاوت و تداعی های گوناگون را سبب می شود. دیدن یك زن برای زن های دیگر اثری را در دل ایجاد نمی كند كه یك مرد به زن، صرف نظر از اینكه رؤیت هر زنی در هر مردی، و رؤیت زنان مختلف در یك مرد معین آثار و نتایج روحی و معنوی، مشابهی از خود برجای نخواهد گذاشت.

نگاه هایی درجستجوی هوس

در این مطلب می خواهیم به موضوع نگاه بپردازیم وقتی حد و مرز خود را نمی شناسد. چشم چرانی یكی از بلاهای قرن ماست و اگر كاملاً دقت كنیم در خواهیم یافت كه منشا و سرچشمه بسیاری از جنایت ها و تجاوزها و ... از همین رهگذر آغاز می شود. چشم چرانی اساس بسیاری از معصیت هایی است كه گریبانگیر انسان می شود، چون چشم چرانی خیالات و و به دنبال آن وسوسه  ایجاد می كند.خیالات نیز فكر و اندیشه تولید می كند. اندیشه، شهوت پدید می آورد و شهوت هم اراده ایجاد می كند و اراده به تدریج تقویت و تبدیل به عزم راسخ می شود كه اگر مانع و بازدارنده ای نباشد، آنچه نباید رخ دهد، اتفاق می افتد.

امروزه روانشناسان از نگاه ناروا و حرام كه در شرع آمده است به عنوان چشم چرانی یاد می كنند و آن را یك نوع انحراف روانی قلمداد می كنند به طوری كه این انحراف هر گاه در كسی به وجود آید قابل توقف نخواهد بود و هر لحظه بر میزان آن افزوده می شود. اصولاً بیشتر دلباختگی های ناروا از این رهگذر آغاز می شود زیرا چشم می بیند و دل می خواهد و قلب برای به دست آوردن خواسته خود فعالیت می كند و روح تسخیر می شود. در خیلی از مواقع  چون كار به جایی نمی رسد موجب پاره شدن رشته این لذت می شود كه عامل ایجاد عقده روانی است پس روحش متزلزل می شود.البته دلبستگی که پایه و اساسی ندارد اگر به جایی هم برسد ،عاقبت خوبی نخواهد داشت.

امام سجاد (ع) می فرماید: حق چشم آن است كه آن را از دیدن هر آنچه دیدنش بر تو حرام است بربندی و از راه نظر با دیدگانت عبرت گیری.1

زیان های جسمی نگاه حرام در مواقعی كه مناظر شهوت انگیز از قبیل تصاویر ننگین و فیلم های نامناسب در معرض دید انسان قرار می گیرد، زیاد است . عوارضی را به دنبال دارد که از بین بردن آن گاهی غیر ممکن است و بیشترین مشکل این است که اگر مقابل نگاه حرام مبارزه ای صورت نگیرد ، فرد عادت می کند و به آن معتاد می شود.

قال رسول الله (ص) و زكاه العین بالعبر و الغص عن الشهوات و ما یضاهینها.

پیامبر گرانی اسلام (ص) فرمودند: زكات چشم نظر كردن بر مخلوقات و عبرت گرفتن از آن ها و فروبستن از هر چه حرام است و از هر چه مورث شهوت نفس است.2      

نگاه

روانشناسان بیماری های چشم چرانی را تقسیم كرده اند:

1- بالا رفتن تپش قلب 2- سر درد 3- ضعف، خستگی و كوفتگی عمومی 4- بی خوابی 5- كم اشتهایی 6- دلهره و هراس

از این دیدگاه روانشناسان به این نكته پی خواهیم برد كه چشم چرانی علاوه بر اینكه گناه كبیره است ،زیان های زیادی در جسم انسان به وجود می آورد كه در بیشتر مواقع جبران ناپذیر خواهد بود.

پس چه خوب است كه راه های درمان این معظل را بیابیم و به رهنمودهای بزرگان در این زمینه گوش فرا دهیم. یكی از راه های درمان این مشكل دعا، ذكر ، صبر و آسان كردن ازدواج می باشد. برخی از چشم چرانی ها به دلیل تاخیر ازدواج  است .

و سخن آخر اینكه: بیشترین انگیزه گناه از پر حرفی و چشم چرانی تولید می شود، چون از وسیع ترین ورودی های شیطان اند و قابل سیر شدن نیستند. بر عكس شكم كه هر گاه پر شد دیگر نیازی به غذا پیدا نمی كند، اما چشم و زبان اگر آزاد باشند، خسته نمی شوند .

 زهرا یوسفی مصری
بخش خانواده ایرانی تبیان

منابع:
1- جهاد با نفس، شیخ حر عاملی ، ص 24
2- مصبا الشریعه، ص 16

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.