تبیان، دستیار زندگی
همیشه در دایره ی تربیت ،محدودیت باید در زمینه ی اختیارات و آزدایها اعمال شود.نگاهT به طور مطلق یک نعمت خداوندی است که دارای مغناطیس و تاثیرات روانی است .نگاه بد و ممنوع شده، تنها یک جزء بسیار کوچکی از دایره ی بزرگ نگاه است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نسخه ای برای چشم چرانی


نگاه خوب ،مثل نگاه با محبت به ذوی الحقوقی چون والدین و هم نشینانی چون همسر و دوستان و ...،نگاه عبرت انگیز همچون نگاه به زندگیهای ساده و آسان ،نگاه شادی بخش همچون نگاه به مناظر زیبا و طبیعت و....

نسخه ای برای چشم چرانی

همیشه در دایره ی تربیت ،محدودیت باید در زمینه ی اختیارات و آزدایها اعمال شود. نگاه به طور مطلق یک نعمت خداوندی است که دارای مغناطیس و تاثیرات روانی است .نگاه بد و ممنوع شده، تنها یک جزء بسیار کوچکی از دایره ی بزرگ نگاه است که در آن ،نگاه های بی اثر،نگاه مثبت و نگاههایی با تاثیرات فوق العاده خوب هم موجودند.وقتی در بحث چشم زخم ،معتقدیم نگاه می تواند بر سلامتی کسی که به او نگاه می شود تاثیر مستقیم داشته باشد ،پس به طور کلی می توان ادعا کرد که نگاه خود موجود زنده و صاحب اثر است بنابراین نگاه بد هم موجود شروری است که به صاحب نگاه زیان می رساند و گاهی او را به شدت بیمار می کند.

نگاه خوب ،مثل نگاه با محبت به ذوی الحقوقی چون والدین و هم نشینانی چون همسر و دوستان و ...،نگاه عبرت انگیز همچون نگاه به زندگیهای ساده و آسان ،نگاه شادی بخش همچون نگاه به مناظر زیبا و طبیعت و....

با تقویت نگاه های محبت آمیز به اطرافیانمان می توانیم احساسات و عواطف مثبتمان را تقویت کنیم .همان روزهایی که غرق در مشکلات کاری خود هستید و روزمرگی شما را از لذت برخوردهای عاطفی غافل کرده است ،برای چند دقیقه به چهره ی کودکتان که در خواب فرو رفته است نگاه کنید .همین نگاه تاثیری بیش از یک مجلس مشاوره با یک روانشناس کودک خواهد داشت .این نگاه عاطفه ی به خواب رفته ی شما را بیدار می سازد و وظایف شما را در قبال کودکتان به شما گوشزد می کند .شاید مدتهاست که با او یک گفتگوی کودکانه ی دلنشین نداشته اید .شاید با او رفتار خوبی نداشتید .شاید... همین شاید ها که ذهنتان را مشغول می کند، نشان می دهد که این نگاه تاثیر مطلوب خودش را گذاشته است .

همان وقت که از همسرتان عصبانی هستید و احیانا او را می رنجانید لحظه ای توقف نمایید و سعی کنید برای چند لحظه با محبت به او نگاه کنید .این نگاه می تواند به اندازه ی یک دوش آب سرد در پایین آوردن حرارت خشم شما موثر باشد .

گاهی هم به چهره ی پدر و مادرتان با محبت نگاه کنید و به آنهمه زحماتی که برای شما کشیده اند بیندیشید. همین نگاه ،وجدان شما را در رفتار بهتر با والدینتان حساستر و بیدارتر می سازد .در روایت است که نگاه با محبت به چهره ی پدر و مادر عبادت است .النَّظَرُ إِلَى‏ الْوَالِدَیْنِ عِبَادَة(بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج‏1 ،204)

از طریق نگاه می توانید خستگی های خود را از تن به در کرده و حال و هوایی با نشاط پیدا کنید . وقتی به یک نمایشگاه لوازم زینتی یا تابلوهای نقاشی سر می زنید ،نگاه تا چه اندازه در نشاط شما موثر است ؟این قبیل نگاه های شادی بخش یا آرامش زا در طبیعت بیشتر موجودند .نگاه به دریا و آسمان می تواند حس آرامش ولطافت را در قلبتان ایجاد کند .نگاه به بلندای کوهها میتواند نوعی احساس حماسی و شور و شکوه بیافریند.حتی نگاه به پهنای یک بیابان هم می تواند موجد رفع خستگی گردد.

نگاه به آب و سبزه با یک سفر کوتاه به دل طبیعت امکان پذیر می شود .اما روی نیکو ،همان روی محبوب شماست .نگاه کردن به چهره ی کسی که دوستش دارید از موثر ترین نگاه هایی است که موجب نشاط روحتان می شود

بیابان پوشیده شده از خاک است که رنگ آن به هیچ عنوان چشم را آزار نمی دهد .بلکه به آن استراحت می دهد .این رنگ را روی آسفالتهای خیابان نمی توانید ببینید و باید برای دیدن آن حتما راه بیابان در پیش گیرید .نگاه به سبزه زار هم نگاه بسیار موثری است .

در روایت است که سه نگاه موجب جلای چشم می شود.نگاه به سبزه،نگاه به آب و نگاه به روی نیکو.

ثَلَاثَةٌ یَجْلِینَ الْبَصَرَ النَّظَرُ إِلَى‏ الْخُضْرَةِ وَ النَّظَرُ إِلَى‏ الْمَاءِ الْجَارِی وَ النَّظَرُ إِلَى‏ الْوَجْهِ الْحَسَن‏( بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج‏59 ، ص 144)

نگاه به آب و سبزه با یک سفر کوتاه به دل طبیعت امکان پذیر می شود .اما روی نیکو ،همان روی محبوب شماست .نگاه کردن به چهره ی کسی که دوستش دارید از موثر ترین نگاه هایی است که موجب نشاط روحتان می شود.از طرفی ،محبت شما را هم به صاحب چهره بیشتر می کند.نگاه محبت آمیز ،و محبتی که موجب نگاه می شود ، رابطه ای متقابل و مستقیم با هم دارند.این قائده گوشزد می سازد علاوه بر داشتن نگاهی محبت آمیز به سوی محارمتان که موجب تقویت محبتتان به ایشان می شود، ،از نگاه به نامحرمی که احیانا دوستش دارید پرهیز کنید تا عاطفه و احساستان را در جهتی که شایسته نیست تقویت نکنید.

در روایتی دیگر نگاه به سبزه زارها ،به عنوان یک عامل نشاطزا ،در کنار سه عامل نشاط آور دیگر معرفی شده است .

الطِّیبُ نُشْرَةٌ وَ الْعَسَلُ نُشْرَةٌ وَ الرُّكُوبُ نُشْرَةٌ وَ النَّظَرُ إِلَى‏ الْخُضْرَةِ نُشْرَة(همان)

امام رضا (ع) از پدرانش نقل فرمودند: بوى خوش نشاط است،  عسل‏ نشاط است،  سوارى نشاط است و نگاه‏ به‏ سبزه نشاط است .

در این روایت به ترتیب به راهکارهای نشاط افزایی از طریق چهار قوه ی بویایی،چشایی،لامسه ،و بینایی اشاره شده است .که در این بین نقش بینایی در ایجاد نشاط مهمتر است .

انسیه نوش آبادی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.