تبیان، دستیار زندگی
ناگهان از بالاى سر او قندیلهاى طلا كه بهم اتصال داشت بهم خورده و یكى از آنها از بالاى سر آن زن فرود آمده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اداى قرض زاهد توسط امام رضا (ع)


خانمى علویه (سیده ) كه از اهل زهد و تقوى بود و مواظبت باوقات نمازهاى خود و سایر عبادات داشت و بواسطه تنگدستى و پریشانى دوازده تومان قرض دار شده بود و چون تمكن از اداى قرض خود نداشت در شب جمعه پنجم ربیع الثانى 1331 توسل به امام هشتم حضرت ابى الحسن الرضا (ع ) جسته و الحاح بسیار كرده كه مرا از قرض آسوده فرما. پس خوابش ربوده .

ادای قرض زاهد توسط امام رضا(ع)

در خواب باو گفته شد كه شب جمعه دیگر بیا تا قرضت را ادا كنیم . لذا در این شب جمعه بحرم مطهر تشرف پیدا كرده و انتظار مرحمتى آن حضرت را داشت .

تا قریب به ساعت هشت از شب ، بعد از خواندن دعاى شریف كمیل چون حرم مطهر بالنسبه خلوت شده بود، آمد در پیش روى مبارك حضرت نشست در انتظار كه آیا امام (ع ) چگونه قرض او را مى دهد.

چون خبرى نشد عرض كرد مگر شما نفرمودید شب جمعه دیگر قرض تو را مى دهم و امشب شب موعد است و وعده شما خلف ندارد.

ناگهان از بالاى سر او قندیلهاى طلا كه بهم اتصال داشت بهم خورده و یكى از آنها از بالاى سر آن زن فرود آمده و منحرف شده و برابر زانوى آن زن به زمین رسید و عجب این است كه چون گوى بلند شده و در دامن علویه قرار گرفت .

حاضرین از این امر تعجب نموده و بر سر آن علویه هجوم آوردند به نحوى كه نزدیك بود صدمه اى باو برسد، پس خبر به تولیت وقت كه مرتضى قلى خان طباطبائى بود دادند، آن علویه را طلبید و وجهى بوى داد و قندیل را گرفتلكن آن علویه محترمه با ورع بیشتر از دوازده تومان برنداشت و گفت من این مبلغ را به جهت قرض خود خواسته ام و بیش از این احتیاج ندارم .


منبع: كتاب كرامات الرضویه (ع