تبیان، دستیار زندگی
جامعه ای که زندگی می کنیم بعضی ها رو میبینیم که در آمد خوبی دارن و در ظاهر زندگی رو به راهی دارن اما وقتی پای صحبتاشون می شینی اگر شناخت قبلی ازشون نداشه باشی فکر می کنی جزء طبقه فقیر جامعه هستن اینقدر از وضع اقتصادی زندگیشون ناله و شکایت می کنن که ناخود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رمز داشتن برکت در دارایی

بركت


اگر اهل شهرها ایمان آورده و تقوا پیشه می‌کردند، برکاتی از آسمان و زمین به رویشان می‌گشودیم، ولی آن‌ها تکذیب کردند پس ما نیز ایشان را به سزای آنچه می‌کردند گرفتار ساختیم.


تو جامعه‌ای که زندگی می‌کنیم بعضی‌ها رو می‌بینیم که در آمد خوبی دارند و در ظاهر زندگی رو به راهی دارن اما وقتی پای صحبتاشون می شینی اگر شناخت قبلی ازشون نداشه باشی فکر می‌کنی جزء طبقه فقیر جامعه هستن اینقدر از وضع اقتصادی زندگیشون ناله و شکایت می کنند که ناخود آگاه به فکرت میرسه که اگر بتونی یه کمکی هم بهشون بکنی.

و در مقابل افرادی هستن که در آمد متوسطی دارند وضع ظاهری زندگیشون هم زیاد خوب نیست اما در صحبت کردنشان هیچ گاه شکایت و ناله نمی کنند و همیشه به وضعیت خودشون راضی هستن .

لابد کلمه برکت رو تا به حال زیاد شنیدید و حتی به کار بردید؟ می گن فلانی تو زندگیش برکت هست فلانی عمرش و جوونیش برکت داشت که تونست این قدر موفق بشه و یا نان رو به عنوان برکت سفره نام میبرند و احترام خاصی هم براش قائل هستن.

اول ببینیم معنای برکت چیه؟وقتی به لغت نگاه می‌کنیم برکت رو «نعمت‌های ثابت و پایدار که همراه با کثرت و خیر و افزایش باشه» معنا کردن .

حالا این برکت ممکنه تو امور اقتصادی زندگی باشه و یا در امور معنوی( مثل برکت در عمر، دارایی، علم، کتاب ...)باشه .

سوال مهمی که اینجا مطرح می شه اینه که چکار کنیم برکت تو زندگیمون زیاد بشه پولی که بدست می‌آوریم برکت داشته باشه عمرمون برکت داشته باشه زندگیمون سراسر برکت بشه؟

قرآن مجید دو عامل بزرگ رو برای برکت در جامعه ذکر می کنه:

(وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ وَلَـکِن کَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم به ما کَانُواْ یَکْسِبُونَ:و اگر اهل شهرها ایمان آورده و تقوا پیشه می‌کردند، برکاتی از آسمان و زمین به رویشان می‌گشودیم، ولی آن‌ها تکذیب کردند پس ما نیز ایشان را به سزای آنچه می‌کردند گرفتار ساختیم)(1)

در منطق قرآن دو عامل ایمان و تقوا هستند که در سایه سار آن‌ها فرد و جامعه میتونه برکت رو در زندگی خودش تجربه کنه و با بدست آوردن این برکت به موفقیت‌های اقتصادی و معنوی برسه .

و وقتی به روایات نگاه می‌کنیم عواملی را برای ایجاد برکت از جمله بخشش و انفاق مال که فرمودند( «برکة المال فی الصدقه:برکت مال در انفاق و صدقه است) (2)و یا فرزند صالح رو نیز بعضی از روایات به عنوان برکت زندگی معرفی کردن .همچنین عوامل مهمی را برای از بین رفتن برکت از زندگی بیان کرده‌اند از جمله:بی نمازی که وجود مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها (یَرْفَعُ اللّه ُ الْبَرَکَةَ مِنْ عُمْرِهِ وَ یَرْفَعُ اللّه ُ الْبَرَکَةَ مِنْ رِزْقِه:خداوند برکت را از عمر و رزق و روزی شخص بی نماز بر می‌دارد )(3)

اقتصاد ایران،-پول

شاید این سوال در ذهن شما نقش ببنده که اگر ایمان و تقوا سبب نزول برکات و نعمت‌ها در زندگی فردی و اجتتماعی می شه پس چرا بسیاری از انسان های معتقد و با تقوا در زندگی خود دچار بحران اقتصادی و فقر هستند؟

باید توجه داشت که خیر و برکت در ثروت خلاصه نمی شود خیر و برکت در داشتن فرزند صالح،آرامش روانی،بینش معنوی،سلامت جسمی و روحی و  و علم و دانش و...هم هست، این طرز فکر به خاطر این است که ما زاویه دیدمان به زندگی و ارزش های آن عوض شده است این روزها بسیاری گمان می کنند که هر کس از نظر اقتصادی در رفاه است خیر دنیا و آخرت را برده است در صورتی که چنین نیست .

اگر عده ای را در اوج رفاه دیدیم نباید بگذاریم که حس حسادت و حسرت در دل ما ریشه بدواند بلکه با یک تفکر و تحلیل منطقی به این نتیجه برسیم که اگر این ثروت یک ابتلاء و امتحان است از خدا بخواهیم که نتیجه اش خیر باشد و اگر شرّی در آن هست و بد عاقبتی دعا کنیم که خدا ما را از این ابتلائات محفوظ بدارد .

در قرآن، دو نوع رفاه و آسایش داریم:

الف: رفاه و گشایش برای خوبان که همراه برکات و نعمت‌هاست ، «فَتَحنا علیهم برکات».

ب: رفاه و گشایش برای کفّار و نااهلان که دیگر همراه برکت نیست بلکه عذابی برای آن‌هاست :

« فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُکِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَیْءٍ حَتَّی إِذَا فَرِحُواْ به ما أُوتُواْ أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ :پس چون هشدارهایی را که به آن‌ها داده شده بود فراموش کردند، درهای همه چیز را [برای امتحان] بر آنان گشودیم، و چون بدانچه داده شده بودند سرمست شدند، ناگاه گرفتارشان کردیم و در آن هنگام یکباره نومید شدند»(4)

که در این زمینه پیامبر اکرم‌ (صلی الله علیه وآله) فرمودند: «اذا رأیت اللّه یعطی علی المعاصی فان ذلک استدراج منه:اگر مشاهده کردی که دنیا به کام گنهکاران است خوشحال مباش، زیرا این استدراج الهی و به تدریج هلاکت کردن اوست» (5)

اگر عده ای را در اوج رفاه دیدیم نباید بگذاریم که حس حسادت و حسرت در دل ما ریشه بدواند بلکه با یک تفکر و تحلیل منطقی به این نتیجه برسیم که اگر این ثروت یک ابتلاء و امتحان است از خدا بخواهیم که نتیجه اش خیر باشد و اگر شرّی در آن هست و بد عاقبتی دعا کنیم که خدا ما را از این ابتلائات محفوظ بدارد .

اگر هم تصور کنیم که این دارایی اثر عمل صالح و خیر و نیکویی است از خداوند بخواهیم که ما را به توفیق بندگی برساند تا در نتیجه به این برکات دست بیابیم .إن شاء الله

پی نوشت ها :

1)اعراف 96

2)غررالحکم، ص 395

3)(مسند فاطمه الزهراء، ص 235)

4)انعام 44

5)مجمع البیان، ج‌4، ص‌302، ذیل همین آیه

فرآوری : محمدی

بخش قرآن تبیان


منبع : حافظان نور